| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 3.04 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I – Prática Pedagógica
O Relatório de Estágio de Mestrado em Ensino da Música consiste num documento
formado por duas partes distintas. A primeira descreve e reflete a prática
pedagógica desenvolvida ao longo do ano letivo 2017 / 2018, realizada num
contexto de ensino especializado no Orfeão de Leiria Conservatório de Artes.
A segunda consiste na elaboração de um projeto de investigação, onde se pretende
averiguar a importância da improvisação como ferramenta pedagógica no ensino
do clarinete e outros instrumentos musicais.
As aulas lecionadas ao longo deste ano letivo foram fundamentais para a perceção
e compreensão da importância da intervenção do docente nas práticas diárias das
aulas. Os professores desempenham um papel crucial na sala de aula, enfrentam
diversos desafios e lidam com fatores externos que estão além do seu controle.
Esses fatores externos podem incluir questões socioeconómicas dos alunos,
dinâmicas familiares, ambiente escolar, políticas educacionais. Reconhecer a
influência desses fatores e a importância de adaptar as práticas de ensino é essencial
para oferecer uma educação de qualidade.
Como professor, é importante refletir sobre os desafios enfrentados e explorar
estratégias eficazes para lidar com eles. A capacidade de adaptação, flexibilidade e
procura constante em aperfeiçoar a prática docente são estratégias essenciais para
garantir uma intervenção efetiva nas práticas diárias de ensino.
Abstract I – Teaching The Master's Internship Report in Music Teaching consists of a document made up of two distinct parts. The first describes and reflects the pedagogical practice developed throughout the 2018/2019 school year, carried out in a context of specialized teaching at Orfeão de Leiria Conservatório de Artes. The second consists in the elaboration of a research project, where it is intended to ascertain the importance of improvisation as a pedagogical tool in the teaching of clarinet and other musical instruments. The classes taught throughout this school year were fundamental for the perception and understanding of the importance of the teacher's intervention in the daily practices of the classes. Teachers play a crucial role in the classroom, face diverse challenges, and deal with external factors that are beyond their control. These external factors may include students' socioeconomic issues, family dynamics, school environment, educational policies, among others. Recognizing the influence of these factors and the importance of adapting teaching practices is essential to providing a quality education. As a teacher, it is important to reflect on the challenges faced and explore effective strategies for dealing with them. The ability to adapt, flexibility and constant search to improve teaching practice are essential strategies to ensure an effective intervention in daily teaching practices.
Resumo II – Investigação A improvisação desempenha um papel pedagógico importante no ensino da música e é considerada uma ferramenta pedagógica valiosa para desenvolver competências musicais, criatividade e compreensão da mesma. Em seguida serão enumerados alguns pontos que destacam a sua importância: Criatividade e expressão musical: A improvisação auxilia na expressão das ideias de forma criativa; ● Desenvolvimento auditivo e musicalidade: Através da improvisação, é incentivada a audição. Desenvolve competências auditivas, perceção harmónica e de tempo; ● Conhecimento teórico-prático: A improvisação requer um sólido conhecimento teórico, incluindo escalas, acordes, progressões harmónicas e estrutura musical. Ao aplicar esse conhecimento na prática da improvisação é desenvolvida uma compreensão mais profunda da teoria musical; ● Interação musical: Ao aprender a improvisar em conjunto com outros músicos desenvolvem-se competências de escuta ativa, trabalho em equipa e interação musical; ● Flexibilidade e adaptabilidade: Auxilia na adaptação a diferentes estilos, ritmos e situações musicais, onde a improvisação em tempo real é uma parte integrante da performance. Em suma, a improvisação pode ser considerada uma ferramenta pedagógica importante no ensino da música, permitindo que os alunos de qualquer instrumento desenvolvam criatividade, expressão musical, competências auditivas, conhecimento teórico-prático e a interagir em conjunto com outros músicos. Para enriquecer este trabalho, serão apresentados exemplos práticos de atividades, elaborados pelo mestrando, e estratégias de ensino que envolvem a improvisação no contexto do ensino do clarinete e outros instrumentos musicais, destacando a importância de fornecer aos estudantes, oportunidades para explorar e experimentar a improvisação de forma estruturada e orientada.
Abstract II – Research Improvisation plays an important pedagogical role in the teaching of music and is considered a valuable pedagogical tool to develop musical skills, creativity and understanding of it. Below will be listed some points that highlight its importance: ● Creativity and musical expression: Improvisation helps in the expression of ideas in a creative way; ● Auditory development and musicality: Through improvisation, listening is encouraged. Develops auditory skills, harmonic perception and time; ● Theoretical-practical knowledge: Improvisation requires a solid theoretical knowledge, including scales, chords, harmonic progressions and musical structure. By applying this knowledge in the practice of improvisation, a deeper understanding of music theory is developed; ● Musical interaction: By learning to improvise together with other musicians, skills of active listening, teamwork and musical interaction are developed; ● Flexibility and adaptability: Assist in adapting to different styles, rhythms and musical situations, where real-time improvisation is an integral part of performance. In short, improvisation can be considered a important pedagogical tool in music teaching, allowing students of any instrument to develop creativity, musical expression, listening skills, theoretical-practical knowledge and to interact together with other musicians. To enrich this work, practical examples of activities, elaborated by the master's student, and teaching strategies that involve improvisation in the context of teaching clarinet and other musical instruments, highlighting the importance of providing students with opportunities to explore and experience improvisation in a structured and oriented way.
