Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.04 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório foi realizado no âmbito da Unidade Curricular Prática de Ensino Supervisionada II do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico. A realização deste relatório tem como objetivos a: (i) descrição da prática pedagógica desenvolvida em turmas de 2.º e 5.º ano, (ii) análise reflexiva desta prática e (iii) apresentação de uma investigação sobre o tema “A competência de escrita de palavras”.
O objetivo geral da investigação é comparar a escrita no que diz respeito ao conhecimento fonológico e ortográfico em alunos de 1.º e 2.º CEB e tem como objetivos específicos: (i) Analisar o desenvolvimento da competência fonológica de alunos de 2.º e 5.º ano, na escrita de palavras e pseudopalavras; (ii) Analisar o desenvolvimento da competência ortográfica de alunos de 2.º e 5.º ano, na escrita de palavras e pseudopalavras; (iii) Comparar a escrita de palavras e de pseudopalavras para avaliar o conhecimento de regularidades na escrita de palavras; (iv) Relacionar a análise do desenvolvimento do conhecimento fonológico e ortográfico com dados demográficos da amostra.
Trata-se de um estudo de casos múltiplos, de natureza mista: qualitativa e quantitativa. Para a análise dos dados recorreu-se a análise de conteúdo, categorizando os dados. e interpretando-os utilizando o Software Statistical Package for Social Sciences (SPSS).
Os resultados sugerem que, em ambos os anos, os alunos produzem mais erros de natureza ortográfica, produzindo os alunos de 2.º ano mais erros de substituição ortográfica e no 5.º ano mais erros morfológicos. Em relação aos dados demográficos, mais concretamente, o local onde nasceram, os alunos nativos produzem menos erros ortográficos que os alunos que não nasceram em Portugal.
ABSTRACT This report was carried out as part of the Supervised Teaching Practice II Course Unit of the Master's Degree in Primary School Teaching and of Portuguese and Portuguese History and Geography (5th and 6th grades). The objectives of this report are to: (i) description of the practicum in 2nd and 5th grade classes, (ii) reflective analysis of this practice and (iii) presentation of an investigation on the theme "The writing competence of words". The general objective of the research is to compare writing with regard to phonological and orthographic knowledge in 1st and 5th graders and has as specific objectives: (i) To analyze the development of phonological competence of 2nd and 5th graders in writing words and pseudowords; (ii) To analyze the development of orthographic competence of 2nd and 5th graders in writing words and pseudowords; (iii) To compare the writing of words and pseudowords to assess knowledge of regularities in writing words; (iv) To relate the analysis of the development of phonological and orthographic knowledge to demographic data. This is a multiple study case, of mixed methods: qualitative and quantitative. The data is analyzed using content analysis, categorizing the errors and interpreting the data using the Statistical Package for Social Sciences software. The results suggest that, in both grades, students produce more spelling errors, in 2nd grade producing more spelling substitution (phonological) errors and 5th graders producing more morphological errors. Regarding demographic data, more specifically, the place where students were born, native-born students produce fewer spelling errors than students who were not born in Portugal.
ABSTRACT This report was carried out as part of the Supervised Teaching Practice II Course Unit of the Master's Degree in Primary School Teaching and of Portuguese and Portuguese History and Geography (5th and 6th grades). The objectives of this report are to: (i) description of the practicum in 2nd and 5th grade classes, (ii) reflective analysis of this practice and (iii) presentation of an investigation on the theme "The writing competence of words". The general objective of the research is to compare writing with regard to phonological and orthographic knowledge in 1st and 5th graders and has as specific objectives: (i) To analyze the development of phonological competence of 2nd and 5th graders in writing words and pseudowords; (ii) To analyze the development of orthographic competence of 2nd and 5th graders in writing words and pseudowords; (iii) To compare the writing of words and pseudowords to assess knowledge of regularities in writing words; (iv) To relate the analysis of the development of phonological and orthographic knowledge to demographic data. This is a multiple study case, of mixed methods: qualitative and quantitative. The data is analyzed using content analysis, categorizing the errors and interpreting the data using the Statistical Package for Social Sciences software. The results suggest that, in both grades, students produce more spelling errors, in 2nd grade producing more spelling substitution (phonological) errors and 5th graders producing more morphological errors. Regarding demographic data, more specifically, the place where students were born, native-born students produce fewer spelling errors than students who were not born in Portugal.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Competências de escrita Conhecimento fonológico Conhecimento morfológico Palavras Pseudopalavras Spelling Phonological knowledge Morphological knowledge Words Pseudowords
Citation
Canato, M. T. (2022). A competência de escrita de palavras em alunos de 1.º e 2.º CEB (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/15803