Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
13 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório de Estágio desenvolve-se no âmbito do curso de Mestrado em
Ensino de Dança da Escola Superior de Dança do Instituto Politécnico de Lisboa. Tem como
foco o trabalho desenvolvido em aulas de Composição com a turma 8ºA de ensino artístico
especializado em dança do Ginasiano Escola de Dança durante o ano letivo 2020/21.
O processo de investigação centrou-se na experimentação de um método para o ensino
dos conteúdos da disciplina de Composição, tendo como base o recurso a ferramentas
como a observação, a análise e reflexão crítica e a utilização de diferentes estímulos para
a composição coreográfica, salientando-se a multiplicidade de abordagens e estratégias
adotadas nalgumas obras coreográficas por diferentes criadores do panorama contemporâneo
nacional e internacional, às quais se recorreu para formulação de paralelismos que enquadrassem
e organizassem os conteúdos programáticos em estudo. Durante o período de
lecionação autónoma, investiu-se na criação de uma plataforma de ensino-aprendizagem de
aproximação às estratégias de pesquisa e às práticas coreográficas em contexto profissional,
tendo-se como base o conceito de bailarino-intérprete-criador. Deste modo, a proposta
adotada reforça a premissa de uma necessária proximidade entre o ensino e a prática profissional
durante o percurso de formação do bailarino. O projeto visou, também, o aprofundamento
de competências de exploração individual, perspetivando-se um acréscimo de autonomia
e a contribuição para a construção de um percurso singular do aluno.
A metodologia utilizada ao longo deste projeto foi a investigação-ação e os instrumentos
de recolha de dados para o efeito foram: o caderno do investigador, as rondas de
discussão, o registo audiovisual e o questionário.
ABSTRACT - The present internship report is developed within the scope of the Master in Dance Education from Escola Superior de Dança / Instituto Politécnico de Lisboa. It is based on the work develloped during a perid of classes of Composition with students on the 8th grade from the vocacional school Ginasiano Escola de Dança during 2020/21. The research process focused on the experimentation of a method for teaching the contents of the discipline of Composition, based on the use of tools such as observation, analysis and critical reflection and the use of different stimuli for choreographic composition, emphasizing the multiplicity of approaches and strategies adopted in some choreographic works by different creators of the national and international contemporary scene, which were used to formulate parallels that frame and organize the syllabus under study. During the autonomous teaching period, investment was made in the creation of a teachinglearning platform to approach the contemporary professional artistic world, based on the concept of dancer-performer-creator. In this way, the proposal adopted reinforces the premise of the necessary proximity between teaching and professional practice during the dancer's training course. The project also aimed at deepening individual exploration skills, with a view to increasing autonomy and contributing to the construction of a unique path for the student. The methodology used in the implementation of this work was the action-research and the data collection instruments for this purpose were: the researcher logbook, the discussion rounds, the audiovisual record and the questionnaire.
ABSTRACT - The present internship report is developed within the scope of the Master in Dance Education from Escola Superior de Dança / Instituto Politécnico de Lisboa. It is based on the work develloped during a perid of classes of Composition with students on the 8th grade from the vocacional school Ginasiano Escola de Dança during 2020/21. The research process focused on the experimentation of a method for teaching the contents of the discipline of Composition, based on the use of tools such as observation, analysis and critical reflection and the use of different stimuli for choreographic composition, emphasizing the multiplicity of approaches and strategies adopted in some choreographic works by different creators of the national and international contemporary scene, which were used to formulate parallels that frame and organize the syllabus under study. During the autonomous teaching period, investment was made in the creation of a teachinglearning platform to approach the contemporary professional artistic world, based on the concept of dancer-performer-creator. In this way, the proposal adopted reinforces the premise of the necessary proximity between teaching and professional practice during the dancer's training course. The project also aimed at deepening individual exploration skills, with a view to increasing autonomy and contributing to the construction of a unique path for the student. The methodology used in the implementation of this work was the action-research and the data collection instruments for this purpose were: the researcher logbook, the discussion rounds, the audiovisual record and the questionnaire.
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança com vista à obtenção do
Grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Composição coreográfica Método Estímulos Análise Obras coreográficas Choreographic composition Method Stimuli Analysis Choreographic works
Citation
Garcia, S. (2022). Uma perspetiva sobre o ensino da composição coreográfica com alunos de 8º ano do Ginasiano Escola de Dança [Relatório de Estágio de Mestrado, Escola Superior de Dança, Instituto Politécnico de Lisboa]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/15223
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Dança