| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 178.59 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O estudo teve por objetivo caracterizar as culturas profissionais das educadoras
de infância de uma creche do concelho de Cascais, focando-se,
na construção praxiológica das práticas das educadoras numa planificação
pedagógica a partir da garantia e promoção dos direitos de participação
das crianças e de uma matriz multidisciplinar - sociologia da
infância, pedagogia da infância e psicologia do desenvolvimento. A investigação
realizou-se uma instituição educativa situada no concelho de
Cascais, com a colaboração de 6 educadoras de infância. Do ponto de
vista metodológico, optou-se por uma abordagem qualitativa, nomeadamente
o desenvolvimento de um projeto de investigação-ação sobre
o processo de planificação de seis educadoras. Na recolha de dados realizaram-
se entrevistas semidiretivas, uma ação de formação e supervisão
em contexto. A análise dos dados possibilitou desconstruir uma
visão e prática de planificação adultocêntrica e potenciar a participação
das crianças na planificação.
Abstract The research aims to characterize the professional cultures of nursery in Cascais, focusing on the pedagogical construction of pedagogical practices based on the guarantee and promotion of children's participation rights and a multidisciplinary matrix - sociology of childhood, childhood pedagogy and developmental psychology. The research was carried out an educational institution located in Cascais, with the collaboration of 6 educators. From the methodological point of view, a qualitative approach was chosen, namely the development of an action-research project on the planning process of six educators. In the collection of data, semi-directives interviews were carried out, a training and supervision action in context. Data analysis made it possible to deconstruct a vision and practice of adult-centered planning and to enhance children's participation in planning.
Abstract The research aims to characterize the professional cultures of nursery in Cascais, focusing on the pedagogical construction of pedagogical practices based on the guarantee and promotion of children's participation rights and a multidisciplinary matrix - sociology of childhood, childhood pedagogy and developmental psychology. The research was carried out an educational institution located in Cascais, with the collaboration of 6 educators. From the methodological point of view, a qualitative approach was chosen, namely the development of an action-research project on the planning process of six educators. In the collection of data, semi-directives interviews were carried out, a training and supervision action in context. Data analysis made it possible to deconstruct a vision and practice of adult-centered planning and to enhance children's participation in planning.
Description
Keywords
Planificação em creche Processos reflexivos Prática pedagógica Educadoras de Infância Direitos da Criança Planning in nursery Reflexive processes Pedagogical practice Nursery educators Children’s rights
Pedagogical Context
Citation
Neves, M. C. (2018). Planificar em creche: os direitos de participação das crianças como guia orientador da (re) construção praxiológica das práticas das educadoras de infância. In C. Tomás, T. Almeida & D. Lino (Coords.), Educação e Práticas Pedagógicas com crianças dos 0 aos 3 anos: Diálogos entre Pedagogia, Psicologia e Sociologia. (pp. 305-330) .Lisboa: Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais. ISBN 978-989-8912-05-3 DOI:https://doi.org/10.34629/ipl.eselx.cap.livros.038
Publisher
CIED - Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais
