Browsing by Issue Date, starting with "2023-04-28"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Attitudes towards consumption: the development of an operational scalePublication . Baptista, Nuno; Dos Santos, Maria José Palma Lampreia; Mata, F.; Jesus Silva, Natacha; Matos, NelsonThe western economic development, which allowed the consumer to have access to goods and services in an easy and accessible way, brought the attention of the academia and practitioners for the current mass consumption society and consumption’s role in generating happiness among consumers. However, contradictory to the contemporary way of life, some consumers have established a different current, in which anti-consumption is seen as a way to also achieve well-being, while contributing to the sustainability of the planet. The discontented consumer and the consequent upraising of the activist consumer means that the negative consumers’ attitudes towards consumption and the corporate world need to be addressed. The concept of consumerism comprises the activities of governments, business, and independent organizations to protect and promote consumers’ rights. This rather different approaches from the consumers to the market offer requires better understanding, due to the impacts on marketing practitioner’s policies and actions. (…)
- Exploring the relationship between anti-consumption and consumerismPublication . Baptista, Nuno; Dos Santos, Maria José Palma Lampreia; Mata, F.; Jesus Silva, Natacha; Matos, NelsonThe present article theoretically discusses the relationship between anti-consumption and consumerism. The article starts with a general review of the most critical aspects of both concepts and concludes with a conceptual discussion of the link and interrelationships between the two. This includes a review on anti-consumption manifestations and the related concepts of brand avoidance, politically motivated brand rejection, resistance to consumption, the link between anti-consumption and self-identity and a discussion of involuntary anti-consumption. The article then moves to analyze consumerism, including its relationships with the marketing concept, political consumerism, ethical consumerism and how the concept of consumerism has been framed within the mainstream theories of consumers’ role in free market systems. [...]
- A estudar e a trabalhar: as disposições e os percursos de estagiárias de um mestrado em educação pré-escolarPublication . Gil, Cláudia Sofia Gonçalves Pereira; Tomás, Catarina AlmeidaO presente relatório surge no âmbito da Unidade Curricular Prática Profissional Supervisionada (PPS) II, presente no plano de estudos do Mestrado em Educação Pré-Escolar (MEPE) na Escola Superior de Educação de Lisboa e procura retratar de um modo reflexivo o percurso e os desafios enfrentados por trabalhadoras-estudantes a frequentar o MEPE. A problemática da investigação “A Estudar e a Trabalhar: As disposições e percursos de estagiárias de um Mestrado em Educação Pré-escolar” surgiu a partir de inquietações pessoais e reflexões tidas no decorrer da PPS, nomeadamente querer retratar as dificuldades sentidas por colegas que se encontravam na situação de trabalhadoras-estudantes, que também era a minha, e estabelecer relação entre essa condição e a prática pedagógica. Os contributos da Sociologia, disciplina com a qual as Ciências da Educação dialoga, fundamentam a definição dos objetivos para esta pesquisa: i) analisar o percurso e as disposições de estagiárias que frequentam um MEPE na sua condição de trabalhadoras-estudantes e ii) identificar as dificuldades sentidas por trabalhadoras-estudantes, enquanto realizaram a PPS I e II. Metodologicamente optou-se por uma investigação qualitativa, correspondente a um estudo de caso, eticamente situado. Para a sua concretização, as técnicas de recolha de dados utilizada foram a entrevista e a análise documental. A análise de conteúdo qualitativa permite afirmar que são diversos os desafios diariamente enfrentados por TE, os quais são analisados e descritos. Será também apresentada uma reflexão sobre a construção da profissionalidade, onde explicito o que quero ser como Educadora de Infância, onde a observação, a reflexão e a investigação tomam lugar privilegiado.