Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
264.46 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente artigo foca-se na análise de estratégias de reprodução de uma figura tridimensional, por alunos
do 1.º ano do Ensino Básico, tendo como objetivo aprofundar a compreensão dos processos de estruturação
espacial dos alunos, nomeadamente no tipo de relações que estabelecem e como usam essas relações
para reproduzir a figura. Os dados apresentados foram recolhidos durante o trabalho autónomo e discussão
de uma tarefa integrada na terceira sequência de tarefas do Ciclo 1 de uma investigação baseada em
design, em curso, onde os alunos tinham de reproduzir uma construção 3D. Os resultados mostram que os
alunos são capazes de utilizar diferentes estratégias de reprodução de figuras 3D, recorrendo a diferentes
tipos de relações como a simetria, por camadas, por arestas e por faces. Estas estratégias constituem evidências de que os alunos estabelecem relações entre componentes e entre componentes, compostos e o todo, assumindo a coordenação entre diferentes vistas da figura.
Abstract This paper is focused on the analysis of 1st grade students’ strategies for reproducing a 3D figure, having the purpose of deepen the understanding of students’ spatial structuring processes, namely que type of established relationships and how these relationships are used to reproduce the figure. The presented data was collected during the autonomous work and discussion of a task from the third sequence of tasks of cycle 1 of an ongoing design-based research, where students had to reproduce a 3D construction. Results show that students use different strategies, imbedded in different kinds of relationships, like symmetry, by layers, by edges and by faces. These strategies constitute evidences of students’ establishment of relationships among components and between components, composites and the whole, assuming the coordination between different figure’s views.
Abstract This paper is focused on the analysis of 1st grade students’ strategies for reproducing a 3D figure, having the purpose of deepen the understanding of students’ spatial structuring processes, namely que type of established relationships and how these relationships are used to reproduce the figure. The presented data was collected during the autonomous work and discussion of a task from the third sequence of tasks of cycle 1 of an ongoing design-based research, where students had to reproduce a 3D construction. Results show that students use different strategies, imbedded in different kinds of relationships, like symmetry, by layers, by edges and by faces. These strategies constitute evidences of students’ establishment of relationships among components and between components, composites and the whole, assuming the coordination between different figure’s views.
Description
Keywords
Estruturação espacial Tridimensional Coordenação Primeiros anos Investigação Design SFRH/BD/130505/2017
Citation
Conceição, J., & Rodrigues, M. (2019). Estratégias de estruturação espacial na reprodução de figuras 3D. In A. I. Silvestre, F. R. Jorge, H. Pinto, H. M. Guimarães, & P. Afonso (Eds.), Atas do XXX Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 1-12). Lisboa: Associação de Professores de Matemática. ISBN: 978-972-8768-71-3