Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.8 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - O Relatório de Estágio foi concebido no âmbito da Unidade Curricular de Estágio do Ensino Especializado, integrado no Mestrado em Ensino de Música na Escola Superior de Música de Lisboa. Desta forma foram descritas as práticas pedagógicas realizadas ao longo do ano letivo 2018/2019 na Academia de Música de Alcobaça, em regime de exercício de função, de três alunos de graus de ensino distintos. O contexto do estágio foi definido através da caraterização da escola, do seu projeto educativo, e respetivos alunos. Relativamente à prática pedagógica foram elaboradas planificações anuais e planos de aula referentes aos alunos selecionados para a realização do estágio.
Ao longo do estágio, o mestrando procurou colocar em prática os conhecimentos adquiridos no primeiro ano de mestrado por forma a avaliar o seu desempenho enquanto docente, permitindo uma atitude reflexiva sobre os aspetos positivos e negativos da sua prática e metodologia pedagógica.
Resumo II (Investigação) - A investigação sobre a influência da adaptação ergonómica do trompete na aprendizagem em consequência de anomalia congénita da mão direita consiste num estudo de caso que visa melhorar a qualidade na aprendizagem do trompete, de forma a permitir uma inclusão mais expressiva no Ensino Especializado da Música e valorização pessoal, tanto para o mestrando como, principalmente, para a aluna em estudo. Tendo por base as dificuldades físicas da aluna, que implicavam na sua aprendizagem do trompete, foi realizado um estudo ergonómico que permitiu a adaptação do trompete à sua condição física e verificar quais a influências provocadas na aprendizagem da técnica do instrumento. Na análise de resultados, procurou-se realizar uma correlação com o conhecimento da Revisão de Literatura, de Hickman (Trumpet Pedagogy – A Compendium of Modern Teaching Techniques), da Declaração de Salamanca e diversos autores que abordam a temática da motivação na aprendizagem. A presente investigação permitiu concluir que a anomalia congénita não é impeditiva à aprendizagem do trompete, não sendo necessária diferenciação curricular. A adaptação do trompete à sua condição física possibilitou uma postura correta, ao nível do tronco, braços e mãos, garantindo condições para a prática do trompete.
Abstract I (Teaching) - The internship Report was conceived within the scope of the Specialized Teaching Internship curricular unit, as part of the Master in Music Education at Escola Superior de Música de Lisboa. In this way, the pedagogical practices carried out during the 2018/2019 academic year at the Academia de Música de Alcobaça were described, under the function of three students from different levels of education. The internship context was defined through the characterization of the school, its educational project, and respective students. The pedagogical practice, annual plans and lesson plans were drawn up for the students selected for the internship. During the internship, the master's student sought to put into practice the knowledge acquired in the first year of the masters in order to assess his performance as a teacher, allowing a reflective attitude on the positive and negative aspects of his practice and pedagogical methodology.
Abstract II (Research) - The research on the influence of the ergonomic adaptation of the trumpet on learning as a result of a congenital anomaly of the right hand consists of a case study that aims to improve the quality of learning, in order to allow for a more expressive inclusion in Specialized Music Education and personal enhancement, both for the master's student and, mainly, for the student under study. Based on the student's physical difficulties, which implied her trumpet learning, an ergonomic study was carried out that allowed the trumpet to be adapted to her physical condition and to verify the influences caused on her learning of the instrument's technique. In the analysis of the results, an attempt was made to develop a correlation with the knowledge of the literature review, by Hickman (Trumpet Pedagogy – A Compendium of Modern Teaching Techniques), the Salamanca Declaration and several authors who address the theme of motivation in learning. The present research allowed to conclude that the congenital anomaly is not an obstacle for trumpet learning, with no need for curricular differentiation. The adaptation of the trumpet to her physical condition allowed a correct posture, at the upper body level, arms and hands, ensuring conditions for the trumpet practice.
Resumo II (Investigação) - A investigação sobre a influência da adaptação ergonómica do trompete na aprendizagem em consequência de anomalia congénita da mão direita consiste num estudo de caso que visa melhorar a qualidade na aprendizagem do trompete, de forma a permitir uma inclusão mais expressiva no Ensino Especializado da Música e valorização pessoal, tanto para o mestrando como, principalmente, para a aluna em estudo. Tendo por base as dificuldades físicas da aluna, que implicavam na sua aprendizagem do trompete, foi realizado um estudo ergonómico que permitiu a adaptação do trompete à sua condição física e verificar quais a influências provocadas na aprendizagem da técnica do instrumento. Na análise de resultados, procurou-se realizar uma correlação com o conhecimento da Revisão de Literatura, de Hickman (Trumpet Pedagogy – A Compendium of Modern Teaching Techniques), da Declaração de Salamanca e diversos autores que abordam a temática da motivação na aprendizagem. A presente investigação permitiu concluir que a anomalia congénita não é impeditiva à aprendizagem do trompete, não sendo necessária diferenciação curricular. A adaptação do trompete à sua condição física possibilitou uma postura correta, ao nível do tronco, braços e mãos, garantindo condições para a prática do trompete.
Abstract I (Teaching) - The internship Report was conceived within the scope of the Specialized Teaching Internship curricular unit, as part of the Master in Music Education at Escola Superior de Música de Lisboa. In this way, the pedagogical practices carried out during the 2018/2019 academic year at the Academia de Música de Alcobaça were described, under the function of three students from different levels of education. The internship context was defined through the characterization of the school, its educational project, and respective students. The pedagogical practice, annual plans and lesson plans were drawn up for the students selected for the internship. During the internship, the master's student sought to put into practice the knowledge acquired in the first year of the masters in order to assess his performance as a teacher, allowing a reflective attitude on the positive and negative aspects of his practice and pedagogical methodology.
Abstract II (Research) - The research on the influence of the ergonomic adaptation of the trumpet on learning as a result of a congenital anomaly of the right hand consists of a case study that aims to improve the quality of learning, in order to allow for a more expressive inclusion in Specialized Music Education and personal enhancement, both for the master's student and, mainly, for the student under study. Based on the student's physical difficulties, which implied her trumpet learning, an ergonomic study was carried out that allowed the trumpet to be adapted to her physical condition and to verify the influences caused on her learning of the instrument's technique. In the analysis of the results, an attempt was made to develop a correlation with the knowledge of the literature review, by Hickman (Trumpet Pedagogy – A Compendium of Modern Teaching Techniques), the Salamanca Declaration and several authors who address the theme of motivation in learning. The present research allowed to conclude that the congenital anomaly is not an obstacle for trumpet learning, with no need for curricular differentiation. The adaptation of the trumpet to her physical condition allowed a correct posture, at the upper body level, arms and hands, ensuring conditions for the trumpet practice.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Trompete Aprendizagem Ergonomia Postura Necessidades Educativas Especiais (NEE) Inclusão Motivação Trumpet Learning Ergonomics Posture Special Educational Needs Inclusion Motivation
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa