Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
17.48 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A realização do presente relatório final surge no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada II, inserida no último semestre do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal do 2.º Ciclo de Ensino Básico, realizado na Escola Superior de Educação de Lisboa. O mesmo contempla, numa primeira parte, uma reflexão crítica sobre as experiências de intervenção pedagógica supervisionada, nos 1.º e 2.º ciclos da escolaridade obrigatória.
A investigação, realizado na disciplina de HGP com alunos de 5.º ano, tem como problemática, Uma abordagem de ensino que privilegie a imaginação e empatia históricas contribui para o desenvolvimento do pensamento histórico. Da mesma emergiram três objetivos que orientaram o estudo, sendo estes: (i) analisar a capacidade de os alunos mobilizarem a imaginação e empatia históricas para analisarem factos inseridos nos conteúdos de HGP; (ii) analisar de que modo o desenvolvimento da imaginação e da empatia históricas contribuem para a formação de uma consciência histórica e, (iii) refletir sobre as estratégias e atividades que potenciam o desenvolvimento do pensamento histórico a partir da imaginação e empatia históricas e da consciência histórica.
Metodologicamente a investigação recorre a procedimentos de natureza qualitativa, mobilizando a análise documental das planificações das sessões de HGP e a análise de conteúdo das resoluções, pelos alunos, dos quatro desafios sobre imaginação e empatia históricas.
Os resultados permitem reconhecer que, à luz da problemática e objetivos, as crianças resolveram desafios que as transportavam para uma reflexão constante sobre o passado, mobilizando não só os seus conhecimentos prévios e vivências, mas também a sua imaginação, criando relações empáticas ao expressar sentimentos e emoções. Neste processo foi possível contribuir para a formação de uma consciência histórica, com uma dimensão de formação de cidadania crítica, democrática e transformadora.
The elaboration of this final report arises within the scope of Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II, inserted in the last semester of the Master’s Degree in Teaching of the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese and History and Geografy of Portugal of the 2nd Cycle Of Education, held at the Higher School of Education of Lisbon. It includes, in the first part, a critical reflection on the experiences of the supervised pedagogical intervention, in the 1st and 2nd Cycles of Mandatory Education. The research, based on the subject of HGP with 5th grade students, follows the problematic of A teaching approach that privileges historical imagination and empathy contributes to the development of historical thinking. From it, three goals emerged, to guide the investigation, namely: i) to analyze the students’ ability to mobilize historical imagination and empathy to study facts inserted in the contents of HGP; ii) to analyze how the development of historical imagination and empathy contribute to the constitution of a historical consciousness, iii) to reflect on the strategies and activities that enhance the development of historical thinking from historical imagination, empathy and consciousness. Methodologically, the research uses qualitative procedures, including documentary analysis of the sessions planned for HGP lessons, and content analysis of the students’ written productions, based on four exercises on historical imagination and empathy. The results allow us to recognize that, considering the problematic and goals of the study, the exercises led them to constantly reflect on the past, using not only their previous knowledge and experiences, but also their imagination, creating empathetic connections when expressing feelings and emotions. In this process it was possible to contribute to the development of a historical consciousness, with a dimension of formation of a critical, democratic and transformative citizenship.
The elaboration of this final report arises within the scope of Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II, inserted in the last semester of the Master’s Degree in Teaching of the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese and History and Geografy of Portugal of the 2nd Cycle Of Education, held at the Higher School of Education of Lisbon. It includes, in the first part, a critical reflection on the experiences of the supervised pedagogical intervention, in the 1st and 2nd Cycles of Mandatory Education. The research, based on the subject of HGP with 5th grade students, follows the problematic of A teaching approach that privileges historical imagination and empathy contributes to the development of historical thinking. From it, three goals emerged, to guide the investigation, namely: i) to analyze the students’ ability to mobilize historical imagination and empathy to study facts inserted in the contents of HGP; ii) to analyze how the development of historical imagination and empathy contribute to the constitution of a historical consciousness, iii) to reflect on the strategies and activities that enhance the development of historical thinking from historical imagination, empathy and consciousness. Methodologically, the research uses qualitative procedures, including documentary analysis of the sessions planned for HGP lessons, and content analysis of the students’ written productions, based on four exercises on historical imagination and empathy. The results allow us to recognize that, considering the problematic and goals of the study, the exercises led them to constantly reflect on the past, using not only their previous knowledge and experiences, but also their imagination, creating empathetic connections when expressing feelings and emotions. In this process it was possible to contribute to the development of a historical consciousness, with a dimension of formation of a critical, democratic and transformative citizenship.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Imaginação Histórica Empatia Histórica Pensamento Histórico Consciência Histórica História e Geografia de Portugal Historical Imagination Historical empathy Historical Thinking Historical Consciousness History and Geography of Portugal
Citation
Luvumba, B. W. S. (2024). Desenvolvimento do pensamento histórico com alunos do 2.º CEB: contributos da imaginação e empatia históricas (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/17945