Abstract I – Teaching The Master's Internship Report in Music Teaching consists of a document made up of two distinct parts. The first describes and reflects the pedagogical practice developed throughout the 2018/2019 school year, carried out in a context of specialized teaching at Orfeão de Leiria Conservatório de Artes. The second consists in the elaboration of a research project, where it is intended to ascertain the importance of improvisation as a pedagogical tool in the teaching of clarinet and other musical instruments. The classes taught throughout this school year were fundamental for the perception and understanding of the importance of the teacher's intervention in the daily practices of the classes. Teachers play a crucial role in the classroom, face diverse challenges, and deal with external factors that are beyond their control. These external factors may include students' socioeconomic issues, family dynamics, school environment, educational policies, among others. Recognizing the influence of these factors and the importance of adapting teaching practices is essential to providing a quality education. As a teacher, it is important to reflect on the challenges faced and explore effective strategies for dealing with them. The ability to adapt, flexibility and constant search to improve teaching practice are essential strategies to ensure an effective intervention in daily teaching practices.
Resumo II – Investigação A improvisação desempenha um papel pedagógico importante no ensino da música e é considerada uma ferramenta pedagógica valiosa para desenvolver competências musicais, criatividade e compreensão da mesma. Em seguida serão enumerados alguns pontos que destacam a sua importância: Criatividade e expressão musical: A improvisação auxilia na expressão das ideias de forma criativa; ● Desenvolvimento auditivo e musicalidade: Através da improvisação, é incentivada a audição. Desenvolve competências auditivas, perceção harmónica e de tempo; ● Conhecimento teórico-prático: A improvisação requer um sólido conhecimento teórico, incluindo escalas, acordes, progressões harmónicas e estrutura musical. Ao aplicar esse conhecimento na prática da improvisação é desenvolvida uma compreensão mais profunda da teoria musical; ● Interação musical: Ao aprender a improvisar em conjunto com outros músicos desenvolvem-se competências de escuta ativa, trabalho em equipa e interação musical; ● Flexibilidade e adaptabilidade: Auxilia na adaptação a diferentes estilos, ritmos e situações musicais, onde a improvisação em tempo real é uma parte integrante da performance. Em suma, a improvisação pode ser considerada uma ferramenta pedagógica importante no ensino da música, permitindo que os alunos de qualquer instrumento desenvolvam criatividade, expressão musical, competências auditivas, conhecimento teórico-prático e a interagir em conjunto com outros músicos. Para enriquecer este trabalho, serão apresentados exemplos práticos de atividades, elaborados pelo mestrando, e estratégias de ensino que envolvem a improvisação no contexto do ensino do clarinete e outros instrumentos musicais, destacando a importância de fornecer aos estudantes, oportunidades para explorar e experimentar a improvisação de forma estruturada e orientada.
Abstract II – Research Improvisation plays an important pedagogical role in the teaching of music and is considered a valuable pedagogical tool to develop musical skills, creativity and understanding of it. Below will be listed some points that highlight its importance: ● Creativity and musical expression: Improvisation helps in the expression of ideas in a creative way; ● Auditory development and musicality: Through improvisation, listening is encouraged. Develops auditory skills, harmonic perception and time; ● Theoretical-practical knowledge: Improvisation requires a solid theoretical knowledge, including scales, chords, harmonic progressions and musical structure. By applying this knowledge in the practice of improvisation, a deeper understanding of music theory is developed; ● Musical interaction: By learning to improvise together with other musicians, skills of active listening, teamwork and musical interaction are developed; ● Flexibility and adaptability: Assist in adapting to different styles, rhythms and musical situations, where real-time improvisation is an integral part of performance. In short, improvisation can be considered a important pedagogical tool in music teaching, allowing students of any instrument to develop creativity, musical expression, listening skills, theoretical-practical knowledge and to interact together with other musicians. To enrich this work, practical examples of activities, elaborated by the master's student, and teaching strategies that involve improvisation in the context of teaching clarinet and other musical instruments, highlighting the importance of providing students with opportunities to explore and experience improvisation in a structured and oriented way.
Description
Relatório de Estágio de Mestrado apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Ensino de Música.
Keywords
Improvisação Inspiração Imprevisto Diálogo Ensino Clarinete Instrumentos musicais Tempo real Improvisation Music inspiration Unforeseen Dialogue Teaching Clarinet Musical instruments Real time
Pedagogical Context
Citation
Bernardino, P.J.M. (2024). A improvisação como ferramenta pedagógica no ensino do clarinete e outros instrumentos musicais. [Relatório de Estágio de Mestrado, Escola Superior de Música de Lisboa]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/22227
