Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Mobile augmented reality game-based learning: teacher training using the EduPARK app
    Publication . Pombo, L.; Marques, Margarida Morais; Carlos, Vânia
    With the mobile technology widespread, new functionalities are being integrated in devices, namely augmented reality (AR), which can be used to enhance learning. Combining mobile AR learning with game-based approaches supports new forms of instruction in the outdoors and students’ engagement and motivation for learning are enhanced. However, new practices require teacher training. This is the case of the EduPARK workshop that aims to support teachers in the development of innovative outdoor practices, using mobile devices, AR and games. In this exploratory case study, qualitative and quantitative data were collected from five editions of the EduPARK workshop through a mandatory questionnaire and a voluntary reflexive self-account. Results show that teachers value this training for: the access to new educational resources; the practices changing support; knowledge update, although not necessarily in what concerns mobile learning, AR and game-based approaches; and learning about cross-subjects approaches to teaching.
  • Integração pedagógica das TIC no contexto de um Edulab – reflexão e sistematização de princípios orientadores de boas práticas (projeto AGIRE)
    Publication . Carlos, Vânia; Pombo, L.; Loureiro, Maria João
    O projeto AGIRE (Apoio à Gestão Integrada da Rede Escolar), resultante de uma parceria entre a Universidade de Aveiro, empresas ligadas ao ensino e à aprendizagem (consórcio e-xample), e o Agrupamento de Escolas da Gafanha da Nazaré, implementou o conceito Edulab visando a adoção de práticas pedagógicas inovadoras e a promoção da literacia digital de professores (e alunos). Para tal, implementou-se uma oferta formativa durante um ano letivo com 13 professores. No estudo, de natureza qualitativa, aplicaram-se vários instrumentos de recolha de dados, que revelaram: i) que o posicionamento face à integração das TIC na prática pedagógica, mudou de adoção para adaptação, segundo a TIM matrix; ii) que as tecnologias disponibilizadas transformaram as aulas em sessões mais dinâmicas, eficazes e motivadoras e contribuindo para aprendizagens ativas e significativas (segundo a análise SWOT); e iii) princípios de boas práticas, como implementar estratégias diversificadas de ensino e avaliação utilizando recursos educativos digitais.