Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6.7 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (prática pedagógica) - O estágio descrito neste relatório foi feito no âmbito da Unidade Curricular (UC) de Estágio do Ensino Especializado (EEE) do Mestrado em Ensino de Música da Escola Superior de Música de Lisboa, ramo de especialização canto. Este estágio realizou-se na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional de Lisboa (EAMCN) e na Escola do Ensino Vocacional Artístico de Música Canto Firme de Tomar durante o ano letivo de 2021/2022.
Assim foram observadas as aulas de oito alunos de ciclos de ensino diferentes e foram lecionadas aulas a cinco desses alunos. Para cada aula lecionada no âmbito do estágio foram realizados planos de aula. Neste ano letivo foram gravadas três aulas por período (uma por aluno), para a professora de Didática do Ensino Especializado poder analisar a minha prática pedagógica e o seu feedback me ajudar a refletir e a melhorar como professora de canto.
Os sumários das aulas observadas e do trabalho técnico e musical que fiz nas aulas que lecionei a alunos de diferentes idades e níveis, encontram-se na descrição da prática pedagógica. Os pareceres dos professores cooperantes acerca do meu estágio (com a apreciação global qualitativa final de excelente) encontram-se nos anexos.
Resumo II (Investigação) - No contexto de ensino, este projeto de investigação analisa aplicações de software e outros recursos tecnológicos (tal como vídeos, gravações, entre outros) como instrumentos de aprendizagem do canto dentro das aulas e para praticar em casa. Este projeto enquadra-se numa estratégia de blended learning (aprendizagem híbrida), em que os alunos têm vários instrumentos de aprendizagem à sua disposição para além do ensino tradicional do canto, aumentando a sua autonomia e a sua responsabilidade no processo de aprendizagem. Esta estratégia pode ser aplicada nas aulas, para completar a comunicação verbal e a demonstração vocal dos professores, de modo a reduzir os erros de tradução de conhecimento tácito tornando-o explícito, mas também para a satisfazer os vários estilos de aprendizagem dos alunos, (que podem ser mais visuais, auditivos ou cinestéticos na sua forma de aprender). Pode ser também aplicada para o estudo em casa, fomentando a autonomia, a motivação e a auto-observação dos alunos. Em primeiro lugar procedeu-se a uma análise bibliográfica de práticas pedagógicas com auxílio de tecnologia e em seguida a uma pesquisa comparativa das aplicações de canto disponíveis no ano de 2022. Em seguida foi feita uma análise das características dos aplicativos, tecnologias ou novos materiais didáticos através de testes. Esta pesquisa foi validada através da utilização de aplicativos de rastreamento da afinação (pitch trackers) nas aulas de canto com alguns dos meus alunos do CCR onde lecionei durante o ano 2021/2022. Para completar a análise foi feito um inquérito acerca da utilização de aplicativos a alunos de canto da Escola Superior de Música de Lisboa no ano letivo 2021/2022.
Abstract I (pedagogical practice) - The internship described in this report was carried out within the scope of the vocal studies specialization from the Music Education Masters at the Escola Superior de Música de Lisboa. This internship took place at the Escola Artística de Música do Conservatório Nacional de Lisboa (EAMCN) and at the Escola de Música do Ensino Vocacional Artístico Canto Firme de Tomar during the 2021/2022 academic year. The lessons of eight students from different education cycles given by other teachers were observed, and I gave lessons to five of those students as well. Lesson plans were created for each lesson taught during the internship. Three lessons per term (one per student) were recorded for the Didactics of Specialized Teaching teacher to observe, analyze and evaluate my teaching practice, so that her feedback would help me to reflect and improve as a singing teacher. The observed lessons as well as the technical and musical work done during lectured lessons of students with different ages and levels, are described in the teaching practice section of this report. The evaluations of my internship by the cooperating teachers (who have given my performance as a teacher an overall qualitative assessment of excellent) can be found in the appendices.
Abstract II (Research) - In the context of teaching, this research project analyzes software applications and other technological resources (such as videos, recordings, among others) as tools for learning singing in the lessons and for practicing at home. This project is part of a blended learning strategy, in which the students have several learning tools at their disposal, in addition to the traditional voice teaching which increases their autonomy and responsibility in the learning process. This strategy can be applied in the classroom to complete the verbal communication and the vocal demonstration of the teachers, so that errors of translation of tacit knowledge making it explicit are reduced, and the needs of the different learning styles of the students (which may be more visual, auditory or kinesthetic) are met. It can also be applied to home study to increase the students' autonomy, motivation and self-observation. First, a literature analysis of the pedagogical practices with the aid of technology was carried out, followed by a comparative research of the singing applications available in 2022. Then, an analysis of the characteristics of the singing applications or technologies was carried out through tests. This research was validated through the use of a pitch tracking application with my students at the CCR where I gave singing lessons in the academic year of 2021/2022. To complete the analysis a questionary about the use of singing applications was given to singing students of the Escola Superior de Música de Lisboa in the academic year of 2021/2022.
