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Abstract(s)
O constante processo de inovação financeira é cada vez mais uma característica que emerge na sociedade atual, sendo o traço mais notório o aparecimento progressivo de produtos financeiros mais sofisticados e de maior complexidade, como é o caso dos produtos estruturados (Estes oferecem uma rentabilidade incerta, uma vez que estão dependentes de outros ativos, os ativos subjacentes (opções, índices, e diversos fatores externos ao
mercado de valores) tornando se necessário uma avaliação sistemática e pormenorizada nomeadamente aquando da sua compra ou venda. Um dos momentos conjunturais do mercado verifica se aquando do estabelecimento da relação entre o comprador e o vendedor da qual o preço do produto encontra se dependente verificando se que, quando a venda do produto é realizada por uma instituição o seu valor
intrínseco é inferior ao valor de venda do produto. Atendendo ao exposto, no presente estudo pretende-se realizar a análise de um produto estruturado a fim de verificar a existência de subvalorização do mesmo na data de emissão, atendendo ao seu preço de subscrição e a o seu Justo Valor. A complexidade do produto financeiro advém das opções embutidas que o mesmo tem, isto é, a remuneração do produto é refletida principalmente no preço do ativo subjacente ao início do investimento e no valor do mesmo na data de maturidade, podendo ainda ser verificado em fases específicas e detalhadas da vida do mesmo. Para calcular o Justo Valor do produto estruturado recorreu-se a várias metodologias para o apuramento do valor das opções embutidas tendo em conta diversas volatilidades: a Volatilidade Histórica (a Volatilidade Implícita no preço de mercado das opções (e a aplicação de um modelo GARCH (Efetuou-se também o cálculo do produto estruturado tendo em conta a Simulação Monte Carlo (Os resultados sugerem que o produto estruturado analisado é vendido com um preço de emissão superior ao seu valor intrínseco corroborando a literatura existente.
The continuous process of financial innovation is an emerging characteristic in today's society, most notorious by the progressive appearance of sophisticated and complex financial products, as is the case of structured products (These products offer uncertain profitability since they are dependent on other assets. These underlying assets ( options, indices, and various factors specific to the stock market) require a systematic and detailed evaluation upon purchasing or sale. One of the markets conjectural moments is when the relationship between the buyer and the seller is being established, which will determine the product price. This communication ensures that the intrinsic value of a sold product by an institution is lower than the actual value of th at product. The present study analys es a structured product while verify ing if devaluation occurs on the issue date, taking into account both its subscription price and fair value. The complexity of the financial product comes from its built in options, that is, the product’s import is mainly reflected in the price of a given asset asset at the beginning of the investment but also reflects the value of the product at the maturity date, and can be further verified throughout specific all stages of its life. Several methodologies that focus on the value of embedded options were used to calculate the fair value of the structured product, taking into account the following volatilities: Historical Volatility ( Volatility Implicit in the market price of the options (and Application of a GARCH model (Furthermore, the value of the structured product was also calculated using the Monte Carlo Simulation (The result suggest s that the analyzed structured product is sold with an issue price higher than its intrinsic value corroborating the existing literature.
The continuous process of financial innovation is an emerging characteristic in today's society, most notorious by the progressive appearance of sophisticated and complex financial products, as is the case of structured products (These products offer uncertain profitability since they are dependent on other assets. These underlying assets ( options, indices, and various factors specific to the stock market) require a systematic and detailed evaluation upon purchasing or sale. One of the markets conjectural moments is when the relationship between the buyer and the seller is being established, which will determine the product price. This communication ensures that the intrinsic value of a sold product by an institution is lower than the actual value of th at product. The present study analys es a structured product while verify ing if devaluation occurs on the issue date, taking into account both its subscription price and fair value. The complexity of the financial product comes from its built in options, that is, the product’s import is mainly reflected in the price of a given asset asset at the beginning of the investment but also reflects the value of the product at the maturity date, and can be further verified throughout specific all stages of its life. Several methodologies that focus on the value of embedded options were used to calculate the fair value of the structured product, taking into account the following volatilities: Historical Volatility ( Volatility Implicit in the market price of the options (and Application of a GARCH model (Furthermore, the value of the structured product was also calculated using the Monte Carlo Simulation (The result suggest s that the analyzed structured product is sold with an issue price higher than its intrinsic value corroborating the existing literature.
Description
Mestrado em Análise Financeira
Keywords
Produtos estruturados Pricing Justo valor Volatilidade histórica Volatilidade implícita Simulação Monte Carlo Vertical bullish spread. Ativos subjacentes Structured products Underlying assets Fair value Historical volatility Implicit volatility Monte Carlo simulation
Pedagogical Context
Citation
Batista, J. C. G. (2020). Avaliação de um produto estruturado: estudo de caso. (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Lisboa. Disponível em http://hdl.handle.net/10400.21/13988