Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
9.73 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Pretende-se com este trabalho patentear a nossa prática pedagógica e profissional desenvolvida ao longo de dezoito anos (1985/2003) na Escola de Dança do Conservatório Nacional (EDCN), enquanto docentes na área da Técnica de Dança Contemporânea, materializando-a numa proposta metodológico-didática aplicável ao ensino da Técnica de Martha Graham em contextos do ensino especializado da dança. Na impossibilidade de documentar de outra forma a imaterialidade do trabalho do professor de dança, apoiámo-nos nos registos de imagem dos arquivos videográficos da EDCN, de onde extraímos as gravações do exame de 3º ano do ano letivo 2000/2001, o último exame de grau elementar pelo qual fomos responsáveis naquela escola. Dado que, na EDCN, o 3º ano representa o culminar das aprendizagens do Nível Elementar de dança, usámos o material presente no vídeo (competências técnicas e vocabulários) como base para a proposta metodológica apresentada neste trabalho.
Procurou-se, deste modo, evidenciar as nossas competências profissionais nos domínios artístico e técnico, mas também pedagógico, que nos permitam ver reconhecida a nossa condição de especialistas na área da Dança.
ABSTRACT - This written work aims at bearing witness to our professional work experience developed over the period of eighteen years (1985/2003) at Escola de Dança do Conservatório Nacional (EDCN), as an expert teacher in the area of Contemporary Dance Technique. In order to materialize the otherwise impossible evidence of the dance teacher´s work, weretrieved from the archival footage of EDCN the 2001 3rd grade exam, the last elementary grade exam we were responsible for at the school. Because the 3rd grade at EDCN represents the completion of the Elementary Level incontemporary dance, we used the dance material displayed on the video (technical skills and vocabularies) as the basis for our proposal of a methodology for the teaching at the Elementary Level of the Graham Technique within the context of vocational dance training. Through this work we aspire to have our professional skills recognized as a dance educator and, consequently, being awarded the Specialist Title in Dance.
ABSTRACT - This written work aims at bearing witness to our professional work experience developed over the period of eighteen years (1985/2003) at Escola de Dança do Conservatório Nacional (EDCN), as an expert teacher in the area of Contemporary Dance Technique. In order to materialize the otherwise impossible evidence of the dance teacher´s work, weretrieved from the archival footage of EDCN the 2001 3rd grade exam, the last elementary grade exam we were responsible for at the school. Because the 3rd grade at EDCN represents the completion of the Elementary Level incontemporary dance, we used the dance material displayed on the video (technical skills and vocabularies) as the basis for our proposal of a methodology for the teaching at the Elementary Level of the Graham Technique within the context of vocational dance training. Through this work we aspire to have our professional skills recognized as a dance educator and, consequently, being awarded the Specialist Title in Dance.
Description
Trabalho de natureza profissional para a obtenção do título de especialista na especialidade de Dança
Keywords
Técnica de dança contemporânea Técnica de Martha Graham Dança Metodológico-didática Dance Martha Graham technique Methodological-didactic Contemporary dance technique
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa