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Abstract(s)
Em que medida o trabalho das relações públicas no ambiente dos social media mudou a forma como as instituições se relacionam com os cidadãos, nomeadamente no contexto dos Democracia digital pilares e garantes da defesa, segurança e proteção das comunidades e territórios – Forças Armadas, Polícias e Proteção Civil?
Partindo do grande tema da sociedade digital e dos impactos da revolução tecnológica associada à Web 2.0 nas democracias, governos e administração pública, procurou-se aprofundar como estas intuições se posicionam nas suas plataformas sociais, garantindo, a cada momento, relações de confianças, estáveis e credíveis entre cidadãos e serviços.
Tendo como perspetiva o próprio olhar dos profissionais de relações públicas dos serviços selecionados para o nosso estudo - ANEPC, Exército, Força Aérea, GNR, Marinha e PSP, e uma análise das respetivas plataformas, procurou-se compreender o significado de todos estes desafios e como se equilibra a necessidade de fazer cumprir e respeitar a lei, a ordem, a legitimidade da sua função social, com a linguagem mais humanizada dos canais sociais, a conexão permanente, a exigência de abertura e transparência dos serviços, num ritmo de “notícias ao minuto”, embrulhadas de emoções, mais do que por discursos demasiado lógicos.
Os social media são cada vez mais um meio estratégico de comunicação e de promoção de uma rede de relacionamentos em redor dos valores da instituição. Os conteúdos publicados procuram a interação através das emoções, celebrações e da evidência dada à diversidade das áreas operacionais, com menor relevância atribuída a conteúdos educativos e pedagógicos que apelem a uma postura cívica mais interessada e responsável em matéria de defesa, segurança e proteção.
ABSTRACT: To what extent has public relations work in the social media environment changed the way institutions relate to citizens, particularly in the context of pillar state services and guarantors of the defense, security and protection of our communities and territories - Armed Forces, Police and Civil Protection? Building on the broad theme of digital society and the impacts of the technological revolution known as Web 2.0, on democracies, governments and public administration, we sought to study how these intuitions place themselves on their social platforms, ensuring reliable, stable and credible relationships between citizens and services at all times. From the perspective of the public relations professionals of the services selected for our study - ANEPC, Army, Air Force, GNR, Navy and PSP, and an analysis of their platforms, we seek to understand the meaning of all these challenges and also how the need to enforce and respect the law, order and the legitimacy of its social function balances with a more humanized language of social channels, the permanent connection and the demand for openness and transparency of services, at a pace of “breaking news” wrapped in emotions, rather than overly logical speeches. Social media is increasingly a strategic means of communicating and promoting a network of relationships around the values of the institution. The published contents seek interaction through emotions, celebrations and evidence given to the diversity of operational areas, with less relevance given to educational and pedagogical contents that appeal to a more interested and civic responsibility in defense, security and protection issues.
ABSTRACT: To what extent has public relations work in the social media environment changed the way institutions relate to citizens, particularly in the context of pillar state services and guarantors of the defense, security and protection of our communities and territories - Armed Forces, Police and Civil Protection? Building on the broad theme of digital society and the impacts of the technological revolution known as Web 2.0, on democracies, governments and public administration, we sought to study how these intuitions place themselves on their social platforms, ensuring reliable, stable and credible relationships between citizens and services at all times. From the perspective of the public relations professionals of the services selected for our study - ANEPC, Army, Air Force, GNR, Navy and PSP, and an analysis of their platforms, we seek to understand the meaning of all these challenges and also how the need to enforce and respect the law, order and the legitimacy of its social function balances with a more humanized language of social channels, the permanent connection and the demand for openness and transparency of services, at a pace of “breaking news” wrapped in emotions, rather than overly logical speeches. Social media is increasingly a strategic means of communicating and promoting a network of relationships around the values of the institution. The published contents seek interaction through emotions, celebrations and evidence given to the diversity of operational areas, with less relevance given to educational and pedagogical contents that appeal to a more interested and civic responsibility in defense, security and protection issues.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas Social media Democracia digital Estado Segurança Portugal Public relations Digital democracy State services
Citation
Saúde, A.A.C.V. (2019). O papel dos social media no trabalho das relações públicas nas organizações de defesa, segurança e proteção civil. (Dissertação de mestrado em Gestão Estratégica das Relações Públicas não publicada, Escola Superior de Comunicação Social-IPL, Lisboa, Portugal). Disponível no Repositório Científico do IPL http://hdl.handle.net/10400.21/11372 [Acedido em março 31, 2020].
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social