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Authors
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Abstract(s)
Este relatório de estágio tem como objetivo principal compreender a importância das relações públicas numa estratégia de promoção da igualdade de género no contexto organizacional.
Fundamentado nas áreas disciplinares das relações públicas e da comunicação organizacional, a pesquisa destaca a relevância de uma abordagem que vá além das definições tradicionais, incorporando perspetivas sociais e pós-modernas das RP.
Num cenário onde questões como a diversidade, a igualdade e a inclusão são cada vez mais reconhecidas como essenciais para o sucesso organizacional, o estudo procura compreender como uma estratégia de comunicação, planeada e concertada com os objetivos corporativos, pode ajudar a enfrentar e mitigar as desigualdades de género no contexto de uma organização do grande retalho.
A experiência de estágio na Direção de Employer Branding, no El Corte Inglés, serve como ponto de partida para observar a implementação do Plano de Igualdade de Género da empresa e as práticas de comunicação associadas. As conclusões sintetizam os principais temas discutidos, avaliando o desenrolar e o impacto das ações de comunicação na promoção de uma cultura organizacional inclusiva e equitativa. O estudo pretende não apenas contribuir para um melhor entendimento do contributo da função estratégica das Relações Públicas para o sucesso de uma política de igualdade de género, mas também fornecer insights para futuras discussões, práticas e políticas organizacionais tendentes a um maior sucesso.
ABSTRACT: This internship report's main goal is to understand the importance of public relations in a strategy to promote gender equality in the organizational context. Based on the disciplinary areas of public relations and organizational communication, the research highlights the relevance of an approach that goes beyond traditional definitions, incorporating social and postmodern perspectives of PR. In a scenario where issues such as diversity, equality and inclusion are increasingly recognized as essential for organizational success, the study seeks to understand how a communication strategy, planned and coordinated with corporate objectives, can help to face and mitigate inequalities in gender in the context of a large retail organization. The internship experience in Employer Branding Management, at El Corte Inglés, serves as a starting point to observe the implementation of the company's Gender Equality Plan and associated communication practices. The conclusions summarize the main themes discussed, evaluating the development and impact of communication actions in promoting an inclusive and equitable organizational culture. The study aims not only to contribute to a better understanding of the contribution of the strategic role of Public Relations to the success of a gender equality policy, but also to provide insights for future discussions, practices and organizational policies aimed at greater success.
ABSTRACT: This internship report's main goal is to understand the importance of public relations in a strategy to promote gender equality in the organizational context. Based on the disciplinary areas of public relations and organizational communication, the research highlights the relevance of an approach that goes beyond traditional definitions, incorporating social and postmodern perspectives of PR. In a scenario where issues such as diversity, equality and inclusion are increasingly recognized as essential for organizational success, the study seeks to understand how a communication strategy, planned and coordinated with corporate objectives, can help to face and mitigate inequalities in gender in the context of a large retail organization. The internship experience in Employer Branding Management, at El Corte Inglés, serves as a starting point to observe the implementation of the company's Gender Equality Plan and associated communication practices. The conclusions summarize the main themes discussed, evaluating the development and impact of communication actions in promoting an inclusive and equitable organizational culture. The study aims not only to contribute to a better understanding of the contribution of the strategic role of Public Relations to the success of a gender equality policy, but also to provide insights for future discussions, practices and organizational policies aimed at greater success.
Description
Relatório de estágio de mestrado apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas estratégicas Teoria da excelência Igualdade de género Strategic public relations Excellence theory Gender equality DEI Gender-Washing
Citation
Quaresma, S. F. (2024). O papel das relações públicas estratégicas para a igualdade de género no contexto empresarial. [Relatório de estágio de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/21377
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social