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Abstract(s)
O Desporto é um dos grandes motores da sociedade portuguesa, atualmente. Visto por uns como uma forma de escapar à realidade, é para outros, uma fonte de rendimento bastante lucrativa. Na sua vertente educativa, desempenha um papel fundamental no desenvolvimento de crianças e jovens, física, social e culturalmente, constituindo-se num dos setores com maior poder e abrangência na sociedade. No entanto, tem sido desde sempre pautado pelas desigualdades entre homens e mulheres, e apesar dos enormes progressos que têm sido conseguidos aos longo dos anos, considera-se que o homem e a mulher ainda não estão em pé de igualdade, com condições, salários e visibilidade bastante dispares na maioria dos desportos. Devido à sua visibilidade, o desporto pode ser utilizado como uma plataforma para reduzir as desigualdades, não só em si mesmo, mas noutros setores da sociedade. Discute-se então, qual o papel das Relações Públicas neste contexto, quando inseridas numa instituição desportiva. Através de um estágio curricular realizado no Sporting Clube de Portugal, no “Departamento de Institucional & Public Affairs”, pretende-se compreender qual a posição do Clube em relação às questões de género no desporto e que ações promove nesse sentido, bem como a forma como utiliza estratégias de Relações Públicas para atenuar as diferenças entre o desporto feminino e masculino, equipas e atletas.
ABSTRACT: Sport is one of the great drivers of portuguese society, nowadays. Seen by some as a way to escape reality, for others it is a very lucrative source of income. In its educational aspect, it plays a fundamental role in the development of children and young people physically, socially and culturally, constituting one of the sectors with the greatest power and reach in society. However, it has always been guided by inequalities between men and women, and despite the enormous progress that has been achieved over the years, it is considered that men and women are still not on an equal footing, with conditions, wages and visibility being quite different in most sports. Due to its visibility, sport can be used as a platform to reduce inequalities, not only in itself, but in other sectors of society. It’s discussed the role of Public Relations in this context, when inserted in a sports institution. Through a curricular internship done at Sporting Clube de Portugal, in the “Department of Institutional & Public Affairs”, the aim is to understand the Club's position in relation to gender issues in sport and what actions it promotes in this regard, as well as how it uses Public Relations strategies to mitigate the differences between women's and men's sports, teams and athletes.
ABSTRACT: Sport is one of the great drivers of portuguese society, nowadays. Seen by some as a way to escape reality, for others it is a very lucrative source of income. In its educational aspect, it plays a fundamental role in the development of children and young people physically, socially and culturally, constituting one of the sectors with the greatest power and reach in society. However, it has always been guided by inequalities between men and women, and despite the enormous progress that has been achieved over the years, it is considered that men and women are still not on an equal footing, with conditions, wages and visibility being quite different in most sports. Due to its visibility, sport can be used as a platform to reduce inequalities, not only in itself, but in other sectors of society. It’s discussed the role of Public Relations in this context, when inserted in a sports institution. Through a curricular internship done at Sporting Clube de Portugal, in the “Department of Institutional & Public Affairs”, the aim is to understand the Club's position in relation to gender issues in sport and what actions it promotes in this regard, as well as how it uses Public Relations strategies to mitigate the differences between women's and men's sports, teams and athletes.
Description
Relatório de estágio de mestrado apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas Desporto Género Sporting Clube de Portugal Public relations Public affairs Sport Gender
Citation
Lima, R.R.R. (2024). Relações públicas e desporto: Questões de género e public affairs no Sporting Clube de Portugal. [Relatório de estágio de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/21634
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social