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Authors
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Abstract(s)
São cada vez mais valorizadas estratégias de comunicação no setor empresarial e são
também cada vez mais as agências de comunicação disruptivas que lhes criam o conceito
certo para o sucesso. É também evidente o impacto dos negócios emergentes para a
economia nacional. Unicórnios que partem de projetos de incubação para as bocas do
mundo ou, por outro lado, de startups estabelecidas noutros países, mas que têm em
atenção o cenário tecnológico português e se instalam em Portugal, tendência que abala
o ecossistema.
Contudo, à comunicação associa-se, invariavelmente, uma estratégia, um target e a
fórmula certa de se construir uma reputação. Entra aqui o profissional de Relações
Públicas, que antes de planificar, tem de definir o momento certo para fazê-lo.
Neste sentido, este relatório compreende um período de um estágio curricular com a
duração de três meses, numa agência de comunicação que trabalha essencialmente
startups tecnológicas. Com recurso a uma metodologia de base etnográfica, neste trabalho
questiona-se a importância dos serviços de relações públicas para negócios emergentes,
que ainda estão a ganhar crédito no mercado, muito antes de estabelecerem como objetivo
conquistarem reputação.
ABSTRACT: Communication strategies are increasingly valued in the business sector, and more disruptive communication agencies are also creating the right concept for them to succeed. The impact of emerging businesses on the national economy is also evident. Unicorns that come from incubation projects to the mouths of the world or, on the other hand, startups established in other countries, but that take into account the Portuguese technological scenario and settle in Portugal, a trend that shakes the ecosystem. However, communication is invariably associated with a strategy, a target, and the right formula to build a reputation. This is where the Public Relations professional comes in, who, before planning, has to define the right moment to do so. In this sense, this report comprises a three-month internship period in a communication agency that works essentially with technological startups. Using an ethnographic based methodology, this work questions the importance of public relations services for emerging businesses, which are still gaining credit in the market, long before they set as an objective to gain reputation.
ABSTRACT: Communication strategies are increasingly valued in the business sector, and more disruptive communication agencies are also creating the right concept for them to succeed. The impact of emerging businesses on the national economy is also evident. Unicorns that come from incubation projects to the mouths of the world or, on the other hand, startups established in other countries, but that take into account the Portuguese technological scenario and settle in Portugal, a trend that shakes the ecosystem. However, communication is invariably associated with a strategy, a target, and the right formula to build a reputation. This is where the Public Relations professional comes in, who, before planning, has to define the right moment to do so. In this sense, this report comprises a three-month internship period in a communication agency that works essentially with technological startups. Using an ethnographic based methodology, this work questions the importance of public relations services for emerging businesses, which are still gaining credit in the market, long before they set as an objective to gain reputation.
Description
Relatório de estágio de mestrado apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas Assessoria de comunicação Agências de comunicação Startups Public relations Communication advisory services Communication agencies
Citation
Pedro, J.R. (2022). A fórmula dos Unicórnios: Qual é o timing para se investir em Assessoria de Comunicação. [Relatório de estágio de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/15560
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social