Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
259.2 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Consideramos que a sensibilidade estética pode servir de base para a avaliação de situações na
medida em que, sentindo-se a si e aos outros, cada um poderá tornar-se sujeito das suas
decisões, expressões e ações em relação a um coletivo. A dança, como elemento pertencente
à cultura de movimento e enquanto arte, desenvolvida a partir das sensações, perceções e
emoções dos alunos, pode ser compreendida como um processo de autoconhecimento,
conhecimento do mundo e suas complexas relações, configurando-se como um fenómeno
histórico-social de caráter educativo, que promove o desenvolvimento de qualidades técnicas,
artísticas e estéticas, de competências físicas e das capacidades expressivas e criativas.
E o desporto? Qual a sua importância no desenvolvimento estético dos nossos alunos?
Poderá a formação para a sensibilidade estética em relação a um determinado movimento
desportivo, contribuir para o desenvolvimento de um processo criativo em dança?
Neste sentido, na sequência do curso de Mestrado em Ensino de Dança da Escola Superior de
Dança (ESD), concretizou-se um Estágio de cariz profissional, desenvolvido na área de
Composição Coreográfica, na disciplina de Técnica de Dança Contemporânea II, no 5º ano do
Ensino Vocacional de Dança da Academia de Música de Vilar do Paraíso, no ano letivo de
2014/15. Os objetivos partiram da abordagem estética desportiva como temática e orientação
metodológica e as especificidades técnicas e táticas para o desenvolvimento de um trabalho de
Composição Coreográfica. A exploração da metodologia da área desportiva permitiu dar a
conhecer aos alunos de dança novos conhecimentos, novas possibilidades de movimento,
novas formas, novas perspetivas, possibilitando a exploração das competências específicas da
área de composição, a partir de novos estímulos específicos das modalidades desportivas:
Futebol, Basquetebol e Atletismo.
We consider that the aesthetic sensibility can form a basis for evaluating situations as, feeling yourself and others, each can become subject of their decisions, expressions and actions regarding a collective. Dance, as an element belonging to the movement culture and as art, developed from the feelings, perceptions and emotions of students, can be understood as a process of self-knowledge, knowledge of the world and their complex relationships, configured as a historical and social phenomenon with educational character, which promotes the development of technical, artistic and aesthetic qualities, physical skills and expressive and creative abilities. And sport? How important is the aesthetic development of our students? Can the training of aesthetic sensibility of a particular sports movement, contribute to the development of a creative dance process? In this sense, following the Masters Course in Dance Teacher Training of Lisbon Higher Dance School, it was developed a professional oriented internship in Choreographic Composition area, in the subject ―Contemporary Dance Technique II‖, in the 5th year of the Vocational Education Dance in Academia de Música de Vilar do Paraíso, in the year of 2014/15. The goals had the approach of sport aesthetics as thematic and methodological orientation and their technical and tactical specifics as starting points for the development of a choreographic composition work. The exploitation of the sports area methodology allowed dance students the acquaintance of new knowledge, new movement possibilities, new perspectives, enabling the exploration of composition area specific skills, from new stimuli specific to sports: Football, Basketball and Athletics.
We consider that the aesthetic sensibility can form a basis for evaluating situations as, feeling yourself and others, each can become subject of their decisions, expressions and actions regarding a collective. Dance, as an element belonging to the movement culture and as art, developed from the feelings, perceptions and emotions of students, can be understood as a process of self-knowledge, knowledge of the world and their complex relationships, configured as a historical and social phenomenon with educational character, which promotes the development of technical, artistic and aesthetic qualities, physical skills and expressive and creative abilities. And sport? How important is the aesthetic development of our students? Can the training of aesthetic sensibility of a particular sports movement, contribute to the development of a creative dance process? In this sense, following the Masters Course in Dance Teacher Training of Lisbon Higher Dance School, it was developed a professional oriented internship in Choreographic Composition area, in the subject ―Contemporary Dance Technique II‖, in the 5th year of the Vocational Education Dance in Academia de Música de Vilar do Paraíso, in the year of 2014/15. The goals had the approach of sport aesthetics as thematic and methodological orientation and their technical and tactical specifics as starting points for the development of a choreographic composition work. The exploitation of the sports area methodology allowed dance students the acquaintance of new knowledge, new movement possibilities, new perspectives, enabling the exploration of composition area specific skills, from new stimuli specific to sports: Football, Basketball and Athletics.
Description
Keywords
Dança Composição coreográfica Educação física Estética desportiva Dance Choreographic composition Physical education Sports aesthetic
Citation
Marques, A., Teixeira, B. (2016) A Educação Física e a Dança: uma abordagem estética do Desporto na área da Composição Coreográfica in T., Pereira, A., A. Almeida, N., Vieira, M., C. Loureiro. Atas do VII Encontro do CIED – II Encontro Internacional, Estética e Arte em Educação. (137-148) Lisboa: CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais.
Publisher
CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais