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Advisor(s)
Abstract(s)
Estima-se que os casos de diabetes mellitus em todo o mundo ultrapassem os 1,310 milhões até ao ano de 2050, mais do dobro face a 2021, caso não sejam adotadas medidas rápidas e mais eficazes para incentivar a sua prevenção, alerta artigo publicado pelo The Lancet (Vinicor et al., 2003).
Em Portugal existem duas organizações dedicadas em exclusivo à área da diabetes mellitus: Associação Protetora dos Diabéticos de Portugal (APDP) e a Sociedade Portuguesa de Diabetologia (SPD). Ambas apostam na melhoria da literacia em saúde da população para que possam cumprir a sua missão de assegurar o tratamento e incentivar a prevenção desta doença que marca o século XXI.
Esta dissertação de mestrado centra-se na análise da comunicação realizada por estas duas organizações, e consequentemente se esta comunicação contribui ou não, para a literacia em saúde na área da diabetes mellitus, entre os jovens portugueses. O estudo foi realizado tendo em consideração os conteúdos publicados sobre o tema da diabetes mellitus e a sua prevenção, tanto nos websites como nas redes sociais Facebook e Instagram destas organizações. Na primeira parte a atenção emerge sobre o conceito de Relações Públicas, de diabetes mellitus, e da apresentação das duas organizações. Na segunda parte, a partir de uma metodologia mista, realizou-se a análise, apresentação e interpretação dos dados recolhidos, para o desenvolvimento do presente trabalho.
ABSTRACT: It is estimated that cases of diabetes mellitus worldwide will exceed 1.31 billion by the year 2050, more than double the number in 2021, unless swift and more effective measures are adopted to promote its prevention, according to an article published in The Lancet (Vinicor et al., 2003). In Portugal, there are two organizations exclusively dedicated to diabetes mellitus: the Associação Protetora dos Diabéticos de Portugal (APDP) and the Sociedade Portuguesa de Diabetologia (SPD). Both focus on improving the population's health literacy to fulfill their mission of ensuring treatment and promoting the prevention of this disease, which has become a defining issue of the 21st century. This master's thesis focuses on analyzing the communication strategies employed by these two organizations and examines whether their efforts contribute to improving health literacy regarding diabetes mellitus among Portuguese youth. The study analyzed the content published on the organizations' websites and their social media platforms, Facebook and Instagram, related to diabetes mellitus and its prevention. The first part addresses the concept of public relations, diabetes mellitus, and an introduction to the two organizations. The second part, based on a mixed-methods approach, involves the analysis, presentation, and interpretation of the collected data, supporting the development of this work.
ABSTRACT: It is estimated that cases of diabetes mellitus worldwide will exceed 1.31 billion by the year 2050, more than double the number in 2021, unless swift and more effective measures are adopted to promote its prevention, according to an article published in The Lancet (Vinicor et al., 2003). In Portugal, there are two organizations exclusively dedicated to diabetes mellitus: the Associação Protetora dos Diabéticos de Portugal (APDP) and the Sociedade Portuguesa de Diabetologia (SPD). Both focus on improving the population's health literacy to fulfill their mission of ensuring treatment and promoting the prevention of this disease, which has become a defining issue of the 21st century. This master's thesis focuses on analyzing the communication strategies employed by these two organizations and examines whether their efforts contribute to improving health literacy regarding diabetes mellitus among Portuguese youth. The study analyzed the content published on the organizations' websites and their social media platforms, Facebook and Instagram, related to diabetes mellitus and its prevention. The first part addresses the concept of public relations, diabetes mellitus, and an introduction to the two organizations. The second part, based on a mixed-methods approach, involves the analysis, presentation, and interpretation of the collected data, supporting the development of this work.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas Comunicação para a saúde Diabetes Mellitus Literacia em saúde Comunicação estratégica Public relations Health communication Health literacy Strategic communication
Citation
Gualdino, C. P. F. (2024). Importância das relações públicas para a promoção da literacia em saúde na área da diabetes mellitus: Análise da comunicação desenvolvida pela APDP e pela SPD. [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/21362
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social