Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
40.48 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente projeto de intervenção, Cultura, Dança e Diálogos
Interculturais, foi desenvolvido no bairro Alto Cova da Moura e território
envolvente.
Com uma marca cultural fortemente enraizada, o território é também
um meio culturalmente diversificado, onde coexistem vários sistemas de
valores, várias formas de relação, diversos hábitos e diversas formas de agir. É
no sentido de potencializar a diversidade que carateriza este território e
promover a construção de diálogos, que se alicerça o projeto de intervenção
socioeducativa, com crianças e jovens, sustentado nos princípios da educação
para a cidadania.
É a partir das diferentes vontades, de crianças, jovens e famílias e das
características da comunidade, que se desenha o projeto, que envolve cerca
de 80 crianças e jovens, com idades compreendidas entre os seis e os vinte
anos.
A intervenção tem como objetivos gerais: (i) ampliar os conhecimentos
das práticas culturais no âmbito da dança; (ii) criar espaços de encontro
através da dança; (iii) desenvolver competências sociais através da dança
promotoras de diálogos na comunidade.
Metodologicamente este projeto tem início nas conversas com crianças
e jovens que dançam ou dançavam na comunidade enquanto elementos de um
anterior programa de intervenção comunitária.
Este projeto, que tem na dança o espaço para os encontros e
interações e desenvolve-se segundo três estratégias: (i) dança nos intervalos;
(ii) expressão corporal nas atividades extracurriculares e, (iii) apoio e
acompanhamento de um grupo de jovens em atividades de dança.
Para as crianças e jovens o envolvimento neste projeto constituiu-se
como uma oportunidade de ampliarem os seus conhecimentos no âmbito da
dança e dialogarem com outros grupos culturais, potenciando o
desenvolvimento de competências sociais e a construção de espaços de
encontro e de intercâmbio entre grupos diversos.
ABSTRACT The present intervention project, Culture, Dance and Intercultural Dialog was developed in Alto Cova da Moura and the territory around. The territory is influenced by various cultures, where different values coexist, as well as different forms to relate with one another and diverse habits. The following project aims to value the diversity that characterizes the territory, aiming to promote dialog, among children and young people, focusing in the principles of education for citizenship in which the project fins it’s bases. Starting from the wishes of children, young people, the families and the community, we designed the project that involves around 80 children and young people, with ages between 6 and 20 years old. The intervention has the following goals: (i) amplify the knowledge of cultural practices in the field of dance; (ii) create encounter spaces trough dance; (iii) develop social skills through dances that promote the community dialogue. The projects begin in the conversations with and among children and young people while they were part of dance project in the community in a previous program. This project has dance as a space of encounters and interactions, and develops according to 3 strategies: (i) dance in the breaks; (ii) corporal expression in extracurricular activities; (iii) support and following a group of young in dance activities. For children and young people the involvement in this project was an opportunity to amplify their knowledge in the field of dance, and also a way to communicate with other cultural groups, valuing the social skills and the constructions of encounter spaces and changes of diverse groups.
ABSTRACT The present intervention project, Culture, Dance and Intercultural Dialog was developed in Alto Cova da Moura and the territory around. The territory is influenced by various cultures, where different values coexist, as well as different forms to relate with one another and diverse habits. The following project aims to value the diversity that characterizes the territory, aiming to promote dialog, among children and young people, focusing in the principles of education for citizenship in which the project fins it’s bases. Starting from the wishes of children, young people, the families and the community, we designed the project that involves around 80 children and young people, with ages between 6 and 20 years old. The intervention has the following goals: (i) amplify the knowledge of cultural practices in the field of dance; (ii) create encounter spaces trough dance; (iii) develop social skills through dances that promote the community dialogue. The projects begin in the conversations with and among children and young people while they were part of dance project in the community in a previous program. This project has dance as a space of encounters and interactions, and develops according to 3 strategies: (i) dance in the breaks; (ii) corporal expression in extracurricular activities; (iii) support and following a group of young in dance activities. For children and young people the involvement in this project was an opportunity to amplify their knowledge in the field of dance, and also a way to communicate with other cultural groups, valuing the social skills and the constructions of encounter spaces and changes of diverse groups.
Description
Projeto de Intervenção apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Educação Social e Intervenção Comunitária
Keywords
Diversidade cultural Dança Cidadania Diálogos interculturais Intervenção social Cultural diversity Dance Citizenship Intercultural dialogue Social intervention
Citation
Neves, W. M. (2019). Cultura, dança e diálogos interculturais – desafios para uma intervenção socioeducativa (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/11089
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa