Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.24 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório tem como objetivo apresentar e refletir sobre a Prática Profissional Supervisionada II, em contexto de Jardim de Infância., no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar.
Todo o relatório tem por base uma abordagem ao modelo pedagógico - Movimento da Escola Moderna, que defende o ensino democrático, baseado na participação ativa das crianças, nas oportunidades de crescimento através da comunicação e respeito pelos seus interesses e necessidades, dada a problemática de investigação pela qual optei: “Diário de Grupo” e “Quero mostrar, contar ou escrever”: instrumentos de pilotagem como impulsionadores da comunicação das crianças”.
Neste trabalho, reflito sobre a importância da comunicação das crianças num contexto de Jardim de Infância e de que forma os instrumentos de pilotagem potenciam a mesma. Irei basear-me em dois instrumentos de pilotagem do Movimento da Escola Moderna: o Diário de grupo e o “Quero mostrar, contar ou escrever”.
A metodologia utilizada foi o estudo de caso, tendo sido utilizadas as seguintes técnicas de recolha de informação: observação direta participante; entrevista à educadora cooperante e um inquérito por questionário aplicado às crianças do grupo com quem intervim no âmbito da PPS II, com o recurso aos seguintes instrumentos: notas de campo da observação direta, grelhas de registo, fotografias e os guiões da entrevista realizada e do inquérito por questionário aplicado.
Os resultados apontam para algumas conclusões: a comunicação é central para o desenvolvimento das crianças em jardim de infância; os instrumentos de pilotagem: “Diário de grupo” e “Quero mostrar, contar ou escrever” revelam ser de extrema importância para proporcionar a comunicação entre crianças e com a equipa educativa; o/a educador/a de infância tem um papel fulcral enquanto mediador, ouvinte e proporcionador de oportunidades para que a comunicação ocorra.
ABSTRACT This report aims to present and reflect on the Supervised Professional Practice II, in the context of kindergarten, in the scope of the master’s degree in Pre-School Education. The whole report is based on an approach to the pedagogical model - Modern School Movement, which advocates democratic teaching, based on the active participation of children, in the opportunities for growth through communication and respect for their interests and needs, given the research problem I have chosen, which is: "Group Diary" and "I want to show, tell or write": piloting instruments as children's communication drivers ". In this work, I reflect on the importance of children's communication in a kindergarten context and how it can be enhanced by control instruments. I will base myself on two pilot instruments of the Modern School Movement: the "Group diary" and the "I want to show, tell or write". The methodology used was the case study, and the following information gathering techniques were used: participant direct observation; questionnaire to the cooperating Kindergarten Teacher and a questionnaire to the children of the group with whom I participated in the scope of the PPS II, using the following instruments: field notes of the direct observation, registration grids, photographs, children's interview guide and questionnaire to the cooperating Kindergarten Teacher. The results point to some conclusions that are based on the fact that communication is central to the development of children in kindergarten; The pilot tools: Group diary and "I want to show, tell or write" are extremely important to provide communication and the Kindergarten Teacher is to play a central role as mediator, listener and communication facilitator.
ABSTRACT This report aims to present and reflect on the Supervised Professional Practice II, in the context of kindergarten, in the scope of the master’s degree in Pre-School Education. The whole report is based on an approach to the pedagogical model - Modern School Movement, which advocates democratic teaching, based on the active participation of children, in the opportunities for growth through communication and respect for their interests and needs, given the research problem I have chosen, which is: "Group Diary" and "I want to show, tell or write": piloting instruments as children's communication drivers ". In this work, I reflect on the importance of children's communication in a kindergarten context and how it can be enhanced by control instruments. I will base myself on two pilot instruments of the Modern School Movement: the "Group diary" and the "I want to show, tell or write". The methodology used was the case study, and the following information gathering techniques were used: participant direct observation; questionnaire to the cooperating Kindergarten Teacher and a questionnaire to the children of the group with whom I participated in the scope of the PPS II, using the following instruments: field notes of the direct observation, registration grids, photographs, children's interview guide and questionnaire to the cooperating Kindergarten Teacher. The results point to some conclusions that are based on the fact that communication is central to the development of children in kindergarten; The pilot tools: Group diary and "I want to show, tell or write" are extremely important to provide communication and the Kindergarten Teacher is to play a central role as mediator, listener and communication facilitator.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Criança Jardim de infância Movimento da escola moderna Comunicação Instrumentos de pilotagem Children Kindergarten Modern school movement Communication Pilot instruments
Citation
Querido, A. S. (2019). “Diário de Grupo” e “Quero mostrar, contar ou escrever": instrumentos de pilotagem como impulsionadores da comunicação das crianças (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/10868
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa