Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
Relatório de Projeto de Mestrado apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Música - Canto. | 1 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Esta investigação analisa a evolução da técnica vocal e a sua importância no que concerne à expressão de emoções na ópera contemporânea. Explora-se o surgimento de novas abordagens e técnicas vocais na ópera - como as técnicas de execução vocal contemporâneas - e o seu impacto na interpretação das obras operáticas. Além disso, a investigação relaciona o modo como os compositores contemporâneos experimentam novas técnicas vocais para expandir os limites da expressividade vocal na ópera. Ao enfatizar a importância da adequação da voz a um papel específico e a preservação da vocalidade da personagem, a investigação desafia a abordagem tradicional de categorização vocal operática, designada como fach. O estudo argumenta que a ópera contemporânea requer uma técnica vocal flexível e adaptável que priorize a expressividade e a autenticidade da personagem, ao invés de privilegiar o virtuosismo vocal do cantor. A investigação denota ainda a importância da intenção do compositor na adequação vocal ao papel, bem como a necessidade de a abordagem do cantor servir a interpretação da música. O estudo tem como base a análise vocal do papel d’A Rainha da ópera O Fim, escrita pelo compositor Carlos Marecos em 2003, e destaca a adequação da vocalidade em vários momentos da ópera para a compreensão do mundo interior desta personagem.
ABSTRACT: This investigation examines the evolution of vocal technique and its connection to the expression of emotion in contemporary opera. It explores the emergence of new vocal styles and techniques in opera, such as extended vocal techniques, and their impact on the overall interpretation of operatic works. Furthermore, the investigation looks at how contemporary composers experiment with new vocal techniques and styles to push the boundaries of operatic vocal expression. By emphasizing the importance of the adequation of the voice to a specific role and the preservation of the vocality of the character, the investigation challenges the traditional approach of operatic vocal categorization, such as fach. The study argues that contemporary opera requires a flexible and adaptable vocal technique that prioritizes the expressivity and authenticity of the character, rather than the singer's virtuosity. Therefore, the investigation highlights the significance of the composer's intention in the development of vocal technique and the importance of the singer's ability to serve the interpretation of the music. This study is based on the vocal analysis of the role A Rainha in the opera O Fim, written by composer Carlos Marecos in 2003. It highlights the appropriateness of the vocal expression at different moments of the opera to understand the inner world of this character.
ABSTRACT: This investigation examines the evolution of vocal technique and its connection to the expression of emotion in contemporary opera. It explores the emergence of new vocal styles and techniques in opera, such as extended vocal techniques, and their impact on the overall interpretation of operatic works. Furthermore, the investigation looks at how contemporary composers experiment with new vocal techniques and styles to push the boundaries of operatic vocal expression. By emphasizing the importance of the adequation of the voice to a specific role and the preservation of the vocality of the character, the investigation challenges the traditional approach of operatic vocal categorization, such as fach. The study argues that contemporary opera requires a flexible and adaptable vocal technique that prioritizes the expressivity and authenticity of the character, rather than the singer's virtuosity. Therefore, the investigation highlights the significance of the composer's intention in the development of vocal technique and the importance of the singer's ability to serve the interpretation of the music. This study is based on the vocal analysis of the role A Rainha in the opera O Fim, written by composer Carlos Marecos in 2003. It highlights the appropriateness of the vocal expression at different moments of the opera to understand the inner world of this character.
Description
Keywords
Voz Ópera contemporânea Técnica vocal Adequação vocal Vocalidade Expressividade Técnicas de execução vocal contemporâneas Interpretação Compositores contemporâneos Voice Contemporary opera Vocal technique Vocal adequacy Vocality Extended vocal techniques Expressivity Interpretation Contemporary composers Fach O Fim (ópera) A Rainha (ópera) Carlos Marecos (1963- )
Citation
Anjos, C. S. (2023). A versatilidade vocal na ópera contemporânea: Especificidades no papel d’A Rainha da ópera O Fim, de Carlos Marecos. [Relatório de Projeto de Mestrado, Escola Superior de Música de Lisboa]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/21330.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Música de Lisboa