Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
383.05 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica)
Na primeira secção do relatório de estágio, é descrita a actividade pedagógica
realizada durante o ano lectivo de 2013/2014 na Escola das Artes do Alentejo Litoral
(E.A.A.L.). Para a realização deste trabalho foram escolhidos para análise três alunos de
níveis diferentes: Alexandre (10 anos) em regime articulado (1ºgrau) na extensão EB 2,3
Damião de Odemira (Odemira); Sofia (11 anos) em regime articulado (2ºgrau) na extensão
EB 2,3 D.Jorge de Lencastre (Grândola); Martim (14 anos) em regime supletivo (5ºgrau) na
sede da E.A.A.L. (Sines).
Nesta secção é feita uma caracterização da escola onde foi realizado o estágio e uma
caracterização de cada aluno escolhido para a prática pedagógica a desenvolver. Também são
descritas de forma detalhada as práticas educativas desenvolvidas para cada aluno,
apresentando: a estrutura das aulas individuais; o repertório trabalhado ao longo do ano
lectivo; a descrição dos objectivos específicos; a descrição da matriz das provas de
conhecimentos realizadas em cada período; as competências desenvolvidas; as estratégias
utilizadas face aos problemas e a descrição do estilo de aprendizagem de cada aluno. No final
da secção é analisada de forma crítica a actividade docente durante o estágio, tendo em conta
todos os aspectos anteriormente referidos.
Resumo II (Investigação) Na segunda parte do relatório de estágio, são descritos todos os passos realizados durante o ano lectivo 2013/2014 para o tema a investigar. Em primeiro lugar foi realizada uma pesquisa sobre os possíveis temas a explorar e, depois de encontrada uma falha no que anteriormente tinha sido pesquisado, a mestranda chegou a duas perguntas de investigação: Qual a necessidade de criar um repertório original para grupos de classe de conjunto até ao 5ºgrau? Qual a importância e o impacto desta investigação para o aumento da motivação dos alunos? Depois de encontrada a problemática e definidas as perguntas de investigação, foi realizada uma revisão da literatura através de toda a pesquisa bibliográfica anteriormente desenvolvida. Posteriormente, foram descritas todas as metodologias usadas para a obtenção de resultados, como a composição de repertório original português para grupos de música de câmara, os inquéritos realizados a alunos e professores e a organização da 1ª Semana da Classe de Conjunto da E.A.A.L. De seguida, são analisados todos os resultados obtidos durante o presente ano lectivo, que irão apoiar e fundamentar a importância desta investigação. Na conclusão, será apresentada uma reflexão aprofundada relativamente à experiência adquirida pela estagiária, alunos e professores envolvidos e também uma reflexão relativamente aos resultados obtidos no decorrer da presente investigação.
Abstract I (Teaching) The teaching activities led all through the academic year of 2013/2014 in the School of Arts of Alentejo Litoral (E.A.A.L.), in the city of Sines, were all described in the first section of the teacher training course final report. There were three students chosen from different levels: Alexandre (10 years old), working in an articulated environment (1st degree) in EB 2,3 Damião de Odemira (Odemira), Sofia (11 years old) working also in an articulated environment (2nd degree) in EB 2,3 D. Jorge de Lencastre (Grândola) and Martim (14 years old), working in a suppletive environment (5th degree) at E.A.A.L., Sines. In this section we can find a description of the school where the teacher training course took place as well as a description of each of the students previously chosen to be the focus of the activities that were developed. There is also a detailed description of the teaching methods that were used with each student in what concerns to individual lesson plans, the repertoire that has been worked throughout the school year, the specific objectives of all the tasks, the test plans for each school term, the skills, all the strategies to deal with the students’ issues and finally a description of the students’ learning process. At the end of this section there is a critical analysis about teaching all through the teacher training course based on every aspect that was mentioned before.
