Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.87 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório surge no âmbito da Prática Profissional Supervisionada II (PPS II) e tem como objetivo refletir e registar de forma sistemática e fundamentada as vivências sentidas ao longo do período do estágio, evidenciando as aprendizagens realizadas em jardim de infância (JI), com um grupo de vinte crianças, uma educadora de infância, uma assistente operacional e uma supervisora. Apresenta como problemática “O que é um projeto? As conceções das crianças de uma sala de Jardim de Infância sobre a Metodologia de Trabalho de Projeto (MTP)”, que surgiu de um interesse e necessidade do contexto, tendo como objetivo refletir e analisar a utilização da referida metodologia com um grupo de crianças.
A investigação caracteriza-se por uma investigação de natureza qualitativa e interpretativa, seguindo as diretrizes de investigação-ação e utilizando como técnicas de recolha de informação, a observação, consulta documental e entrevistas e como instrumentos, os registos diários e as fotografias. As principais conclusões retiradas da investigação, prendem-se com o impacto que a MTP teve no grupo de crianças durante a prática profissional supervisionada, analisando a forma como as coloca no centro do seu processo educativo, enquanto agentes, e todas as ferramentas e momentos diversos que lhes proporciona.
E a defesa do papel do/a educador/a de infância enquanto mediador/a e orientador/a, em momentos enriquecedores, promovendo espaços-tempos com as crianças, potenciando a sua participação, inclusive na construção do seu próprio conhecimento.
ABSTRACT This report is based on Supervised Professional Practice II and aims to systematically and reasonably reflect and record the experiences experienced during the internship period, evidencing the apprenticeships carried out in a kindergarten (KG), with a group of twenty children, one kindergarten teacher, one assistant and a supervisor. It presents as problematic “What is a project? The conceptions of children in a kindergarten room about the Project Work Methodology”, which emerged from an interest and need of the context, aiming to reflect and analyze the use of the present methodology with a group of children. The investigation is characterized by an investigation of a qualitative and interpretative nature, based on an action investigation and using as techniques of information observation, the documentary consultation, interviews and as instruments, daily registers and photographs. The main conclusions drawn from the investigation are related to the impact that this methodology has on a group of children during supervised professional practice, analyzing how the placements at the center of their educational process, agents, and all the different tools and moments they provide. And the defense of the role of the educator as a mediator and advisor, in enriching moments, promotes spaces with children, enhancing their participation, including in the construction of their own knowledge.
ABSTRACT This report is based on Supervised Professional Practice II and aims to systematically and reasonably reflect and record the experiences experienced during the internship period, evidencing the apprenticeships carried out in a kindergarten (KG), with a group of twenty children, one kindergarten teacher, one assistant and a supervisor. It presents as problematic “What is a project? The conceptions of children in a kindergarten room about the Project Work Methodology”, which emerged from an interest and need of the context, aiming to reflect and analyze the use of the present methodology with a group of children. The investigation is characterized by an investigation of a qualitative and interpretative nature, based on an action investigation and using as techniques of information observation, the documentary consultation, interviews and as instruments, daily registers and photographs. The main conclusions drawn from the investigation are related to the impact that this methodology has on a group of children during supervised professional practice, analyzing how the placements at the center of their educational process, agents, and all the different tools and moments they provide. And the defense of the role of the educator as a mediator and advisor, in enriching moments, promotes spaces with children, enhancing their participation, including in the construction of their own knowledge.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Educação de infância Jardim de infância Metodologia de trabalho de projeto Prática profissional supervisionada Crianças Children Childhood education Kindergarten Project work methodology Supervised professional practice
Citation
Luís, M. R. R. (2019). O que é um projeto? As conceções das crianças de uma sala de Jardim de Infância sobre a Metodologia de Trabalho de Projeto (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/12940
Publisher
Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa