Browsing by Author "Raposo, Ana"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Book of abstracts of 3rd Sustainable Campus Conference (CCS2021)Publication . Manteigas, Vítor; Raposo, Ana; Escudeiro, Maria JoãoThe 3rd Sustainable Campus Conference (CCS2021) was an event promoted by the Sustainable Campus Network, Portugal, organized by the Politécnico de Lisboa and took place on October 28 and 29, 2021, on an online basis. CCS2021 was a forum for discussion and reflection on the latest advances in research, innovation, and practices in the implementation of the Sustainable Development Goals (SDGs) in Higher Education Institutions (HEI) in Portugal and Lusophony countries. Under the theme “SUSTAINABLE CAMPUS: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES” this event also aimed to serve as a platform for collaboration and exchange of ideas between students, academics, researchers, and specialists, in the search for intelligent and innovative solutions for a more sustainable future. The authors who attended the conference came mostly from Brazil and Portugal. To the 2021 Sustainable Campus Conference, were submitted 72 proposals to be reviewed and the accepted languages were Portuguese and English. After a rigorous peer review process, in which each submission was sent for review by two referees of the Program Committee, 44 papers and 13 posters were included in the final program.
- Embracing the nutritional assessment in cerebral palsy: a toolkit for healthcare professionals for daily practicePublication . Pinto, Carolina; Borrego, Rute; Eiró-Gomes, Mafalda; Casimiro, Inês; Raposo, Ana; Folha, Teresa; Virella, Daniel; Moreira, Ana CatarinaBackground: Nutritional status assessment (NSA) can be challenging in children with cerebral palsy (CP). There are high omission rates in national surveillance reports of weight and height information. Alternative methods are used to assess nutritional status that may be unknown to the healthcare professionals (HCP) who report these children. Caregivers experience challenges when dealing with feeding problems (FP) common in CP. Our aim was to assess the difficulties in NSA which are causing this underreport and to create solutions for registers and caregivers. Methods: An online questionnaire was created for registers. Three meetings with HCP and caregivers were held to discuss problems and solutions regarding NSA and intervention. Results: HCP mentioned difficulty in NSA due to a lack of time, collaboration with others, equipment, and childrens’ motor impairment. Caregivers experienced difficulty in preparing nutritious meals with adapted textures. The creation of educational tools and other strategies were suggested. A toolkit for HCP was created with the weight and height assessment methods described and other for caregivers to deal with common FP. Conclusions: There are several difficulties experienced by HCP that might be overcome with educational tools, such as a toolkit. This will facilitate nutritional assessment and intervention and hopefully reduce underreporting.
- Rankings de sustentabilidade no ensino superior: o uso do UI Greenmetric no Politécnico de LisboaPublication . Manteigas, Vítor; Silva, Maria João; Rodrigues, Alexandra; Seabra, Fernando; Monteiro, Ana; Romão Dias de Mendonça David, Maria Alexandra; Silvestre, Cláudia; Oliveira, Heitor; Raposo, Ana; Escudeiro, Maria JoãoO Politécnico de Lisboa (IPL), instituição de ensino superior constituída por oito Unidades Orgânicas (UO), distribuídas por cinco campi e pelas instalações dos Serviços da Presidência, conta com uma comunidade académica de cerca de quinze mil estudantes, docentes e não docente, definiu a sustentabilidade ambiental como um dos seus eixos estratégicos e assumiu um compromisso com a comunidade académica, no cumprimento da Agenda 2030 da Organização das Nações Unidas. Com o objetivo de melhorar as práticas na área da sustentabilidade, o IPL tem vindo a participar no UI GreenMetric World University Ranking, um ranking internacional de Instituições de Ensino Superior (IES), que atualmente faz uso de 39 indicadores distribuídos por 6 categorias, nomeadamente: (i) campus e infraestruturas; (ii) energia e alterações climáticas; (iii) resíduos; (iv) água; (v) transportes; e (vi) educação e investigação. Em 2023, e com base nas pontuações em cada uma das categorias, o IPL atingiu a posição 553 de entre um total de 1183 IES oriundas de 84 países. Das múltiplas categorias avaliadas, “resíduos” teve o melhor resultado, com uma pontuação de 1575 em 1800 possíveis (87,50%). Em situação contrária, “campus e infraestruturas” obteve uma pontuação de 550 em 1500 (36,67%), havendo, por isso, uma margem significativa de melhoria associada a esta categoria. Para as restantes categorias, os resultados registaram-se entre os 50% (água) e os 65,28% (transportes e educação e investigação). O resultado alcançado decorreu do trabalho colaborativo e concertado das UO, alicerçado numa visão holística e numa gestão estratégica, associada às múltiplas dimensões da sustentabilidade e com particular enfoque naquilo que tem vindo a ser feito no âmbito dos programas Eco-Escolas e EcoCampus, como sejam, por exemplo: (i) a água, com a distribuição de garrafas reutilizáveis e a promoção do consumo da água de rede pública de abastecimento; (ii) a alimentação, com a realização de eventos de democracia participativa, workshops sobre alimentação saudável e sustentável e a disponibilização de ementas com impacte ambiental reduzido; (iii) a biodiversidade e os espaços verdes, com a plantação de espécies arbóreas, assim como a construção e instalação nos campi, de hotéis de insetos; (iv) a educação, usando os campi como “laboratórios vivos” e com o uso de unidades curriculares para a abordagem às questões da sustentabilidade; (v) a mobilidade, com a promoção do uso da bicicleta pela comunidade académica; e (vi) os resíduos, com a promoção da compostagem e a instalação de ecopontos para a deposição e recolha seletiva de vários fluxos específicos Em conclusão, salienta-se o resultado obtido pelo IPL no UI GreenMetric, figurando na primeira metade da seriação das IES participantes neste ranking. Na comunicação proposta será apresentada a metodologia que garantiu a sistematização da informação necessária para a participação no ranking, assim como serão apresentadas algumas das práticas de sustentabilidade que viabilizaram o desempenho alcançado no UI GreenMetric 2023. Serão igualmente abordados os desafios para o futuro, tendo em conta o objetivo de melhorar as práticas na área da sustentabilidade no IPL.
- A school-based intervention for a better future: study protocol of Sintra Grows HealthyPublication . Ferreira, Raquel J.; Nogueira, Telma; Silva, Vitória Dias da; Liñan Pinto, Mariana; Sousa, Joana; Pereira, Ana Margarida; Nogueira, Paulo Jorge; Borrego, Rute; Raposo, Ana; Martins, João; Onofre, Marcos; Marques, Adilson; Rodrigues, António; Quitério, Ana; Pereira, AntónioBackground: Preventing childhood obesity is a public health challenge of the twenty-first century and it must be a priority. Governments play a major role in creating and supporting a healthy school environment and should prioritize actions to improve children's health. Sintra Grows Healthy aims to promote healthy lifestyles to prevent childhood obesity and improve children's health-related quality of life and social and emotional skills, through the development of a school evidence-based and sustainable model. Methods: This protocol describes a quasi-experimental design and community-based participatory research. The participants included in the study are the school community of Portuguese public primary schools from the municipality of Sintra. Data will be collected on demographic and socio-economic characterization, nutritional status, eating habits and behaviors, physical activity, sedentary behaviors and sleep, health-related quality of life, and social and emotional skills. Discussion: There is evidence to support interventions in school settings as strategies for obesity prevention. Up-to-date homogeneous and community-based interventions for preventing childhood obesity are lacking, therefore Sintra Grows Healthy intends to fill this gap. Furthermore, Sintra Grows Healthy aims to contribute relevant scientific findings that will allow the development of better strategies for policymakers and society to manage this major public health problem.