Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.21 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - A primeira secção deste Relatório de Estágio diz respeito ao Estágio do Ensino Especializado
que foi realizado durante o ano letivo 2015/2016 na Casa Pia de Lisboa, nas classes de viola
d’arco das Professoras Isabel Martín e Juliana Lopes, sob a orientação do Professor Pedro
Muñoz. Contém uma caraterização da Casa Pia e do Projeto do Ensino Integrado de Música e
dos três alunos acompanhados ao longo do Estágio. São descritas as práticas educativas
desenvolvidas pelas Professoras, e identificados os pontos a trabalhar com cada aluno. São
também apresentadas e analisadas as estratégias aplicadas. É feita uma reflexão acerca do
conhecimento adquirido pela estagiária ao longo do Estágio e quais os aspetos a mudar e a
implementar na sua atividade docente.
Resumo II (Investigação) - O Projeto de Investigação consiste num estudo acerca dos métodos de iniciação usados no ensino de viola d’arco no Projeto Orquestra Geração e no Ensino Integrado de Música da Casa Pia de Lisboa. Por serem Projetos semelhantes em alguns aspetos, como a inserção social através da prática musical, torna-se produtivo investigar o seu modo de funcionamento e os métodos praticados, com o intuito de perceber quais as qualidades que podem retirar um do outro. A investigação foca-se no ensino de viola d’arco, e, visto serem Projetos onde existe uma forte articulação entre as aulas de instrumento e as aulas de conjunto, é feita também uma abordagem à prática de conjunto. Foram feitas entrevistas a Professores de viola d’arco dos dois Projetos, onde foi recolhida informação acerca da metodologia utilizada nas suas aulas. Constitui ainda como recolha de dados a pesquisa sobre os Projetos e o seu modo de funcionamento. As conclusões permitiram perceber que ambos apresentam semelhanças entre os métodos aplicados, no entanto, existem caraterísticas positivas distintas que podem servir para melhorar as metodologias de cada um.
Abstract I (Teaching) - The first section of this Internship Report is with regard to the Internship in Specialized Music Teaching, which was done during the academic year of 2015/2016 at Casa Pia de Lisboa, in the viola class of the Professor Isabel Martín and Professor Juliana Lopes, under the guidance of Professor Pedro Muñoz. Includes a characterization of Casa Pia and the Project of Integrated Music Teaching, and the students followed during the Internship. There is a description about the educational practices of the two Teachers and it’s identified what should be worked with each student. There are also presented and analyzed the used strategies. It has been made a review about the knowledge acquired by the Intern during the Internship and which aspects should be changed and included in her own teaching practice.
Abstract II (Research) - The dissertation consists on a study about the viola teaching methods used in Orquestra Geração Project and Integrated Music Teaching of the Casa Pia. Because they share some similarities, such as social integration through musical practise, it becomes productive to investigate how they operate and which methods are used, in order to know what qualities they can take from each other. The research focuses on the teaching of viola, and, since they are Projects where there is a strong link between the instrument classes and the group classes, it is also made an approach to group practise. Interviews were made to Teachers of viola from the two Projects, where information was collected about the methodology used in their classes. Data was also collected from the research about the Projects and their operating mode. The conclusions allowed to perceive that both have similarities between the applied methods, however, there are some positive differences that can be used to improve the methodologies of each other.
Resumo II (Investigação) - O Projeto de Investigação consiste num estudo acerca dos métodos de iniciação usados no ensino de viola d’arco no Projeto Orquestra Geração e no Ensino Integrado de Música da Casa Pia de Lisboa. Por serem Projetos semelhantes em alguns aspetos, como a inserção social através da prática musical, torna-se produtivo investigar o seu modo de funcionamento e os métodos praticados, com o intuito de perceber quais as qualidades que podem retirar um do outro. A investigação foca-se no ensino de viola d’arco, e, visto serem Projetos onde existe uma forte articulação entre as aulas de instrumento e as aulas de conjunto, é feita também uma abordagem à prática de conjunto. Foram feitas entrevistas a Professores de viola d’arco dos dois Projetos, onde foi recolhida informação acerca da metodologia utilizada nas suas aulas. Constitui ainda como recolha de dados a pesquisa sobre os Projetos e o seu modo de funcionamento. As conclusões permitiram perceber que ambos apresentam semelhanças entre os métodos aplicados, no entanto, existem caraterísticas positivas distintas que podem servir para melhorar as metodologias de cada um.
Abstract I (Teaching) - The first section of this Internship Report is with regard to the Internship in Specialized Music Teaching, which was done during the academic year of 2015/2016 at Casa Pia de Lisboa, in the viola class of the Professor Isabel Martín and Professor Juliana Lopes, under the guidance of Professor Pedro Muñoz. Includes a characterization of Casa Pia and the Project of Integrated Music Teaching, and the students followed during the Internship. There is a description about the educational practices of the two Teachers and it’s identified what should be worked with each student. There are also presented and analyzed the used strategies. It has been made a review about the knowledge acquired by the Intern during the Internship and which aspects should be changed and included in her own teaching practice.
Abstract II (Research) - The dissertation consists on a study about the viola teaching methods used in Orquestra Geração Project and Integrated Music Teaching of the Casa Pia. Because they share some similarities, such as social integration through musical practise, it becomes productive to investigate how they operate and which methods are used, in order to know what qualities they can take from each other. The research focuses on the teaching of viola, and, since they are Projects where there is a strong link between the instrument classes and the group classes, it is also made an approach to group practise. Interviews were made to Teachers of viola from the two Projects, where information was collected about the methodology used in their classes. Data was also collected from the research about the Projects and their operating mode. The conclusions allowed to perceive that both have similarities between the applied methods, however, there are some positive differences that can be used to improve the methodologies of each other.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Viola d’arco Orquestra Geração Ensino ntegrado de música da Casa Pia Método Suzuki Método de Paul Rolland Viola Integrated music teaching of the Casa Pia Suzuki method Paul Rolland method
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa