Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
499.53 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este trabalho é um relatório sobre a Prática Profissional Supervisionada em contexto de jardim-de-infância tem como objetivo refletir e sistematizar as intenções e os processos vivenciados no mesmo, assim como explicar, justificar e analisar uma investigação que procurou promover mudanças na ação pedagógica. O relatório assume uma estrutura descritiva e reflexiva, na medida em que apresenta as aprendizagens construídas em interação com as crianças, com a equipa pedagógica e com as famílias.
A componente investigativa do relatório surge de várias interrogações feitas nas reflexões da PPS, sendo o objetivo da mesma compreender a relação entre a ação do educador e a participação das crianças. Para isto, apresenta-se um aprofundamento sobre a participação, assim como os seus níveis e o papel do educador.
A metodologia que este estudo segue é a investigação-ação, tendo assim uma natureza qualitativa. Para esta investigação foram utilizadas diversas técnicas e instrumentos para a recolha de dados. Com a análise e discussão dos dados foi evidenciada a importância da educadora na promoção da participação das crianças, sendo notório um aumento dos níveis de participação aquando a mudança de atitudes do educador. Os resultados contribuem assim para a sensibilização dos educadores face a esta temática.
ABSTRACT This work is a report of the Supervised Professional Experience that took place in the context of the kindergarten, being is goal to reflect and systematize the intentions and processes experienced in it, as to explain, justify and analyze a research that sought to promote changes in pedagogical action. The report assume a descriptive and reflective structure, in the way that presents the learnings built in interactions with the children, the pedagogical team and families. The investigative component of the report comes several interrogations made in reflections, seeking to understand the relation between the educator action and the child participation. For this presents further elaboration on the participation, as well as their levels and the role of the educator. The method of this research is a research-action one having, this way, a qualitative nature, for this research it was used several techniques and instruments of dada collection. With the analysis and discussion of the data was evident the importance of the kindergarten’s teacher for the child participation development, being notice a raise of participation when the teacher changed is practice. The results contribute to the awareness of kindergarten’s teacher for this theme.
ABSTRACT This work is a report of the Supervised Professional Experience that took place in the context of the kindergarten, being is goal to reflect and systematize the intentions and processes experienced in it, as to explain, justify and analyze a research that sought to promote changes in pedagogical action. The report assume a descriptive and reflective structure, in the way that presents the learnings built in interactions with the children, the pedagogical team and families. The investigative component of the report comes several interrogations made in reflections, seeking to understand the relation between the educator action and the child participation. For this presents further elaboration on the participation, as well as their levels and the role of the educator. The method of this research is a research-action one having, this way, a qualitative nature, for this research it was used several techniques and instruments of dada collection. With the analysis and discussion of the data was evident the importance of the kindergarten’s teacher for the child participation development, being notice a raise of participation when the teacher changed is practice. The results contribute to the awareness of kindergarten’s teacher for this theme.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Participação Reflexão Papel do educador Crianças Infância Participation Reflection Educator’s role Children Kindergarten
Citation
Marujo, C. V. S. (2019). “Porque é que não podemos ir para a casinha agora? – O papel da educadora na promoção da participação das crianças (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/10415
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa