Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
307.88 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Introdução – A visão é um importante meio de desenvolvimento físico/motor, comportamental e cognitivo nas crianças, tendo uma grande relevância no processo de aprendizagem. Objetivo – Caracterizar as anomalias de função visual que contribuem para as dificuldades da escrita em crianças do 3º e 4º anos de escolaridade e relacionar com os erros ortográficos identificados. Métodos – Estudo observacional, descritivo, transversal, de paradigma quantitativo do tipo correlacional. Amostra de 232 alunos, com idade entre sete e doze anos. Para aferir as dificuldades da escrita foi aplicado o Protocolo de Aferição de Dificuldades em Leitura e Escrita. Para o estudo da função visual foi aplicado o protocolo clínico de ortóptica. Resultados – Verificou-se que os alunos com alterações na acuidade visual para perto (3,45%), no ponto próximo de convergência (17,3%) e no ponto próximo de acomodação (32,4%) deram mais erros na cópia, por troca de letras. Os alunos com vergências alteradas, nomeadamente na convergência para perto (69,6%) e na convergência para longe (76,4%), cometeram, respetivamente, mais erros no ditado e na cópia também por troca de letras. Conclusões – As anomalias mais comuns em crianças em idade escolar são: erros refrativos, ambliopia, insuficiência de convergência, desequilíbrio oculomotor (estrabismos). Apesar dos alunos com alterações na acuidade visual para perto, ponto próximo de convergência, ponto próximo de acomodação, convergência para perto e para longe terem dado mais erros, as correlações não foram estatisticamente significativas.
ABSTRACT - Introduction – Vision is an important means of physical, behavioural, and cognitive development in children, having great relevance in the learning process. Aim of the study – To characterize the visual function anomalies that contribute to writing difficulties in 3rd and 4th year of schooling. Methods – Quantitative, descriptive, observational, cross-sectional, and correlational study. Sample of 232 students, aged between seven and twelve years. To assess the difficulties in writing, the Protocol for Measuring Difficulties in Reading and Writing was applied. For visual analysis, the clinical protocol of orthoptics was applied. Results – It was found that students with changes in visual acuity at near (3.45%), at the near point of convergence (17.3%), and at the near point of accommodation (32.4%), made more errors in copying, by changing letters. Students with altered vergences, namely in convergence towards near (69.6%), and in convergence towards far (76.4%), made, respectively, more errors in dictation and copy also due to changing letters. Conclusions – The most common anomalies in school-age children are: refractive errors, amblyopia, convergence insufficiency, and oculomotor imbalance (strabismus). Although students with changes in visual acuity for near, near point of convergence, near point of accommodation, and convergence for near and far gave more errors, the correlations were not statistically significant.
ABSTRACT - Introduction – Vision is an important means of physical, behavioural, and cognitive development in children, having great relevance in the learning process. Aim of the study – To characterize the visual function anomalies that contribute to writing difficulties in 3rd and 4th year of schooling. Methods – Quantitative, descriptive, observational, cross-sectional, and correlational study. Sample of 232 students, aged between seven and twelve years. To assess the difficulties in writing, the Protocol for Measuring Difficulties in Reading and Writing was applied. For visual analysis, the clinical protocol of orthoptics was applied. Results – It was found that students with changes in visual acuity at near (3.45%), at the near point of convergence (17.3%), and at the near point of accommodation (32.4%), made more errors in copying, by changing letters. Students with altered vergences, namely in convergence towards near (69.6%), and in convergence towards far (76.4%), made, respectively, more errors in dictation and copy also due to changing letters. Conclusions – The most common anomalies in school-age children are: refractive errors, amblyopia, convergence insufficiency, and oculomotor imbalance (strabismus). Although students with changes in visual acuity for near, near point of convergence, near point of accommodation, and convergence for near and far gave more errors, the correlations were not statistically significant.
Description
Este projeto foi desenvolvido em parceria com a Escola Superior de Educação de Lisboa e a Universidade Lusófona, no âmbito da 6ª edição dos projetos IDI&CA, do Instituto Politécnico de Lisboa (IPL/2021/Escri-Ver_ESTeSL).
Keywords
Visão funcional Anomalias da visão funcional Função visual Escrita Disortografia Functional vision Functional vision anomalies Visual function Writing Dysortography IPL/2021/Escri-Ver_ESTeSL
Citation
Poças IM, Silva C, Besidovska A, Rocha M, Valimamade N, Mourato P, Martins S. Dificuldades da escrita e visão funcional nas crianças do ensino básico: a disortografia e a visão. Saúde & Tecnologia. 2024;(30):e602.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa