Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.05 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A investigação indica que a comunicação à família de sinais de risco detetados na criança afeta as boas práticas em contexto pré-escolar. Quando existe uma comunicação aberta e construtiva entre pais e educadores, é possível iniciar o processo de sinalização e intervenção precocemente respondendo às necessidades da criança e sua família. O presente estudo tem como objetivo conhecer as representações dos Educadores de Infância na comunicação de sinais de risco às famílias e identificar as necessidades da família durante e após essa comunicação. Para o efeito, entrevistamos seis educadoras de infância, uma técnica de intervenção precoce, três mães e uma tia (tutora da criança, desde os dois meses de idade). As crianças tinham idades compreendidas entre os 2 e os 5 anos de idade e apresentam sinais de risco. Para analisar as entrevistas recorremos a análise de conteúdos. Na opinião das educadoras, os pais não estão despertos para esta comunicação, pois não aceitam, na totalidade, os sinais de risco detetados pela educadora. Por seu lado, os pais afirmam conhecer as dificuldades da criança e aceitaram ajuda da Intervenção Precoce. Os nossos estudos revelam diferenças nas opiniões das diferentes educadoras e das famílias, o que indicam que a comunicação entre famílias e estes profissionais requer melhores estratégias e formas de compreensão mútua. A formação profissional do educador deverá preparar o profissional para adquirir conhecimentos específicos para ir ao encontro das necessidades da família e promover uma comunicação efetiva com os pais.
ABSTRACT The investigation that the communication of signs of risk found in the child to the family affects good practice in nurseries, namely in the search for an improvement in communication between families with children with signs of risk and educators. The present study aims to know the representations of Kindergarten teachers in the communication of risk signals to families and identify the needs of the family during and after this communication. To this end, we interviewed six kindergarten teachers, an early intervention technique, three mothers and an aunt (child's guardian, since the age of two months). Children were between 2 and 5 years of age and show signs of risk. To analyze the interviews, we used content analysis. In the opinion of Kindergarten teachers, parents are not awake for this communication, because they do not accept, in full, the signs of risk found by the kindergarten teacher. For their part, parents claim to know the difficulties of the child and accepted help from early intervention. Our results reveal differences in the opinions of different kindergarten teachers and families, which indicate that communication between families and these professionals requires better strategies and forms of mutual understanding. The kindergarten teacher professional training should prepare the professional to acquire specific knowledge to meet the needs of the family and promote effective communication with parents.
ABSTRACT The investigation that the communication of signs of risk found in the child to the family affects good practice in nurseries, namely in the search for an improvement in communication between families with children with signs of risk and educators. The present study aims to know the representations of Kindergarten teachers in the communication of risk signals to families and identify the needs of the family during and after this communication. To this end, we interviewed six kindergarten teachers, an early intervention technique, three mothers and an aunt (child's guardian, since the age of two months). Children were between 2 and 5 years of age and show signs of risk. To analyze the interviews, we used content analysis. In the opinion of Kindergarten teachers, parents are not awake for this communication, because they do not accept, in full, the signs of risk found by the kindergarten teacher. For their part, parents claim to know the difficulties of the child and accepted help from early intervention. Our results reveal differences in the opinions of different kindergarten teachers and families, which indicate that communication between families and these professionals requires better strategies and forms of mutual understanding. The kindergarten teacher professional training should prepare the professional to acquire specific knowledge to meet the needs of the family and promote effective communication with parents.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção do grau de mestre em Educação Especial
Keywords
Sinais de risco Comunicação Famílias Educadores de infância Risk signs Communication Families Kindergarten teachers
Citation
Ferreira, V. L. S. (2019). Estudo sobre a comunicação de sinais de risco às famílias com crianças com NEE (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/11025
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa