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Advisor(s)
Abstract(s)
Este trabalho insere-se no âmbito de um projecto de investigação
internacional, tendo como principal finalidade estudar e analisar o impacto que
os comportamentos de compra exercem na construção do self e se estes são
passíveis de explicar algumas dimensões da auto-estima. Para o efeito, e tendo
por base o instrumento desenvolvido por Quintanilla, Dittmar e Luna-Arocas
(2000), foi levado a cabo um estudo empírico junto de 331 estudantes universitários,
229 em Portugal e 101 na Austrália. Os dados foram analisados em
termos quantitativos e qualitativos, recorrendo-se às estatísticas descritivas e
multivariadas. Para além disso, realizaram-se análises de conteúdo, procedendo-
se a uma categorização prototípica e subsequente análise de semelhanças
e lexicográfica. Considerando as discrepâncias do self nas suas mais diversas
dimensões, podemos concluir que esta população possui alguns problemas de
auto estima, nomeadamente nas suas dimensões físicas, emocionais e económicas,
procurando encontrar em distintos e específicos comportamentos de
compra uma possível solução para colmatar tais dissonâncias.
ABSTRACT: The aim of this research is to identify the link between consumer behavior and the Self and specifically the self esteem in a cross cultural analyze. To this research we utilized a scale developed by Quintanilla, Dittmar e Luna- Arocas (2000) and a sample of 331 students, 229 in Portugal and 101 in Australia. The data was analysed in a quantitative way through descriptive statistics and a qualitative way through content analysis with a prototypic categorization and a similarity analyse to identify the connected graph. When we consider the main discrepancies of the Self – on a dimensional approach, we can assume that this population carries some self esteem problems, particularly regarding the physical, emotional and economical dimensions and the results show us a strong link between these problems and a specific and distinctive consumer’s behaviour to solve the gaps.
ABSTRACT: The aim of this research is to identify the link between consumer behavior and the Self and specifically the self esteem in a cross cultural analyze. To this research we utilized a scale developed by Quintanilla, Dittmar e Luna- Arocas (2000) and a sample of 331 students, 229 in Portugal and 101 in Australia. The data was analysed in a quantitative way through descriptive statistics and a qualitative way through content analysis with a prototypic categorization and a similarity analyse to identify the connected graph. When we consider the main discrepancies of the Self – on a dimensional approach, we can assume that this population carries some self esteem problems, particularly regarding the physical, emotional and economical dimensions and the results show us a strong link between these problems and a specific and distinctive consumer’s behaviour to solve the gaps.
Description
Keywords
Self Auto-estima Consumo impulsivo Consumo excessivo Consumo de prestígio Possessões e materialismo Self esteem Impulsive consume Excessive consume Prestige consume Possessions and materialism
Citation
Costa Pereira, F., D’Souza, C., & Miranda, S. (2005). Consumo e auto-estima. Comunicação Pública, 1(1), 135-157.
Publisher
Escola Superior de Comunicação Social