Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
39.69 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Quando se fala em port de bras na Técnica de Dança Clássica (TDC), fala-se de um movimento que é executado pelo corpo como um todo, e não apenas por partes deste. Com o estudo do port de bras, o(a) estudante pode compreender que a TDC é um sistema de treino em
Dança que permite, através da experiência, aprimorar a consciência sensorial individual e desenvolver o conhecimento do(a)s intérpretes relativamente à relação que existe entre o sentimento e o movimento corporal. Este relatório apresenta a intervenção pedagógica que foi realizada pela estagiária no estágio profissional de ensino em Dança, na Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional (EADCN), durante o ano letivo de 2023/2024. Este estágio foi implementado a alunos do 5º ano do curso básico de Dança da EADCN,correspondente ao 9º ano de escolaridade. Para a presente investigação foi definido o seguinte objetivo geral: Promover o desenvolvimento da qualidade técnica, da expressividade artística, da identidade artística e do autoconhecimento pessoal e físico-motor dos estudantes do 5º ano de ensino artístico especializado da EADCN, utilizando como estímulo e meio pedagógico o trabalho do port de bras e a aprendizagem da variação da entrada de Nikiya do bailado La Bayadère. Como metodologia de intervenção, foi adotada a abordagem de Investigação-Ação, e, tendo em conta os objetivos de investigação que inicialmente foram definidos, optou-se pela utilização dos seguintes instrumentos de recolha de dados: diário de bordo pessoal e dos estudantes, registo audiovisual, entrevistas e grelhas de observação. Conclui-se que a intervenção pedagógica foi eficaz e respondeu aos objetivos da investigação, uma vez que permitiu criar espaço de aprendizagem e desenvolver as estudantes nas componentes técnica, artística e pessoal, e culminou numa formação integral, isto é, onde foi valorizada de forma equitativa o desenvolvimento técnico, o autoconhecimento corporal, a expressividade emocional e a individualidade criativa.
ABSTRACT - When we speak of port de bras in Classical Dance Technique (CDT), we are describing a movement that is performed by the body as a whole, not just by its parts. By studying the port de bras, the student can learn to understand that CDT is a system of dance training that allows, through experience, an improvement of individual sensory awareness and the development of the performer's body knowledge of which includes the relationship between feeling and movement. This report presents a pedagogical intervention that was carried out by the author in a professional teaching internship in Dance, at the Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional (EADCN), during the 2023/2024 academic year. This internship was given to the students of the 5th year of the basic Dance course at the EADCN, corresponding to the 9th year of academic education. For this research, the general objective has been: the promotion of the development of technical quality, artistic expressiveness, artistic identity, including personal and physicalmotor self-knowledge in students of the 5th year of specialized artistic education at the EADCN, using as a pedagogical stimulus the variation of Nikiya's entrance from the ballet La Bayadère to profoundly study the port de bras. The research objectives were defined according to the Action Research methodology of this internship, using data collection instruments such as personal and students’ logbook, audiovisual recording, interviews, and observation grids to record, study and archive the findings. In conclusion, the pedagogical intervention was positively effective, meeting the objectives of the research, enabling a learning space for the students to develop their personal, technical, artistic practices, culminating in a comprehensive training approach, where technical development, bodily self-knowledge, emotional expressiveness, and creative individuality wereequally valued.
ABSTRACT - When we speak of port de bras in Classical Dance Technique (CDT), we are describing a movement that is performed by the body as a whole, not just by its parts. By studying the port de bras, the student can learn to understand that CDT is a system of dance training that allows, through experience, an improvement of individual sensory awareness and the development of the performer's body knowledge of which includes the relationship between feeling and movement. This report presents a pedagogical intervention that was carried out by the author in a professional teaching internship in Dance, at the Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional (EADCN), during the 2023/2024 academic year. This internship was given to the students of the 5th year of the basic Dance course at the EADCN, corresponding to the 9th year of academic education. For this research, the general objective has been: the promotion of the development of technical quality, artistic expressiveness, artistic identity, including personal and physicalmotor self-knowledge in students of the 5th year of specialized artistic education at the EADCN, using as a pedagogical stimulus the variation of Nikiya's entrance from the ballet La Bayadère to profoundly study the port de bras. The research objectives were defined according to the Action Research methodology of this internship, using data collection instruments such as personal and students’ logbook, audiovisual recording, interviews, and observation grids to record, study and archive the findings. In conclusion, the pedagogical intervention was positively effective, meeting the objectives of the research, enabling a learning space for the students to develop their personal, technical, artistic practices, culminating in a comprehensive training approach, where technical development, bodily self-knowledge, emotional expressiveness, and creative individuality wereequally valued.
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança com vista à obtenção do Grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Classical dance technique Port de bras La Bayadère Holistic education Technical and artistic development Técnica de dança clássica Port de bras La Bayadère Educação holística Desenvolvimento técnico e artístico
Citation
Dias, T. B. V. D. (2024). O port de bras sob uma perspetiva holística na técnica de dança clássica e no repertório clássico para o desenvolvimento da qualidade técnica e artística dos alunos do
5º/9º ano da Escola Artística de Dança do Conservatório Nacional. [Dissertação de Mestrado, Instituto Politécnico de Lisboa ] . Repositório do Instituto Politécnico de Lisboa