Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
486.47 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente texto pretende fazer uma avaliação crítica sobre a experiência da aplicação
de um instrumento de avaliação de projetos, instrumento este que contempla um
conjunto de indicadores que evidenciam qualitativa e criticamente a qualidade dos
projetos realizados no contexto de Jardim de Infância, tendo em conta a riqueza dos
processos e não só dos resultados. Este instrumento e respetivos indicadores foram
construídos de forma adaptada à realidade concreta que é a do trabalho no contexto
de Jardim de Infância.
Este instrumento foi aplicado no contexto de estágios profissionalizantes em
educação de infância, pelas equipas pedagógicas dos mesmos (educador cooperante e
estagiário finalista). Posteriormente fez-se uma análise de conteúdo das grelhas
preenchidas
Olhando globalmente para os resultados recolhidos, os critérios a que se recorreu
evidenciam que o projeto constitui uma metodologia muito importante para o
desenvolvimento e aprendizagem da criança, através do qual se pode atingir um nível
de profundidade e riqueza de intervenção diferenciada.
Abstract: This text aims to make a critical assessment on the experience of the application of an project evaluation instrument, a set of indicators that looks qualitatively and critically on the quality of the projects, taking into account the richness of processes and not only the results, adapted to the kindergarten’s context. This instrument was applied by the pedagogical teams, in kindergarten’s contexts of vocational training in childhood education. Later, there was a content analysis of the completed grids Looking globally to the results, they show that the project constitutes a very important methodology for the child’s learning process and development, through which one can achieve a level of depth and richness of differentiated intervention
Abstract: This text aims to make a critical assessment on the experience of the application of an project evaluation instrument, a set of indicators that looks qualitatively and critically on the quality of the projects, taking into account the richness of processes and not only the results, adapted to the kindergarten’s context. This instrument was applied by the pedagogical teams, in kindergarten’s contexts of vocational training in childhood education. Later, there was a content analysis of the completed grids Looking globally to the results, they show that the project constitutes a very important methodology for the child’s learning process and development, through which one can achieve a level of depth and richness of differentiated intervention
Description
Keywords
Avaliação Competência Investigação Acção Metodologia de projeto Qualidade Jardim de infância Evaluation Competence Action research Project methodology Quality
Citation
Publisher
CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais/Escola Superior de Educação de Lisboa