Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.49 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente trabalho teve como objetivo perceber o que é uma investigação inclusiva, as condições necessárias para a sua realização e de que forma se promove a participação e autodeterminação das pessoas com deficiência, impulsionando alterações sociais.
Pretendeu ainda conhecer i) os sonhos de quatro jovens com trissomia 21 à saída da escolaridade obrigatória; ii) a perceção dos pais sobre esses sonhos e iii) analisar o envolvimento da escola na preparação da concretização dos seus sonhos. Procurou-se compreender que impacto os sonhos dos jovens têm no seu percurso de vida e de que forma os próprios jovens participam na construção do seu projeto de vida. O trabalho teve ainda como objetivo desenvolver um estudo que se insere no paradigma da investigação inclusiva.
Metodologicamente optou-se pela realização de um estudo de caso. Os dados foram recolhidos por entrevista semiestruturada, realização de grupo focal e a aplicação de making action plans (MAPS).
O estudo permitiu concluir que os jovens conhecem os seus sonhos e sabem identificá-los. Também os pais e professores conhecem e identificam os sonhos dos jovens. Os resultados demonstram que os sonhos referidos por pais e professores são os mesmos que os próprios jovens identificam. Contudo, o conhecimento dos sonhos não influencia a prática, não havendo uma planificação tendo em conta a concretização dos mesmos.
ABSTRACT This research aimed to understand what an inclusive investigation is, what the necessary conditions for its realization and in which way it promotes the participation and self-determination of people with disabilities, driving social changes. It also intended to know i) the dreams of four young people with trisomy 21 at the exit of compulsory schooling; ii) the perception of parents about these dreams and iii) analyze the involvement of the school in preparing the realization of their dreams. Methodologically, we chose to conduct a case study. Data was collected by semi-structured interview, focus group and making action plans (MAPS). The study allowed us to conclude that young people know their dreams and how to identify them. Parents and teachers also know and can identify the dreams of young people. The results show that the dreams mentioned by parents and teachers are the same as the young people themselves identify. However, the knowledge of dreams does not influence the practice, and there is no planning considering the realization of them.
ABSTRACT This research aimed to understand what an inclusive investigation is, what the necessary conditions for its realization and in which way it promotes the participation and self-determination of people with disabilities, driving social changes. It also intended to know i) the dreams of four young people with trisomy 21 at the exit of compulsory schooling; ii) the perception of parents about these dreams and iii) analyze the involvement of the school in preparing the realization of their dreams. Methodologically, we chose to conduct a case study. Data was collected by semi-structured interview, focus group and making action plans (MAPS). The study allowed us to conclude that young people know their dreams and how to identify them. Parents and teachers also know and can identify the dreams of young people. The results show that the dreams mentioned by parents and teachers are the same as the young people themselves identify. However, the knowledge of dreams does not influence the practice, and there is no planning considering the realization of them.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção do grau de mestre em Educação Especial – Especialidade em Problemas de Cognição e Multideficiência
Keywords
Investigação Inclusiva Autodeterminação Transição para a vida pósescolar Planificação centrada na pessoa Perturbação do desenvolvimento Intelectual Trissomia 21 Sindrome de Down Sonho Inclusive research Self-determination Transition to post-school life Person-centered planning Intellectual disability Trisomy 21 Down syndrome Dream
Citation
Souschek, M. B. E. (2022). Pensar o futuro à saída da escolaridade obrigatória na voz de jovens com perturbação do desenvolvimento intelectual (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/15799