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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório foi elaborado no âmbito do Mestrado em Jornalismo, da Escola Superior de
Comunicação Social do Instituto Politécnico de Lisboa. A investigação é desenvolvida a partir do
estágio na Sociedade Independente de Comunicação (SIC), nas editorias da agenda e de política, e tem
como objetivo estudar o Presidente da República, Marcelo Rebelo de Sousa.
O estudo procura refletir sobre os poderes do chefe de Estado, dedicando especial atenção à
capacidade de influenciar o espaço público e político através do uso que faz da agenda presidencial.
Num segundo momento, exploramos as dinâmicas do jornalismo televisivo, com particular atenção
para forma como a política é veiculada.
Ao longo de seis meses recolhemos dados de agenda e peças televisivas a com presença direta do
Presidente da República. A partir deste material desenvolveremos uma análise qualitativa e
quantitativa. O período de estágio permitiu-nos ainda responder a algumas questões sobre a abordagem
da editoria de política da SIC aos assuntos envolvendo o Presidente da República.
O objetivo passa por compreender se o trabalho dos jornalistas contribui para a criação de uma imagem
positiva do Presidente da República no espaço público. Para além disso, e atendendo à intensidade da
atividade presidencial, procuramos perceber em que termos funciona a relação entre os jornalistas e os
assessores do Presidente.
ABSTRACT: This internship report has been put together as the final step of the MBA in Journalism at the Higher School of Communication and Media Studies. The research was developed from the internship in the Independent Society of Communication (SIC), specifically in section of the agenda and politics. The subject of our study is the President of the Portuguese Republic, Marcelo Rebelo de Sousa. The research demand to reflect on the powers of the President, with special attention to the ability to influence the public and political space through its use of the presidential agenda. In a second moment, we explore the dynamics of television journalism, with special attention to the way in which the politics is transmitted. Over the course of six months we collected agenda data and television contents with the direct presence of the President of the Republic, from which we proceed to a qualitative and quantitative analysis. The internship period allowed us answering some questions approach SIC contents with President presence. The main goal is comprehend if the journalists contributes to create a positive image of the President in public space. In addition, and given the intensity of presidential activity, we seek to understand in what terms it works the relationship between journalists and the President's advisors.
ABSTRACT: This internship report has been put together as the final step of the MBA in Journalism at the Higher School of Communication and Media Studies. The research was developed from the internship in the Independent Society of Communication (SIC), specifically in section of the agenda and politics. The subject of our study is the President of the Portuguese Republic, Marcelo Rebelo de Sousa. The research demand to reflect on the powers of the President, with special attention to the ability to influence the public and political space through its use of the presidential agenda. In a second moment, we explore the dynamics of television journalism, with special attention to the way in which the politics is transmitted. Over the course of six months we collected agenda data and television contents with the direct presence of the President of the Republic, from which we proceed to a qualitative and quantitative analysis. The internship period allowed us answering some questions approach SIC contents with President presence. The main goal is comprehend if the journalists contributes to create a positive image of the President in public space. In addition, and given the intensity of presidential activity, we seek to understand in what terms it works the relationship between journalists and the President's advisors.
Description
Relatório de estágio apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Jornalismo.
Keywords
Jornalismo Jornalismo político Jornalismo televisivo Esfera pública Sousa, Marcelo Nuno Duarte Rebelo de- Presidente da República de Portugal SIC - Sociedade Independente de Comunicação Journalism Political journalism Television journalism Public sphere SIC - Independent Communication Society
Citation
MARTINS, Inês de Oliveira - A representação do Presidente da República na SIC: Marcelo Rebelo de Sousa. Lisboa: IPL, Escola Superior de Comunicação Social, 2017. Relatório de estágio.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicacão Social