Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
15.04 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Do mestrado em Criação Coreográfica e Práticas Profissionais (MCCPP) ministrado
pela Escola Superior de Dança no ano letivo 2022/2023, nasceu o projeto em coreografia
Cabeça por Cabeça.
A peça Cabeça por Cabeça, apresentada no Teatro José Lúcio da Silva, teve como
principal objetivo a criação de uma obra coreográfica contemporânea, a partir de uma
investigação sobre a compreensão do ser humano do sexo masculino, focalizando nos seus
comportamentos e pensamentos, de forma a entender a relação que este tem com os outros
e consigo próprio.
Esta criação coreográfica contemporânea envolveu dois intérpretes do sexo masculino
e uma intérprete do sexo feminino e teve como inspiração e referência os seguintes livros:
Política dos Sexos de Sylviane Agacinski e O Cérebro Masculino de Louann Brizendine. O
foco incidiu na exploração dos relatos pessoais dos intérpretes (expressão das ideias,
opiniões e reflexões) e efetuar conexões com pequenos excertos dos livros supracitados. A
integração dessas referências literárias, enriqueceu a estrutura da obra, forneceu uma base
conceptual sólida que não só sustentou as ações comportamentais masculinas, como também
enriqueceu a experiência artística.
A nível estrutural, este relatório de projeto está organizado em quatro capítulos: o
Enquadramento Geral, o Enquadramento Teórico, o Processo de Criação da Obra Cabeça
por Cabeça e a Análise Coreográfica de Cabeça por Cabeça.
Uma das principais conclusões que emergem deste processo é a importância da
subjetividade na compreensão das ações comportamentais e pensamentos masculinos. Cada
intérprete trouxe as suas próprias experiências e perspetivas para a obra Cabeça por Cabeça,
demonstrando como as narrativas pessoais podem ser uma fonte rica de insights sobre o
tema. Isso ressalta a necessidade de reconhecer a diversidade de experiências dentro do
universo masculino e evitar generalizações simplistas.
A incorporação dos elementos como o género na dança contemporânea,
comportamentos e pensamentos masculinos na criação artística contemporânea é
fundamental não apenas para a evolução da arte, mas também para a promoção da igualdade
de género, desconstrução de estereótipos e enriquecimento do diálogo cultural e social.
ABSTRACT - From the Master’s degree in Criação Coreográfica e Práticas Profissionais (MCCPP) ministered by the Escola Superior de Dança in the school year 2022/2023, the project Cabeça por Cabeça was born.The play Cabeça por Cabeça, presented at José Lucio da Silva Theater, had as the main objective the creation of a contemporary choreographic work, starting by an investigation into the understanding of the male human being, focusing on their behaviors and thoughts, in a way to understand the relation they have with each other and with themselves. This contemporary choreographic creation involved two male performers and one female performer and had as an inspiration and reference the following books: Politica dos Sexos by Sylviane Agacinski and O Cérebro Masculino by Louann Brizendine. The focus was on exploring the interpreters' personal accounts (expression of ideas, opinios and reflections) and make connection with small excerpts from the referred books. The integration of these literary references, enriched the narrative of the work, supplied a solid conceptual base that not only sustained the behavioral male actions, but also enriched the artistic experience. On a structural level, this project report is organized into four chapters: General Context, Theoretical Framework, The Creation Process of the Piece Head by Head, and Choreographic Analysis of Cabeça por Cabeça. One of the main conclusions to emerge from this process is the importance of subjectivity in understanding men's behavioral actions and thoughts. Each performer brought their own experiences and perspectives to the play Cabeça por Cabeça, showing that personal narratives can be a rich source of insights about the theme. This highlights the need to recognize the diversity of experiences within the male universe and avoid simplistic generalizations. The incorporation of elements such as gender in contemporary dance, male behaviors, and thoughts in contemporary artistic creation is essential not only for the evolution of art but also for promoting gender equality, deconstructing stereotypes, and enriching cultural and social dialogue.
ABSTRACT - From the Master’s degree in Criação Coreográfica e Práticas Profissionais (MCCPP) ministered by the Escola Superior de Dança in the school year 2022/2023, the project Cabeça por Cabeça was born.The play Cabeça por Cabeça, presented at José Lucio da Silva Theater, had as the main objective the creation of a contemporary choreographic work, starting by an investigation into the understanding of the male human being, focusing on their behaviors and thoughts, in a way to understand the relation they have with each other and with themselves. This contemporary choreographic creation involved two male performers and one female performer and had as an inspiration and reference the following books: Politica dos Sexos by Sylviane Agacinski and O Cérebro Masculino by Louann Brizendine. The focus was on exploring the interpreters' personal accounts (expression of ideas, opinios and reflections) and make connection with small excerpts from the referred books. The integration of these literary references, enriched the narrative of the work, supplied a solid conceptual base that not only sustained the behavioral male actions, but also enriched the artistic experience. On a structural level, this project report is organized into four chapters: General Context, Theoretical Framework, The Creation Process of the Piece Head by Head, and Choreographic Analysis of Cabeça por Cabeça. One of the main conclusions to emerge from this process is the importance of subjectivity in understanding men's behavioral actions and thoughts. Each performer brought their own experiences and perspectives to the play Cabeça por Cabeça, showing that personal narratives can be a rich source of insights about the theme. This highlights the need to recognize the diversity of experiences within the male universe and avoid simplistic generalizations. The incorporation of elements such as gender in contemporary dance, male behaviors, and thoughts in contemporary artistic creation is essential not only for the evolution of art but also for promoting gender equality, deconstructing stereotypes, and enriching cultural and social dialogue.
Description
Relatório Final de Projeto apresentado à Escola Superior de Dança, com
vista à obtenção do Grau de Mestre em Criação Coreográfica e Práticas
Profissionais na Especialidade em Coreografia.
Keywords
Dança contemporânea Coreografia Métodos e processos de criação Sexo masculino Contemporary dance choreography Creative methods and processes Male
Citation
Monteiro, M. (2023). Cabeça por cabeça, processo de criação coreográfica [Dissertação de Mestrado, Instituto Politécnico de Lisboa]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/16806
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Dança