Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.35 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - O presente relatório é referente ao Estágio do Ensino Especializado (EEE) realizado na
Escola Profissional Metropolitana no ano letivo 2020/2021, inserido no Mestrado em
Ensino da Música da Escola Superior de Música de Lisboa. As práticas pedagógicas
desenvolvidas contaram com o apoio do professor cooperante Reinaldo Guerreiro, e
incluíram o acompanhamento de quatro alunos de níveis distintos.
O relatório está dividido em quatro secções. Na primeira secção são apresentados os
objetivos para o EEE e as respetivas competências a desenvolver. Inclui também as
expectativas iniciais para o estágio e uma análise SWOT do mestrando. A segunda parte
contém os elementos descritivos da instituição, onde são apresentadas todas as
informações relevantes para a contextualização da escola. Na terceira secção são
abordadas as práticas educativas desenvolvidas. Neste ponto é feita uma descrição das
aulas lecionadas/observadas e uma caracterização da classe e dos alunos selecionados.
Por último, está presente neste documento uma reflexão pessoal sobre o desenrolar do
estágio durante o ano letivo e as práticas pedagógicas desenvolvidas.
Resumo II - O presente trabalho de investigação visa compreender a utilização de ferramentas tecnológicas como estratégias de estudo do trombone. Um dos desafios de ensinar música é estimular os alunos a desenvolverem um estudo autónomo, através de uma aprendizagem autorregulada (McPherson et.al., 2017). Para além de ter mudado muitos aspetos da nossa vida quotidiana, a tecnologia permitiu novas formas de estudo. Deste modo, as novas tecnologias que surgirão no futuro poderão ser repensadas para um propósito musical. Os smartphones, tablets e computadores têm o potencial de criar estratégias de estudo para as novas gerações (Mishra & Fast, 2018). Nesta investigação foram feitos questionários aos alunos de trombone da Escola Superior de Música de Lisboa com o intuito de perceber a realidade no que diz respeito à utilização de ferramentas tecnológicas para auxiliar o estudo, bem como a opinião dos alunos acerca da eficácia do seu uso. Para além desta visão mais analítica e com o intuito de enriquecer a investigação, foram feitas entrevistas aos professores do ensino superior de trombone em Portugal.
Abstract I - This report refers to the Internship of Specialized Education (EEE) held at the Escola Profissional Metropolitana in the school year of 2020/2021, in the context of the Master´s degree in Music Education at Escola Superior de Música de Lisboa (ESML). The pedagogical practices developed had the support of the cooperating teacher Reinaldo Guerreiro and included the mentoring of four students of different levels. The report is divided into four sections. The first section presents the objectives for the EEE and the competences to be developed. It also includes initial expectations for the internship and SWOT analysis of the master's student. The second part contains the descriptive elements of the institution, where all the relevant information to the contextualization of the school is presented. The third section addresses the educational practices developed. It is also made a description of the teaching/observed classes and a characterization of the class and of the selected students. Finally, this document presents a personal reflection on the internship during the school year and the pedagogical practices developed.
Abstract II - The present research aims to understand the use of technological tools as practice strategies for the trombone. One of the challenges of teaching music as a performer is to encourage students to develop an autonomous study through self-regulated learning (McPherson et.al., 2017). In addition to having changed many aspects of our daily lives, technology allowed new forms of practicing the trombone. In this way, the new technology that will emerge in the future can be rethought for a musical purpose. Smartphones, tablets, and computers have the potential to create new study strategies for new generations (Mishra & Fast, 2018). In this investigation, questionnaires were applied to the trombone students of the Escola Superior de Música de Lisboa to understand the reality regarding the use of technological tools to assist the study and the students' opinions about the use of technological tools and the effectiveness of its use. In addition to this analytical view, aiming to enrich the investigation, interviews were done with teachers of trombone higher education in Portugal.
Resumo II - O presente trabalho de investigação visa compreender a utilização de ferramentas tecnológicas como estratégias de estudo do trombone. Um dos desafios de ensinar música é estimular os alunos a desenvolverem um estudo autónomo, através de uma aprendizagem autorregulada (McPherson et.al., 2017). Para além de ter mudado muitos aspetos da nossa vida quotidiana, a tecnologia permitiu novas formas de estudo. Deste modo, as novas tecnologias que surgirão no futuro poderão ser repensadas para um propósito musical. Os smartphones, tablets e computadores têm o potencial de criar estratégias de estudo para as novas gerações (Mishra & Fast, 2018). Nesta investigação foram feitos questionários aos alunos de trombone da Escola Superior de Música de Lisboa com o intuito de perceber a realidade no que diz respeito à utilização de ferramentas tecnológicas para auxiliar o estudo, bem como a opinião dos alunos acerca da eficácia do seu uso. Para além desta visão mais analítica e com o intuito de enriquecer a investigação, foram feitas entrevistas aos professores do ensino superior de trombone em Portugal.
Abstract I - This report refers to the Internship of Specialized Education (EEE) held at the Escola Profissional Metropolitana in the school year of 2020/2021, in the context of the Master´s degree in Music Education at Escola Superior de Música de Lisboa (ESML). The pedagogical practices developed had the support of the cooperating teacher Reinaldo Guerreiro and included the mentoring of four students of different levels. The report is divided into four sections. The first section presents the objectives for the EEE and the competences to be developed. It also includes initial expectations for the internship and SWOT analysis of the master's student. The second part contains the descriptive elements of the institution, where all the relevant information to the contextualization of the school is presented. The third section addresses the educational practices developed. It is also made a description of the teaching/observed classes and a characterization of the class and of the selected students. Finally, this document presents a personal reflection on the internship during the school year and the pedagogical practices developed.
Abstract II - The present research aims to understand the use of technological tools as practice strategies for the trombone. One of the challenges of teaching music as a performer is to encourage students to develop an autonomous study through self-regulated learning (McPherson et.al., 2017). In addition to having changed many aspects of our daily lives, technology allowed new forms of practicing the trombone. In this way, the new technology that will emerge in the future can be rethought for a musical purpose. Smartphones, tablets, and computers have the potential to create new study strategies for new generations (Mishra & Fast, 2018). In this investigation, questionnaires were applied to the trombone students of the Escola Superior de Música de Lisboa to understand the reality regarding the use of technological tools to assist the study and the students' opinions about the use of technological tools and the effectiveness of its use. In addition to this analytical view, aiming to enrich the investigation, interviews were done with teachers of trombone higher education in Portugal.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Trombone Ensino Estudar Tecnologia Trombone Teaching Studying Technology
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa