Repository logo
 
Publication

Integration of travel context information into multimodal platforms

authorProfile.emaildocumentacao@isel.pt
dc.contributor.advisorSimão, José Manuel de Campos Lages Garcia
dc.contributor.advisorCota, Nuno António Fraga Juliano
dc.contributor.authorDiogo, Pedro Miguel Nobre
dc.date.accessioned2025-02-24T09:16:07Z
dc.date.available2025-02-24T09:16:07Z
dc.date.issued2024-12
dc.descriptionDissertação para obtenção do grau de mestre em Engenharia Informática e de Computadores
dc.description.abstractAbstract Public transportation offers accessible, affordable, and environmentally friendly mobility solutions for millions of people worldwide. It contributes to a reduction of traffic congestion and carbon emissions and ensures equitable access to essential services. Reliable and efficient public transportation services are necessary to accomplish these goals. Therefore, public transportation operators need to make informed decisions regarding their services. Data such as passenger flow data can help identify peak travel times, underutilised routes, and emerging demand areas, enabling service adjustments to better cater to passengers’ needs. While smart ticketing systems are useful for understanding passenger patterns, they do not provide detailed information on the number of passengers who have left the vehicle. This information can be helpful in managing passenger transfers between two different modes of transportation or routes, which is crucial to maintaining seamless connectivity and minimising travel times. To address this, we propose a system that collects entry and exit data from bus passengers through automatic passenger counter sensors. This data is later presented visually in a userfriendly dashboard to aid public transportation operators in improving their services. The results were promising, with the system performing as expected during field tests. The selected sensors achieved an accuracy of 93.75% for exit counts and 96.3% for entries. Although further calibration is needed to optimise accuracy, the system still proves to be a valuable tool for improving public transportation efficiency and addressing passengers’ needs.eng
dc.description.abstractOs transportes públicos oferecem soluções de mobilidade acessíveis, económicas e ambientalmente sustentáveis para milhões de pessoas em todo o mundo. Contribuem para a redução do congestionamento de trânsito e das emissões de carbono, garantindo o acesso equitativo a serviços essenciais. Os serviços¸os de transporte público fiáveis e eficientes são necessários para alcançar estes objetivos. Para tal, os operadores de transportes públicos precisam de tomar decisões informadas relativamente aos seus serviços. Dados como o fluxo de passageiros podem ajudar a identificar horários de pico, rotas subutilizadas e áreas de crescente procura, permitindo ajustes ao serviço para melhor atender às necessidades dos passageiros. Embora os sistemas de bilhética inteligente sejam úteis para compreender os padrões de passageiros, não fornecem informações detalhadas sobre o número de passageiros que saem de um veículo. Esta informação pode ser útil na gestão de transferências de passageiros entre dois modos de transporte ou rotas, o que ´e crucial para manter a conectividade fluida e minimizar os tempos de viagem. Para resolver esta questão, propomos um sistema que recolhe dados de entrada e saída dos passageiros de autocarros através de sensores de contagem automática. Esses dados são posteriormente apresentados de forma visual num painel de controlo, para ajudar os operadores de transporte público a melhorar os seus serviços. Os resultados mostraram-se promissores, com o sistema a funcionar conforme esperado durante os testes num autocarro operacional. Os sensores selecionados alcançaram uma precisão de 93,75% para as contagens de saídas e 96,3% para as contagens de entradas. Embora seja necessário um ajuste adicional para maximizar a precisão, o sistema continua a ser uma ferramenta valiosa para melhorar a eficiência do transporte público e responder às necessidades dos passageiros.por
dc.identifier.tid203795393
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/21579
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyes
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectPublic transportation
dc.subjectMultimodal platforms
dc.subjectAutomatic passenger counting
dc.subjectSystem architecture
dc.subjectTransporte publico
dc.subjectPlataformas multimodais
dc.subjectContagem automática de passageiros
dc.subjectArquitetura de sistemas
dc.titleIntegration of travel context information into multimodal platformseng
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage65
oaire.citation.startPage1
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
PedroDiogo_MEIC.pdf
Size:
2.71 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
4.03 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: