Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
572.68 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Neste texto, abordar-se-ão dimensões de produção do que denominámos filmes-museu, justificando a necessidade da sua existência para proveito e fruição de um novo tipo de espectador. Numa época de omnipresença telemática, a desconsideração da temporalidade e da espacialidade provocam uma reversão da interioridade, uma perda da experiência de aprofundamento dos filmes por parte dos seus fruidores. Os filmes-museu geram efeitos de monumentalidade, conseguem transformar um intervalo de tempo num acontecimento, convocam o espectador, capacitando-o como co-produtor de sentido, tornando-o activo. É assim que um cinema de cartografia do real possibilita a desmontagem e remontagem por parte do espectador, a caminho de uma nova cinefilia. Como ilustração deste fenómeno mais amplo, convocar-se-á o filme No Quarto da Vanda, de Pedro Costa.
ABSTRACT - In this text, dimensions of production of what we call museum films will be approached, justifying the need for their existence for the benefit and enjoyment of a new type of spectator. In the age of telematic omnipresence, the disregard of temporality and spatiality provokes a reversal of interiority, a loss of the experience of deepening the films on the part of their viewers. Film-museums generate effects of monumentality, manage to transform a time interval into an event, convoke the spectator, empowering him as a co-producer of meaning, making him active. This is how a cinema of cartography of the real makes it possible for the spectator to disassemble and reassemble it, on the way to a new cinephilia. As an illustration of this broader phenomenon, the film No Quarto da Vanda, by Pedro Costa, will be convened.
ABSTRACT - In this text, dimensions of production of what we call museum films will be approached, justifying the need for their existence for the benefit and enjoyment of a new type of spectator. In the age of telematic omnipresence, the disregard of temporality and spatiality provokes a reversal of interiority, a loss of the experience of deepening the films on the part of their viewers. Film-museums generate effects of monumentality, manage to transform a time interval into an event, convoke the spectator, empowering him as a co-producer of meaning, making him active. This is how a cinema of cartography of the real makes it possible for the spectator to disassemble and reassemble it, on the way to a new cinephilia. As an illustration of this broader phenomenon, the film No Quarto da Vanda, by Pedro Costa, will be convened.
Description
Keywords
Filmes-museu Temporalidade Espacialidade Cartografia do real Conhecimento pela montagem No Quarto da Vanda Museum films Temporality Spatiality Cartography of the real Assembly knowledge
Citation
«Para Uma Nova Cinefilia: O Filme-Museu Como Cartografia Do Real». 2022. RHINOCERVS: Cinema, Dança, Música, Teatro 1 (1): 121-43. https://doi.org/10.34629/rcdmt.vol.1.n.1.pp121-143.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa