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Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório foi desenvolvido no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada II do 2.º ano do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico.
Na primeira parte apresenta se uma descrição sintética das práticas de intervenção pedagógica que ocorreram no 1.º e no 2.º Ciclo do Ensino Básico, numa turma de 2.º e em duas turmas de 5.º ano, respetivamente, e uma análise crítica e reflexiva sobre as mesmas, devidamente fundamentada. Na segunda parte, apresenta se um estudo empírico intitulado Utilização de animais em espetáculos: Perceção do bem
estar animal em alunos do 5.º ano de escolaridade. Esta investigação teve como propósito identificar a perceção dos alunos acerca do bem estar dos animais utilizados para entretenimento humano. Neste sentido foram definidos os seguintes objetivos gerais: i) desenvolver a consciencialização para o bem estar animal; ii) identificar os principais locais onde são utilizados animais para o entretenimento humano; iii) identificar as necessidades básicas dos animais e se as mesmas se encontram ou não asseguradas.
O estudo é de natureza quantitativa e tem características de uma investigação
ação. Participaram na investigação cinquenta e nove alunos, distribuídos por três turmas distintas (dois grupos experimentais diferenciados pela sua origem portuguesa e de várias nacionalidades e um grupo de controlo). A recolha de dados foi efetuada através da administração de um questionário (antes e depois do processo de ensino
aprendizagem formal acerca de alguns espetáculos com animais) e da análise das respostas dadas pelos discentes. De forma a conduzir a intervenção foi delineado um plano de intervenção para os grupos experimentais que possibilitasse averiguar a eficácia das estratégias/ atividades da prática pedagógica para o cumprimento dos objetivos gerais formulados.
Os resultados do estudo indicam que, em determinadas situações, os alunos dos grupos experimentais foram capazes de identificar situações em que o bem-estar dos animais não se encontrava assegurado, melhorando após a intervenção embora não para todos os espetáculos trabalhados. Desta forma, conclui-se que os recursos construídos
foram ainda assim eficazes para uma maior consciencialização acerca do bem-estar animal e promoveram o confronto de ideias, o que contribuiu para o desenvolvimento de capacidades argumentativas de pensamento critico.
This report is part of the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II of the 2nd year of the Master's Degree in Teaching in the 1st Cycle of Basic Education and Mathematics and Natural Sciences in the 2nd Cycle in Primary Education. The first part presents a brief description of the pedagogical practices that took place in the 1st and 2nd Cycles of Primary Education, in a 2nd grade and two 5th grade classes, respectively, and a critical and reflective analysis of them. In the second part, an empirical study entitled Use of animals in shows: Perception of animal welfare in 5th grade students is presented. This investigation aimed to identify the students' perception of animals welfare used for human entertainment. In this sense, the following general objectives were defined: i) to develop awareness of animal welfare; ii) to identify the main places where animals are used for human entertainment; iii) to identify the basic needs of the animals and whether they are met. The study is quantitative in nature and has characteristics of an action research. Fifty-nine students participated in the research, divided in three groups (two experimental groups differentiated by their nationality – Portuguese and other nationalities – and a control group). The data were collected through the administration of a questionnaire (before and after the formal teaching-learning process about animal shows) and the analysis of the answers given by the students. To conduct the intervention, an intervention plan was designed for the experimental groups that would make it possible to verify the effectiveness of the strategies/activities of the pedagogical practice for the fulfillment of the formulated general objectives. The results of the study indicate that, in certain situations, the students in the experimental groups were able to identify situations in which the animal´s welfare was not assured, improving after the intervention, although not for all the shows approached in class. In this way, it is concluded that the designed resources were still effective for a greater awareness of animal welfare and promoted the confrontation of ideas, which help to the develop argumentative capacities of critical thinking.
This report is part of the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II of the 2nd year of the Master's Degree in Teaching in the 1st Cycle of Basic Education and Mathematics and Natural Sciences in the 2nd Cycle in Primary Education. The first part presents a brief description of the pedagogical practices that took place in the 1st and 2nd Cycles of Primary Education, in a 2nd grade and two 5th grade classes, respectively, and a critical and reflective analysis of them. In the second part, an empirical study entitled Use of animals in shows: Perception of animal welfare in 5th grade students is presented. This investigation aimed to identify the students' perception of animals welfare used for human entertainment. In this sense, the following general objectives were defined: i) to develop awareness of animal welfare; ii) to identify the main places where animals are used for human entertainment; iii) to identify the basic needs of the animals and whether they are met. The study is quantitative in nature and has characteristics of an action research. Fifty-nine students participated in the research, divided in three groups (two experimental groups differentiated by their nationality – Portuguese and other nationalities – and a control group). The data were collected through the administration of a questionnaire (before and after the formal teaching-learning process about animal shows) and the analysis of the answers given by the students. To conduct the intervention, an intervention plan was designed for the experimental groups that would make it possible to verify the effectiveness of the strategies/activities of the pedagogical practice for the fulfillment of the formulated general objectives. The results of the study indicate that, in certain situations, the students in the experimental groups were able to identify situations in which the animal´s welfare was not assured, improving after the intervention, although not for all the shows approached in class. In this way, it is concluded that the designed resources were still effective for a greater awareness of animal welfare and promoted the confrontation of ideas, which help to the develop argumentative capacities of critical thinking.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais
no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Atividades de argumentação Bem-estar animal Espetáculos com animais Pensamento crítico 2.º ciclo do ensino básico Animal welfare Animal shows Argumentation activities 2nd cycle of primary education
Citation
Sousa, D. F. C. (2023). Utilização de animais em espetáculos: perceção do bem-estar animal em alunos do 5.º ano de escolaridade (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/16850