Abstract II (Research) In the second part of the teacher training course final report, there’s a description of all the steps that were followed concerning the research work on the theme topic for the school year of 2013/2014. In the first place, a research was made about the possible different topics to be studied and after reaching a conclusion, two questions arose: Why is it important to settle an original repertoire for group music classes under 5th degree? How relevant and important might this research work be to increase the motivation in the students? In the second place, all the bibliography was checked. Then, there was a description of the research method aiming results, like composing original musical pieces, the questionnaires to students and teachers and the organization of the 1st Week of Group Classes of the E.A.A.L. Finally, all the results/objectives that were reached in the current school year are analyzed so that they can prove the importance of this research work. In the conclusion, a detailed analysis will be presented concerning the research work that has been done and the conclusions that can be drawn from it.
Resumo II (Investigação) Na segunda parte do relatório de estágio, são descritos todos os passos realizados durante o ano lectivo 2013/2014 para o tema a investigar. Em primeiro lugar foi realizada uma pesquisa sobre os possíveis temas a explorar e, depois de encontrada uma falha no que anteriormente tinha sido pesquisado, a mestranda chegou a duas perguntas de investigação: Qual a necessidade de criar um repertório original para grupos de classe de conjunto até ao 5ºgrau? Qual a importância e o impacto desta investigação para o aumento da motivação dos alunos? Depois de encontrada a problemática e definidas as perguntas de investigação, foi realizada uma revisão da literatura através de toda a pesquisa bibliográfica anteriormente desenvolvida. Posteriormente, foram descritas todas as metodologias usadas para a obtenção de resultados, como a composição de repertório original português para grupos de música de câmara, os inquéritos realizados a alunos e professores e a organização da 1ª Semana da Classe de Conjunto da E.A.A.L. De seguida, são analisados todos os resultados obtidos durante o presente ano lectivo, que irão apoiar e fundamentar a importância desta investigação. Na conclusão, será apresentada uma reflexão aprofundada relativamente à experiência adquirida pela estagiária, alunos e professores envolvidos e também uma reflexão relativamente aos resultados obtidos no decorrer da presente investigação.
Abstract I (Teaching) The teaching activities led all through the academic year of 2013/2014 in the School of Arts of Alentejo Litoral (E.A.A.L.), in the city of Sines, were all described in the first section of the teacher training course final report. There were three students chosen from different levels: Alexandre (10 years old), working in an articulated environment (1st degree) in EB 2,3 Damião de Odemira (Odemira), Sofia (11 years old) working also in an articulated environment (2nd degree) in EB 2,3 D. Jorge de Lencastre (Grândola) and Martim (14 years old), working in a suppletive environment (5th degree) at E.A.A.L., Sines. In this section we can find a description of the school where the teacher training course took place as well as a description of each of the students previously chosen to be the focus of the activities that were developed. There is also a detailed description of the teaching methods that were used with each student in what concerns to individual lesson plans, the repertoire that has been worked throughout the school year, the specific objectives of all the tasks, the test plans for each school term, the skills, all the strategies to deal with the students’ issues and finally a description of the students’ learning process. At the end of this section there is a critical analysis about teaching all through the teacher training course based on every aspect that was mentioned before.
Abstract II (Research) In the second part of the teacher training course final report, there’s a description of all the steps that were followed concerning the research work on the theme topic for the school year of 2013/2014. In the first place, a research was made about the possible different topics to be studied and after reaching a conclusion, two questions arose: Why is it important to settle an original repertoire for group music classes under 5th degree? How relevant and important might this research work be to increase the motivation in the students? In the second place, all the bibliography was checked. Then, there was a description of the research method aiming results, like composing original musical pieces, the questionnaires to students and teachers and the organization of the 1st Week of Group Classes of the E.A.A.L. Finally, all the results/objectives that were reached in the current school year are analyzed so that they can prove the importance of this research work. In the conclusion, a detailed analysis will be presented concerning the research work that has been done and the conclusions that can be drawn from it.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Música de câmara Motivação Desenvolvimento social Desenvolvimento musical Social development Musical development Chamber music Motivation
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa