Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.37 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - A primeira parte deste trabalho consiste na descrição do estágio curricular realizado no Instituto Gregoriano de Lisboa (IGL), ao longo do ano letivo 2016/2017, no âmbito do Mestrado em Ensino de Música da Escola Superior de Música de Lisboa.
Esta secção está dividida em quatro partes, durante as quais se descreve toda a atividade exercida.
Em primeiro lugar, é feita uma caracterização da escola tanto a nível das infraestruturas, como da população (docente, discente, comunidade educativa) e do projeto educativo (oferta educativa e plano de atividades pedagógicas e culturais).
A minha atividade como docente é o segundo ponto aqui retratado.
De seguida, e especificando um pouco, é apresentada a classe de violino do IGL, bem como os alunos que me foram atribuídos neste estágio e o seu respetivo programa de estudos.
Por último, é realizada uma reflexão sobre toda a envolvente do estágio: o IGL, o estágio em si, a minha atividade como professora de violino e a contribuição deste estágio para esta última.
Resumo II A segunda parte corresponde à investigação e a todo o processo que lhe é inerente. Nela são retratados dois aspetos cruciais para a aprendizagem de um instrumento: a motivação e o estudo individual. É também explorada a forma como estes se relacionam e são sugeridas estratégias que o professor poderá utilizar dentro desta abordagem. Também este capítulo está dividido em quatro partes distintas. Na primeira secção é realizada a análise metodológica do trabalho. Depois é examinada toda a componente que abarca a motivação, nomeadamente as principais teorias e fatores que exercem influência sobre esta, bem como o ambiente que rodeia os alunos, e o papel dos pais e do professor de violino. O estudo individual e a sua ligação com a motivação são a terceira parte deste trabalho. Por último, são apresentadas as estratégias motivacionais para o estudo individual.
Abstract I - The first part of this work reports to the internship realized at Instituto Gregoriano de Lisboa (IGL), during the academic year 2016/2017, within the Masters in Music Teaching from Escola Superior de Música de Lisboa. This section is divided in four parts, where all the activities carried out are described. First of all, the school is characterized both at the level of its infrastructures, as well as the population and the educational project (academic causes offered and pedagogical and cultural plan of activities). Secondly, it is presented my activity as teacher. Then, and somewhat specifying, the violin class of IGL is presented, as well as the students attributed to me within this internship and respective programmes of studies. Finally, a reflection is made on every surrounding aspect of the internship: the IGL, the internship itself, my career as violin teacher and the internship contribution to it.
Abstract II The second part addresses the research and the whole process connected with it. Two main aspects for the learning of a musical instrument are portrayed: motivation and individual practice. The way in which they are related is also explored, as well as strategies are suggested so that a teacher may use them. This chapter is also divided in four distinct parts. The first section comprises the methodological analysis of the work. Then, all the component that covers motivation is analyzed, namely theories and factors that influence it, as well as the environment that surrounds the student, the parents and the violin teacher. Individual practice and its connection to motivation are the third part of this work. To conclude, motivational strategies for the individual practice are presented.
Resumo II A segunda parte corresponde à investigação e a todo o processo que lhe é inerente. Nela são retratados dois aspetos cruciais para a aprendizagem de um instrumento: a motivação e o estudo individual. É também explorada a forma como estes se relacionam e são sugeridas estratégias que o professor poderá utilizar dentro desta abordagem. Também este capítulo está dividido em quatro partes distintas. Na primeira secção é realizada a análise metodológica do trabalho. Depois é examinada toda a componente que abarca a motivação, nomeadamente as principais teorias e fatores que exercem influência sobre esta, bem como o ambiente que rodeia os alunos, e o papel dos pais e do professor de violino. O estudo individual e a sua ligação com a motivação são a terceira parte deste trabalho. Por último, são apresentadas as estratégias motivacionais para o estudo individual.
Abstract I - The first part of this work reports to the internship realized at Instituto Gregoriano de Lisboa (IGL), during the academic year 2016/2017, within the Masters in Music Teaching from Escola Superior de Música de Lisboa. This section is divided in four parts, where all the activities carried out are described. First of all, the school is characterized both at the level of its infrastructures, as well as the population and the educational project (academic causes offered and pedagogical and cultural plan of activities). Secondly, it is presented my activity as teacher. Then, and somewhat specifying, the violin class of IGL is presented, as well as the students attributed to me within this internship and respective programmes of studies. Finally, a reflection is made on every surrounding aspect of the internship: the IGL, the internship itself, my career as violin teacher and the internship contribution to it.
Abstract II The second part addresses the research and the whole process connected with it. Two main aspects for the learning of a musical instrument are portrayed: motivation and individual practice. The way in which they are related is also explored, as well as strategies are suggested so that a teacher may use them. This chapter is also divided in four distinct parts. The first section comprises the methodological analysis of the work. Then, all the component that covers motivation is analyzed, namely theories and factors that influence it, as well as the environment that surrounds the student, the parents and the violin teacher. Individual practice and its connection to motivation are the third part of this work. To conclude, motivational strategies for the individual practice are presented.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino de Música
Keywords
Motivação Estudo individual Estratégias motivacionais Violino Instituto Gregoriano de Lisboa Papel do professor Papel dos Encarregados de Educação Individual practice Motivation Motivational strategies Violin Teacher’s role Parent’s role
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa