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Abstract(s)
Em Portugal, o crescente interesse do público nos denominados esports, e mais especificamente no Counter-Strike, suscitou um enorme desenvolvimento do cenário competitivo nos últimos anos, o que tem levado as organizações de desportos eletrónicos a desenvolverem esforços na tentativa de evoluir em conformidade. No entanto, apesar da profissionalização das várias entidades a operar neste meio e do aparecimento de novos investidores e patrocinadores, a abordagem da maioria das organizações é ainda, na sua larga maioria, semiprofissional ou mesmo amadora.
Semelhante ao que outrora aconteceu com as organizações de desportos tradicionais, um dos aspetos fulcrais neste processo de formalização operacional é a vertente do Marketing e da Comunicação. Este trabalho de projeto tem precisamente como objetivo apresentar uma proposta de plano de comunicação para a organização profissional de desportos eletrónicos portuguesa Offset Esports.
Para o seu desenvolvimento foi conjugada a abordagem do marketing desportivo com um conjunto de pressupostos da disciplina do marketing, e em particular do marketing experiencial. Este referencial teórico, aliado a uma descrição detalhada da realidade da entidade destinatária do plano e a uma investigação empírica de tipo quantitativo (inquérito por questionário) junto da comunidade aficionada ao CounterStrike, com o objetivo de perceber em maior profundidade o perfil de consumidor do público dos esports, fundamentaram o desenvolvimento de um plano de comunicação com o modelo do marketing desportivo por base.
ABSTRACT: In Portugal, the growing public interest in esports, and more specifically in Counter-Strike, has led to an immense development of the competitive landscape in recent years, prompting esports organizations to make efforts to evolve accordingly. However, despite the professionalization of the various entities operating in this market and the emergence of new investors and sponsors, most organizations’ approach is still largely semiprofessional or even amateur. Similar to what happened to traditional sports organizations in the past, one of the key aspects of this operational formalization process is related to the Marketing and Communication field. This project aims precisely to present a communication plan for the professional portuguese esports organization Offset Esports. In order to develop it, the sports marketing approach was combined with a set of marketing fundamentals, particularly related to experiential marketing. This theoretical framework, alongside a detailed description of Offset Esports’ reality and a quantitative empirical investigation (survey) within the Counter-Strike community aiming to bring an in depth understanding of esports consumer’s profile, underpinned the development of a communication plan with the sports marketing model as its base.
ABSTRACT: In Portugal, the growing public interest in esports, and more specifically in Counter-Strike, has led to an immense development of the competitive landscape in recent years, prompting esports organizations to make efforts to evolve accordingly. However, despite the professionalization of the various entities operating in this market and the emergence of new investors and sponsors, most organizations’ approach is still largely semiprofessional or even amateur. Similar to what happened to traditional sports organizations in the past, one of the key aspects of this operational formalization process is related to the Marketing and Communication field. This project aims precisely to present a communication plan for the professional portuguese esports organization Offset Esports. In order to develop it, the sports marketing approach was combined with a set of marketing fundamentals, particularly related to experiential marketing. This theoretical framework, alongside a detailed description of Offset Esports’ reality and a quantitative empirical investigation (survey) within the Counter-Strike community aiming to bring an in depth understanding of esports consumer’s profile, underpinned the development of a communication plan with the sports marketing model as its base.
Description
Trabalho de projeto apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Publicidade e Marketing.
Keywords
Marketing Marketing desportivo Marketing experiencial Organizações desportivas Desporto eletrónico Plano de comunicação Sports marketing Experiential marketing Sports organizations Electronic sports Communication plan
Citation
Bastos, J.M. P. (2019). Projeto de comunicação para a organização de desportos eletrónicos Offset Esports. (Trabalho de projeto de mestrado Publicidade e Marketing não publicado, Escola Superior de Comunicação Social-IPL, Lisboa, Portugal). Disponível no Repositório Científico do IPL http://hdl.handle.net/10400.21/11504 [Acedido em abril 23, 2020]
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social