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Authors
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Abstract(s)
A Comunicação Interna é uma das áreas de atuação das Relações Públicas que tem vindo a ganhar
expressão através da sua associação cada vez mais evidente ao sucesso organizacional. No
contexto pandémico vigente, que implicou o recurso ao teletrabalho e o consequente
distanciamento físico da organização, a Comunicação Interna tornou-se ainda mais relevante. Uma
vez que esta função estratégica se encarrega de comunicar com a audiência mais importante de
uma organização, os colaboradores, pode contribuir para o seu envolvimento num período
marcado pela incerteza e receio.
A presente investigação pretende aferir o contributo da Comunicação Interna para o envolvimento
dos colaboradores, na perspetiva das Relações Públicas. Através de um Estudo de Caso da TAP
Air Portugal, foi possível descrever este contributo durante a 1.ª vaga da pandemia da COVID-19
em Portugal.
Assim sendo, optou-se por uma metodologia de tipologia qualitativa com recurso a entrevistas e
análise documental. Neste sentido, procedeu-se à análise da newsletter interna, da Agenda TAP e
dos e-mails internos enviados aos 11 mil colaboradores da organização entre os meses de março e
junho de 2020.
Com este estudo exploratório, foi possível concluir que a TAP agiu de forma rápida e planeada,
tendo adaptado os diversos conteúdos internos à situação atual. Contudo, os colaboradores
sentiram algumas falhas por parte da companhia durante este período, nomeadamente no que diz
respeito à rapidez na transmissão de informação sobre a situação laboral e a algumas situações
divulgadas pelos meios de comunicação social e não pela organização.
ABSTRACT: Internal Communication is one of the areas of activity of Public Relations that has been gaining expression through its increasingly evident association with organizational success. In the current pandemic context, which implied the use of telework and the consequent physical distance from the organization, Internal Communication has become even more relevant. Since this strategic function is in charge of communicating with an organization's most important audience, its employees, it can contribute to their engagement in a period marked by uncertainty and fear. In this sense, this research aims to assess the contribution of Internal Communication to the employee engagement from the perspective of Public Relations. Through a TAP Air Portugal Case Study, it was possible to describe this contribution during the 1st wave of the COVID-19 pandemic in Portugal. Therefore, a qualitative typology methodology was chosen, using interviews and documentary analysis. In this sense, the internal newsletter, the TAP Agenda and the internal e-mails sent to the 11 thousand employees of the organization between the months of March and June 2020 were analyzed. With this exploratory study, it was possible to conclude that TAP acted quickly and planned, having adapted the various internal contents to the current situation. However, the employees felt some flaws from the company during this period, particularly with regard to the speed with which information on the work situation is transmitted and some situations reported by the media and not by the organization.
ABSTRACT: Internal Communication is one of the areas of activity of Public Relations that has been gaining expression through its increasingly evident association with organizational success. In the current pandemic context, which implied the use of telework and the consequent physical distance from the organization, Internal Communication has become even more relevant. Since this strategic function is in charge of communicating with an organization's most important audience, its employees, it can contribute to their engagement in a period marked by uncertainty and fear. In this sense, this research aims to assess the contribution of Internal Communication to the employee engagement from the perspective of Public Relations. Through a TAP Air Portugal Case Study, it was possible to describe this contribution during the 1st wave of the COVID-19 pandemic in Portugal. Therefore, a qualitative typology methodology was chosen, using interviews and documentary analysis. In this sense, the internal newsletter, the TAP Agenda and the internal e-mails sent to the 11 thousand employees of the organization between the months of March and June 2020 were analyzed. With this exploratory study, it was possible to conclude that TAP acted quickly and planned, having adapted the various internal contents to the current situation. However, the employees felt some flaws from the company during this period, particularly with regard to the speed with which information on the work situation is transmitted and some situations reported by the media and not by the organization.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas Comunicação Interna Engagement COVID-19 TAP Air Portugal Public relations Internal communication
Citation
Alberto, I.G.B. (2021). O contributo da comunicação interna para a gestão do engagement dos colaboradores: Estudo de caso sobre a TAP Air Portugal durante a 1.ª vaga da pandemia SARS-CoV-2. [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/13102
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social