Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.24 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório é referente, sobretudo, ao processo de observação e de intervenção que desenvolvi em jardim de infância, com crianças de três anos, ao longo da Prática Profissional Supervisionada II. Durante uma parte desse período, realizei uma investigação de natureza qualitativa – investigação sobre a própria prática.
A problemática geral da investigação relaciona-se com o modo como as crianças exploram materiais naturais e com a avaliação que fazem do ambiente educativo, bem como, com o modo como a minha ação educativa poderá influenciar a perceção, as explorações e a avaliação que as crianças fazem do ambiente educativo. Nesse sentido, a investigação teve como objetivos: (i) compreender como as crianças percecionam, exploram e avaliam o ambiente educativo da sua sala, mais especificamente, no que diz respeito: à perceção das regras; à preferência pelas áreas; à apreciação do espaço da sala; ao uso dado a diferentes materiais com diferentes graus de realismo atribuídos – funcionalidade real ou imaginária –; às caraterísticas identificadas aquando da exploração dos materiais; (ii) analisar o papel do adulto na criação de oportunidades de exploração dos materiais; (iii) analisar o papel do adulto como mediador da perceção e da exploração que as crianças fazem dos materiais naturais, particularmente, em relação às estratégias utilizadas pelo adulto e à análise da influência dessas estratégias na interação da criança com os materiais naturais.
Ao longo da investigação, recorri, sobretudo, à observação, como técnica de análise de dados, tendo realizado, numa fase inicial, duas entrevistas semiestruturadas às crianças e à educadora cooperante e analisado um documento da organização socioeducativa. Como instrumentos de análise de dados, utilizei os seguintes: notas de campo; registos audiovisuais; documento da organização socioeducativa. Para a análise dos dados, privilegiei a análise de conteúdo dos mesmos.
Ao analisar os dados, aponto como principais resultados obtidos os seguintes: tendência para a atribuição de funcionalidades imaginárias a objetos conotativos – não realistas –, bem como a atribuição de funcionalidades reais a objetos denotativos – que refletem a realidade (realistas). Este resultado aponta, igualmente, para uma possível relação positiva entre a promoção da criatividade derivada da interação com materiais conotativos, nomeadamente com materiais naturais; eventual promoção do questionamento acerca de caraterísticas e possibilidades de uso de materiais naturais, aquando da interação com os mesmos. Esse questionamento pode, eventualmente, provocar nas crianças o interesse em
prolongar a exploração dos materiais naturais; eventual valorização das crianças atribuída ao brincar e aos materiais disponibilizados na sala; eventual promoção da identificação de caraterísticas dos materiais durante e após a exploração dos mesmos.
ABSTRACT This report is focused on the process of observation and intervention developed with the participation of three years old children during the Supervised Professional Practice II in a kindergarten context. During a part of that period, I made a qualitative research – the so called research on own´s practice. My research´s main issue relates to how children explore natural materials and their evaluatin of the educational environment, as well as how my educational action may influence children´s perception, exploration and evaluation of the educational environment. So, my research was carried out in order to: (i) understand how children perceive, explore and evaluate the educacional environment of their classroom, more specifically: the perception of rules; the preference for learning areas; the appraisal for the space of the classroom; the use given to materials with different levels of realism – real or imaginary functionality –; identified characteristics of materials when explored by the children; (ii) analyse the role of the adult regarding the creation of opportunities for children to explore the materials; (iii) analyse the role of the adult as a facilitator for the perception and use of natural materials by children, special importance will be given to the adult´s strategies and their effectiveness in the interaction of children with natural materials. Throughout my research, I mainly used observation as a data analysis technique, having carried out, in an initial phase, two semi-structured interviews with the children and with the classroom` kindergarten teacher; besides, I also analyzed a document of the socio-educational organization. For data analysis, I used the following instruments: field notes; audiovisual records; a document of the socio-educational organization. I privileged the content analysis for data analysis. After analyzing the data, I point out as main results: possible existence of a tendency to assign imaginary functionalities to connotative – non-realistic – materials, as well as the assignment of real functionalities to denotative – reflect the reality (realistic) – materials. This output also points to a possible positive relation between the promotion of creativity derived from the interaction with connotative materials, namely with natural materials; possible promotion of the questioning about characteristics and possibilities of using natural materials, when interacting with them. This questioning may eventually induce children to prolong the exploration of natural materials; possible children´ interest in play and the materials made available in the room; possible promotion of the identification of the materials´ characterisitcs during and after its exploration is made.
ABSTRACT This report is focused on the process of observation and intervention developed with the participation of three years old children during the Supervised Professional Practice II in a kindergarten context. During a part of that period, I made a qualitative research – the so called research on own´s practice. My research´s main issue relates to how children explore natural materials and their evaluatin of the educational environment, as well as how my educational action may influence children´s perception, exploration and evaluation of the educational environment. So, my research was carried out in order to: (i) understand how children perceive, explore and evaluate the educacional environment of their classroom, more specifically: the perception of rules; the preference for learning areas; the appraisal for the space of the classroom; the use given to materials with different levels of realism – real or imaginary functionality –; identified characteristics of materials when explored by the children; (ii) analyse the role of the adult regarding the creation of opportunities for children to explore the materials; (iii) analyse the role of the adult as a facilitator for the perception and use of natural materials by children, special importance will be given to the adult´s strategies and their effectiveness in the interaction of children with natural materials. Throughout my research, I mainly used observation as a data analysis technique, having carried out, in an initial phase, two semi-structured interviews with the children and with the classroom` kindergarten teacher; besides, I also analyzed a document of the socio-educational organization. For data analysis, I used the following instruments: field notes; audiovisual records; a document of the socio-educational organization. I privileged the content analysis for data analysis. After analyzing the data, I point out as main results: possible existence of a tendency to assign imaginary functionalities to connotative – non-realistic – materials, as well as the assignment of real functionalities to denotative – reflect the reality (realistic) – materials. This output also points to a possible positive relation between the promotion of creativity derived from the interaction with connotative materials, namely with natural materials; possible promotion of the questioning about characteristics and possibilities of using natural materials, when interacting with them. This questioning may eventually induce children to prolong the exploration of natural materials; possible children´ interest in play and the materials made available in the room; possible promotion of the identification of the materials´ characterisitcs during and after its exploration is made.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Jardim de infância Ambiente educativo da sala Perceção Exploração Materiais Kindergarten Educational environment in classroom Perception Exploration Materials
Citation
Janeiro, R. A. M. (2019). Perceções e explorações das crianças sobre o ambiente educativo (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/10936
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa