Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
66.36 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo foi desenvolvido no âmbito da Prática de Ensino
Supervisionada II, tendo como principal enfoque o ensino da História e Geografia de
Portugal, enquanto espaço privilegiado para a utilização da Banda Desenhada, como
recurso pedagógico-didático, em temas associados aos conteúdos programáticos
lecionados.
O relatório elaborado, analisa o contributo do recurso em estudo, para aumentar
a motivação dos alunos no processo de ensino/aprendizagem da História e Geografia de
Portugal no 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. Numa época onde a pedagogia ativa e as
aprendizagens significativas representam um predicado para a formação dos professores
em todas as áreas curriculares, as alternativas pedagógico-didáticas na dinamização do
espaço educativo, mais do que nunca, merecem a atenção por parte dos atores envolvidos
na Escola.
Neste sentido, e numa revisão teórica, será dado enfoque a aspetos que
contribuam para melhores aprendizagens. O impacto de um recurso com elementos
apelativos e teor lúdico, predominando a multiplicidade de cores associadas a
representações pictóricas, balões de fala, personagens, e sequências de texto e imagem,
conduzem a uma aprendizagem dinâmica e significativa.
ABSTRACT The present study was developed within the scope of Supervised Teaching Practice II, with the main focus being the teaching of History and Geography of Portugal, as a privileged space for the use of the Comic Strip as a pedagogical-didactic resource, in themes associated with the programmed content. The report elaborated analyzes the contribution of the study resource to increase students' motivation in the teaching and learning process of the History and Geography of Portugal in the 1st and 2nd Cycles of Basic Education. In an age where active pedagogy and meaningful learning represent a predicate for the training of teachers in all curricular areas, the pedagogical-didactic alternatives in the dynamization of the educational space, more than ever, deserve the attention of the actors involved in the School. In this sense, and in a theoretical revision, will be given to aspects that contribute to better learning. The impact of a resource with appealing elements and ludic content, predominating the multiplicity of colors associated with pictorial representations, speech balloons, characters, and sequences of text and image, lead to dynamic and meaningful learning.
ABSTRACT The present study was developed within the scope of Supervised Teaching Practice II, with the main focus being the teaching of History and Geography of Portugal, as a privileged space for the use of the Comic Strip as a pedagogical-didactic resource, in themes associated with the programmed content. The report elaborated analyzes the contribution of the study resource to increase students' motivation in the teaching and learning process of the History and Geography of Portugal in the 1st and 2nd Cycles of Basic Education. In an age where active pedagogy and meaningful learning represent a predicate for the training of teachers in all curricular areas, the pedagogical-didactic alternatives in the dynamization of the educational space, more than ever, deserve the attention of the actors involved in the School. In this sense, and in a theoretical revision, will be given to aspects that contribute to better learning. The impact of a resource with appealing elements and ludic content, predominating the multiplicity of colors associated with pictorial representations, speech balloons, characters, and sequences of text and image, lead to dynamic and meaningful learning.
Description
Relatório de Estágio realizado no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada II e
apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção do grau de
mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e
Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Banda desenhada Motivação Cidadania crítica Narrativa histórica 1.º ciclo do ensino básico Ensino da História e Geografia de Portugal 2.º ciclo do ensino básico Comics Motivation Critical citizenship Historical narrative 1st cycle of basic education 2nd cycle of basic education Teaching History and Geography of Portugal
Citation
Silva, N. L. (2019). A Banda Desenhada como recurso pedagógico-didático para a motivação na aprendizagem da História e Geografia no 1.º e 2.º ciclos do Ensino Básico (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/11002
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa