Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
41.66 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - O Estágio do Ensino Especializado foi realizado durante o ano letivo de 2016/2017 no Conservatório Regional de Setúbal e envolveu três alunos do Curso Secundário de Música do
Ensino Artístico Especializado. O estágio incluiu uma programação de noventa aulas
lecionadas. Foi objetivo do estágio a aprendizagem e evolução da prática de lecionar aulas
de clarinete a alunos de diferentes níveis, tendo sido elaborados os correspondentes planos
de aula. Antecedendo a descrição das práticas educativas desenvolvidas nas aulas,
procedeu-se à caracterização da escola e de cada um dos alunos envolvidos no estágio,
seguindo-se uma breve reflexão sobre o desempenho dos alunos e uma análise crítica da
atividade docente. Foram aplicados nas aulas os modelos de improvisação, elaborados como
ferramenta pedagógica com base no tema de investigação e implementadas estratégias
adequadas ao nível de cada aluno. A experiência da prática de ensino, segundo estes
princípios, constituiram um fator de melhoria da qualidade global da minha ação pedagógica
e contribuiram para o meu enriquecimento pessoal, enquanto professor de clarinete.
Resumo II (Investigação) - Apesar de algumas experiências esporádicas por parte de alguns professores mais polivalentes, a recorrência à prática da improvisação musical como conteúdo programático dos programas oficiais do ensino especializado do clarinete tem sido alvo de permanente omissão. Assim, com o objetivo de fornecer contributos pedagógicos para uma coordenada investigação sobre esta temática, durante a unidade curricular Estágio do Ensino Especializado, foi aplicado o projeto sobre o tema “A improvisação como ferramenta para melhorar as competências musicais dos estudantes clarinetistas do ensino especializado da música.” Procurando contributos para enriquecer esta pesquisa, foram conferidos aos alunos estagiários três modelos com conteúdos pedagógicos específicos, estrategicamente direcionados para a aprendizagem da variação melódica improvisada, do desempenho de uma cadência clássica improvisada e de um improviso sobre um tema de blues. Por fim, apresenta-se uma reflexão sobre os resultados obtidos e a importância da aplicação pedagógica da improvisação no processo de ensino-aprendizagem do clarinete, no contexto do ensino especializado em música.
Abstract I (Teaching) - The Pedagogical Practice in Music Schools was held during the academic year 2016/2017 at the Regional Conservatory of Setúbal and involved three students of the Secondary Music Course of the Specialized Artistic Education. The internship included a program of ninety classes taught. It was the objective of the stage to learn and evolve the practice of teaching clarinet lessons to students of different levels, and the corresponding lesson plans were elaborated. Before describing the educational practices developed in the classes, the school and each of the students involved in the internship were characterized, followed by a brief reflection on the students performance and a critical analysis of the teaching activity. The improvisation models were elaborated as pedagogical tool based on the research theme and appropriate strategies were implemented at the level of each student. The experience of teaching practice, according to these principles, constituted a factor of improvement of the overall quality of my pedagogical action and contributed to my personal enrichment as a clarinet teacher.
Abstract II (Research) - Despite some sporadic experiences on the part of some more versatile teachers, the recurrence to the practice of musical improvisation as programmatic content of the official programs of the specialized education of the Clarinet has been the object of permanent omission. Thus, in order to provide pedagogical contributions for a co-ordinated research on this theme, during the curricular unit Pedagogical Practice in Music Schools was applied the project on the theme "Improvisation as a tool to improve the musical skills of students clarinetists of specialized education of music”. Seeking contributions to enhance this research, the trainees were given three models with specific pedagogical contents, strategically directed to the learning of the improvised melodic variation, the performance of an improvised classic cadence and an improvisation on the subject of blues. Finally, we present a reflection on the results obtained and the importance of the pedagogical application of improvisation in the teaching-learning process of clarinet, in the context of specialized music teaching.
Resumo II (Investigação) - Apesar de algumas experiências esporádicas por parte de alguns professores mais polivalentes, a recorrência à prática da improvisação musical como conteúdo programático dos programas oficiais do ensino especializado do clarinete tem sido alvo de permanente omissão. Assim, com o objetivo de fornecer contributos pedagógicos para uma coordenada investigação sobre esta temática, durante a unidade curricular Estágio do Ensino Especializado, foi aplicado o projeto sobre o tema “A improvisação como ferramenta para melhorar as competências musicais dos estudantes clarinetistas do ensino especializado da música.” Procurando contributos para enriquecer esta pesquisa, foram conferidos aos alunos estagiários três modelos com conteúdos pedagógicos específicos, estrategicamente direcionados para a aprendizagem da variação melódica improvisada, do desempenho de uma cadência clássica improvisada e de um improviso sobre um tema de blues. Por fim, apresenta-se uma reflexão sobre os resultados obtidos e a importância da aplicação pedagógica da improvisação no processo de ensino-aprendizagem do clarinete, no contexto do ensino especializado em música.
Abstract I (Teaching) - The Pedagogical Practice in Music Schools was held during the academic year 2016/2017 at the Regional Conservatory of Setúbal and involved three students of the Secondary Music Course of the Specialized Artistic Education. The internship included a program of ninety classes taught. It was the objective of the stage to learn and evolve the practice of teaching clarinet lessons to students of different levels, and the corresponding lesson plans were elaborated. Before describing the educational practices developed in the classes, the school and each of the students involved in the internship were characterized, followed by a brief reflection on the students performance and a critical analysis of the teaching activity. The improvisation models were elaborated as pedagogical tool based on the research theme and appropriate strategies were implemented at the level of each student. The experience of teaching practice, according to these principles, constituted a factor of improvement of the overall quality of my pedagogical action and contributed to my personal enrichment as a clarinet teacher.
Abstract II (Research) - Despite some sporadic experiences on the part of some more versatile teachers, the recurrence to the practice of musical improvisation as programmatic content of the official programs of the specialized education of the Clarinet has been the object of permanent omission. Thus, in order to provide pedagogical contributions for a co-ordinated research on this theme, during the curricular unit Pedagogical Practice in Music Schools was applied the project on the theme "Improvisation as a tool to improve the musical skills of students clarinetists of specialized education of music”. Seeking contributions to enhance this research, the trainees were given three models with specific pedagogical contents, strategically directed to the learning of the improvised melodic variation, the performance of an improvised classic cadence and an improvisation on the subject of blues. Finally, we present a reflection on the results obtained and the importance of the pedagogical application of improvisation in the teaching-learning process of clarinet, in the context of specialized music teaching.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Competências musicais Improvisação Cadência clássic Improviso blues Ensino do clarinete Musical skills Improvisation Classical cadence Blues improvisation Clarinet teaching
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa