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Authors
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Abstract(s)
O presente estudo é um exercício de reflexão e interpretação sobre clubes de cinema e
festivais de cinema, agentes culturais de exibição não comercial, e o seu lugar no cinema
e na produção cinematográfica portuguesa. O seu objetivo é esclarecer se ambos são uma
construção cultural. Para o conseguir, começaremos por compreender o conceito de
cultura e por refletir sobre o lugar do cinema entre a arte e a indústria. Avançamos pelo
caminho da arte, em direção ao conceito de cinema independente, que caracteriza a
cinematografia portuguesa e com o qual os estúdios nacionais de produção lidam.
Partindo de um quadro macro (europeu) para um micro (nacional), descobrimos uma
breve história dos clubes e festivais de cinema e da sua situação contemporânea,
procurando compreender as suas idiossincrasias e o seu estado atual. Através de uma
metodologia interpretativa e qualitativa, combinada com a observância do modus
operandi de uma empresa de produção cinematográfica (FRMG) que inclui projeções não
comerciais na sua estratégia de distribuição, valorizando-a, chegamos à conclusão de que
existe hoje uma simbiose entre os agentes produtor-cineclube-festival de cinema.
ABSTRACT: The present study is an exercise of reflection and interpretation on film clubs and film festivals, cultural agents of non-commercial exhibition, and their place in Portuguese cinema and film production. It is aimed at clarifying whether both are a cultural construct. In order to achieve this, we will start by grasping the concept of culture and by reflecting on cinema's place in between art and industry. We move on through the path of art, heading toward the concept of independent cinema, one that characterises Portuguese cinematography and with which national production studios deal. Starting from a macro (European) to a micro (national) framework, we find out a brief history of film clubs and film festivals and their contemporary situation, endeavouring to understand their idiosyncrasies and their current state. Through an interpretative and qualitative methodology, combined with the observance of the modus operandi of a film production company (FRMG) which includes non-commercial screenings in its distribution strategy, enhancing it, we reach the conclusion that today there is a symbiosis between the agents producer-cineclub-cinema festival.
ABSTRACT: The present study is an exercise of reflection and interpretation on film clubs and film festivals, cultural agents of non-commercial exhibition, and their place in Portuguese cinema and film production. It is aimed at clarifying whether both are a cultural construct. In order to achieve this, we will start by grasping the concept of culture and by reflecting on cinema's place in between art and industry. We move on through the path of art, heading toward the concept of independent cinema, one that characterises Portuguese cinematography and with which national production studios deal. Starting from a macro (European) to a micro (national) framework, we find out a brief history of film clubs and film festivals and their contemporary situation, endeavouring to understand their idiosyncrasies and their current state. Through an interpretative and qualitative methodology, combined with the observance of the modus operandi of a film production company (FRMG) which includes non-commercial screenings in its distribution strategy, enhancing it, we reach the conclusion that today there is a symbiosis between the agents producer-cineclub-cinema festival.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Audiovisual e Multimédia.
Keywords
Produtor Cineclubes Festivais de cinema Cultura Cinema independente Producer Film clubs Film festivals Culture Independent cinema
Citation
Abreu, S.R. (2022). Cineclubes e Festivais de Cinema: Uma construção cultural - revisitada na FRMG. [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/15574
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social