Resumo II (Investigação) - No contexto de ensino, este projeto de investigação analisa aplicações de software e outros recursos tecnológicos (tal como vídeos, gravações, entre outros) como instrumentos de aprendizagem do canto dentro das aulas e para praticar em casa. Este projeto enquadra-se numa estratégia de blended learning (aprendizagem híbrida), em que os alunos têm vários instrumentos de aprendizagem à sua disposição para além do ensino tradicional do canto, aumentando a sua autonomia e a sua responsabilidade no processo de aprendizagem. Esta estratégia pode ser aplicada nas aulas, para completar a comunicação verbal e a demonstração vocal dos professores, de modo a reduzir os erros de tradução de conhecimento tácito tornando-o explícito, mas também para a satisfazer os vários estilos de aprendizagem dos alunos, (que podem ser mais visuais, auditivos ou cinestéticos na sua forma de aprender). Pode ser também aplicada para o estudo em casa, fomentando a autonomia, a motivação e a auto-observação dos alunos. Em primeiro lugar procedeu-se a uma análise bibliográfica de práticas pedagógicas com auxílio de tecnologia e em seguida a uma pesquisa comparativa das aplicações de canto disponíveis no ano de 2022. Em seguida foi feita uma análise das características dos aplicativos, tecnologias ou novos materiais didáticos através de testes. Esta pesquisa foi validada através da utilização de aplicativos de rastreamento da afinação (pitch trackers) nas aulas de canto com alguns dos meus alunos do CCR onde lecionei durante o ano 2021/2022. Para completar a análise foi feito um inquérito acerca da utilização de aplicativos a alunos de canto da Escola Superior de Música de Lisboa no ano letivo 2021/2022.
Abstract I (pedagogical practice) - The internship described in this report was carried out within the scope of the vocal studies specialization from the Music Education Masters at the Escola Superior de Música de Lisboa. This internship took place at the Escola Artística de Música do Conservatório Nacional de Lisboa (EAMCN) and at the Escola de Música do Ensino Vocacional Artístico Canto Firme de Tomar during the 2021/2022 academic year. The lessons of eight students from different education cycles given by other teachers were observed, and I gave lessons to five of those students as well. Lesson plans were created for each lesson taught during the internship. Three lessons per term (one per student) were recorded for the Didactics of Specialized Teaching teacher to observe, analyze and evaluate my teaching practice, so that her feedback would help me to reflect and improve as a singing teacher. The observed lessons as well as the technical and musical work done during lectured lessons of students with different ages and levels, are described in the teaching practice section of this report. The evaluations of my internship by the cooperating teachers (who have given my performance as a teacher an overall qualitative assessment of excellent) can be found in the appendices.
Abstract II (Research) - In the context of teaching, this research project analyzes software applications and other technological resources (such as videos, recordings, among others) as tools for learning singing in the lessons and for practicing at home. This project is part of a blended learning strategy, in which the students have several learning tools at their disposal, in addition to the traditional voice teaching which increases their autonomy and responsibility in the learning process. This strategy can be applied in the classroom to complete the verbal communication and the vocal demonstration of the teachers, so that errors of translation of tacit knowledge making it explicit are reduced, and the needs of the different learning styles of the students (which may be more visual, auditory or kinesthetic) are met. It can also be applied to home study to increase the students' autonomy, motivation and self-observation. First, a literature analysis of the pedagogical practices with the aid of technology was carried out, followed by a comparative research of the singing applications available in 2022. Then, an analysis of the characteristics of the singing applications or technologies was carried out through tests. This research was validated through the use of a pitch tracking application with my students at the CCR where I gave singing lessons in the academic year of 2021/2022. To complete the analysis a questionary about the use of singing applications was given to singing students of the Escola Superior de Música de Lisboa in the academic year of 2021/2022.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino da Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Técnica vocal Aplicativos para canto Aprendizagem autónoma Biofeedback vocal Ensino do canto Vocal technique Singing applications Autonomous study Voice biofeedback Voice teaching
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa