Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.92 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório foi elaborado no âmbito da Unidade Curricular da Prática de Ensino Supervisionada II, inserida no Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e Português e História e Geografia de Portugal do 2.º Ciclo do Ensino Básico. O relatório encontra-se dividido em duas partes principais. A primeira parte é referente às práticas pedagógicas desenvolvidas no 1.º e 2.º CEB, mais especificamente em turmas de 4.º e 5.º ano. A segunda diz respeito ao estudo desenvolvido no decorrer da prática que se designa por Desenvolvimento da Competência Ortográfica: Um Estudo Comparativo entre Alunos de 4.° e 5.° Ano. Dada a importância do domínio da escrita, o presente estudo tem por objetivo geral comparar os erros ortográficos de alunos de 4.º e 5.º ano, identificando as semelhanças e diferenças, alicerçado nos seguintes objetivos
específicos: (i) Identificar e categorizar os erros cometidos pelos alunos; (ii) Comparar os tipos de erros entre os anos de escolaridade e (iii) Compreender padrões de desenvolvimento. Para concretizar os objetivos delineados, aplicaram-se técnicas de recolha de dados de natureza mista, mais concretamente a realização de um ditado de texto e um questionário relativo a questões socioeconómicas e culturais e hábitos leitores. Os resultados do estudo revelam que os alunos de 4.º ano apresentam uma menor incidência de desvios ortográficos comparativamente aos alunos de 5.º, supondo-se que esta discrepância provém da diferença existente entre os meios em que os alunos se encontram.
This report was prepared as part of the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II, within the Master's Degree in Teaching for the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese, History, and Geography of Portugal for the 2nd Cycle of Basic Education. The report is divided into two main sections. The first section reflects on and discusses the pedagogical practices developed in the 1st and 2nd Cycles of Basic Education, specifically in 4th and 5th grade classes. The second section presents the study conducted during the practicum, titled "Identification of Patterns in the Development of Orthographic Competence." Given the importance of spelling proficiency, this study aims to compare the spelling errors of 4th and 5th graders, identifying their similarities and differences. The specific objectives are: (i) to identify and categorize the students' spelling errors; (ii) to compare the types of errors between different years of schooling; and (iii) to understand patterns in spelling development. To achieve these objectives, mixed data collection techniques were employed, including a text dictation and a questionnaire related to socioeconomic issues and reading habits. The results of the study suggest that 4th graders have a lower incidence of spelling errors compared to 5th graders. This can be traced back to the different students’ literate backgrounds.
This report was prepared as part of the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II, within the Master's Degree in Teaching for the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese, History, and Geography of Portugal for the 2nd Cycle of Basic Education. The report is divided into two main sections. The first section reflects on and discusses the pedagogical practices developed in the 1st and 2nd Cycles of Basic Education, specifically in 4th and 5th grade classes. The second section presents the study conducted during the practicum, titled "Identification of Patterns in the Development of Orthographic Competence." Given the importance of spelling proficiency, this study aims to compare the spelling errors of 4th and 5th graders, identifying their similarities and differences. The specific objectives are: (i) to identify and categorize the students' spelling errors; (ii) to compare the types of errors between different years of schooling; and (iii) to understand patterns in spelling development. To achieve these objectives, mixed data collection techniques were employed, including a text dictation and a questionnaire related to socioeconomic issues and reading habits. The results of the study suggest that 4th graders have a lower incidence of spelling errors compared to 5th graders. This can be traced back to the different students’ literate backgrounds.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Competência ortográfica Escrita Padrões de desenvolvimento ortográfico Contexto sócio-económico Spelling competence Writing Development patterns of spelling Socioeconomic context
Citation
Carvalho, M. F. L. (2024). Desenvolvimento da competência ortográfica: um estudo comparativo entre alunos de 4.° e 5.° ano (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/18076