Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Aprendizagem entre pares: mentorado num curso de português língua estrangeiraPublication . Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia; Boléo, AnaNo contexto educativo, a inclusão deve ser pensada para todos os alunos numa perspetiva de os levar a fazer aprendizagens ricas e diversificadas que venham contribuir para o seu crescimento humano, social e académico. Neste sentido, e visando uma integração mais plena dos alunos Erasmus que frequentam os cursos de Português Língua Estrangeira do Centro de Línguas e Cultura do Instituto Politécnico de Lisboa (CLiC-IPL), delineou-se um programa de mentorado que visou pôr lado a lado estudantes estrangeiros e estudantes portugueses, dado que entendemos como pertinente o apoio interpares, potenciado pelos benefícios de uma relação próxima, cujos comportamentos de modelagem (Bandura, 1969) poderão facilitar a promoção de uma boa adaptação dos novos estudantes nos primeiros momentos de vivência numa dada instituição (Welling, 1997).
- Peer learning: mentoring in a Portuguese as a foreign language coursePublication . Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia; Boléo, AnaMentoring is valued in foreign language learning, as it is based on the recognition of the benefits of the interaction between peers. This paper aims at presenting the results of a mentorship experience thought for a Portuguese as a Foreign Language course in higher education, in 2017/18. The mentees are Erasmus students attending these courses. This initiative was developed through the preparation of mentors, structured sessions of interaction between mentors and mentees, a reflection upon the experienced process and the administration of questionnaires to the participants. Data were collected through direct observation, following a naturalist observation protocol. There was a content analysis of the answers for open questions and a statistical analysis of all answers. Results suggest the existence of positive effects of the mentoring program, such as the individual, social and linguistic development of the mentors, the mentees’ integration and learning of Portuguese and the interpersonal relationship in both groups.