Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
8.37 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
As tecnologias fazem parte da nossa vida, ocupam um papel fundamental durante o nosso dia-a-dia, mas também no mundo escolar e na pedagogia. As escolas têm vindo a equipar-se com tecnologias que ajudam os professores e os alunos nos processos de ensino-aprendizagem respetivamente. Partindo desta ideia, da prática pedagógica no 2.º Ciclo de Educação Básica (CEB) e da motivação intrínseca do investigador, realizou-se um estudo para perceber de que forma a utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC), podem ajudar os alunos do 2.º CEB no estudo da História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo. O desenvolvimento deste estudo ocorreu durante a prática pedagógica em 2.º CEB em duas turmas de 6.º ano. A partir dos resultados obtidos, conclui-se que os recursos tecnológicos motivam e estimulam os alunos para a aprendizagem, bem como os futuros professores.
ABSTRACT Technologies are part of our lives, play a fundamental role in our daily lives, but also in the school world and in pedagogy. Schools have been equipping themselves with technologies that help teachers and students in the teaching-learning processes respectively. Based on this idea, the pedagogical practice in 2nd cycle of Basic Education (CBE) and the intrinsic motivation of the researcher, the study was carried out to understand how the use of Information and Communication Technologies (ICT), can help 2nd cycle students in the study of History and Geography of Portugal in 2nd cycle. The development of this study occurred during the teaching practice in 2nd CBE in two classes of 6th grade. From the results obtained, it was concluded that technological resources motivate and stimulate students to learn, as well as future teachers.
ABSTRACT Technologies are part of our lives, play a fundamental role in our daily lives, but also in the school world and in pedagogy. Schools have been equipping themselves with technologies that help teachers and students in the teaching-learning processes respectively. Based on this idea, the pedagogical practice in 2nd cycle of Basic Education (CBE) and the intrinsic motivation of the researcher, the study was carried out to understand how the use of Information and Communication Technologies (ICT), can help 2nd cycle students in the study of History and Geography of Portugal in 2nd cycle. The development of this study occurred during the teaching practice in 2nd CBE in two classes of 6th grade. From the results obtained, it was concluded that technological resources motivate and stimulate students to learn, as well as future teachers.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
TIC História e Geografia de Portugal 2.º CEB Inovação Formação de professores History and Geography of Portugal ICT Innovation Teacher’s training
Citation
Madeira, D. S. S. (2022). A utilização das tic no estudo da história e geografia de portugal no 2.º ciclo de educação básica (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/15767