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Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - Este relatório foi realizado no âmbito do Estágio do Ensino Especializado, contemplado
no Mestrado em Ensino de Música da Escola Superior de Música de Lisboa (Instituto
Politécnico de Lisboa). Este estágio decorreu durante o ano letivo de 2022/2023 e foi
efetuado na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional, em Lisboa. Trata-se
de um estágio realizado em regime de observação, tendo assistido às aulas de piano de
três alunos da professora cooperante, a professora Ana Valente. Os alunos
frequentaram o 1º, 4º e 7º graus. Adicionalmente, o mestrando teve oportunidade de
lecionar um total de nove aulas (três a cada aluno), podendo pôr em prática os
conhecimentos adquiridos ao longo do estágio e de todo o mestrado.
Este relatório contempla quatro partes. Na primeira parte são analisadas as expetativas
em relação ao estágio, os objetivos do mesmo e é feita uma análise SWOT do estagiário.
A segunda parte expõe alguns dos conhecimentos obtidos sobre a escola onde foi
realizado, bem como a sua história, como está organizada e qual a sua oferta educativa.
Posteriormente é descrita a experiência do estagiário, abordando a classe, os alunos, as
aulas observadas e as lecionadas. Por fim é feita uma reflexão final sobre o estágio na
sua totalidade.
Resumo II - Esta investigação pretende aprofundar o conhecimento existente sobre a Sonata n.º 1 para piano de Fernando Lopes-Graça, bem como compreender a possível relação que pode ter com o ensino da música em Portugal. Foram elaboradas três perguntas de investigação: 1 – Qual o contexto e análise da Sonata n.º 1 para piano de Fernando Lopes-Graça? 2 – Quais os desafios técnicos e expressivos com que se poderá deparar um pianista ou aluno de piano, a fim de se preparar para a apresentação desta obra? 3 – Qual a possível utilidade pedagógica desta obra e como se poderá enquadrar no contexto atual do ensino da música em Portugal? A primeira pergunta implica uma recolha de dados sobre a obra e sobre o compositor, confrontando-a com uma análise teórica feita pelo investigador. Para responder à segunda pergunta é efetuado um estudo da obra ao instrumento, recolhendo e sintetizando as dificuldades inerentes, bem como propondo algumas soluções. Procurando resposta à terceira pergunta, são comparados os resultados obtidos nas duas questões anteriores com os objetivos deduzíveis do programa de piano da Escola Artística de Música do Conservatório Nacional. Os resultados permitem-nos tirar novas conclusões sobre esta Sonata, não só a enquadrando na obra de Lopes-Graça, como também auxiliando futuras interpretações da mesma e compreendendo como pode ser introduzida no ensino da música.
Abstract I - This report has been developed in the context of the Specialized Teaching Internship, as part of the Master’s in Music Teaching, of the Escola Superior de Música de Lisboa (Instituto Politécnico de Lisboa). This internship took place during the school year of 2022/2023 and was carried out at Escola Artística de Música do Conservatório Nacional, in Lisbon. This internship was conducted in an observational regime, attending the lectures of three of the students of teacher Ana Valente, the coopering teacher. The students were attending the 1st , 4th and 7th grades. Additionally, the master’s student had the opportunity to lecture a total of nine lessons (three each student), having the chance to put into practice the knowledge acquired throughout the internship and of the whole master’s program. This report is structured in four sections. In the first one, the expectations for the internship as well as its objectives are analyzed. A SWOT analysis of the intern is also conducted. The second section provides some basic information on the school where the internship took place, such as its history, how it is organized and what its educational offer is. After that, the intern’s experience is described, addressing the classes, its students, and the lectures, both observed and taught. At last, there is a final reflection about the internship as a whole.
Abstract II - The present research intends to deepen the existing knowledge on the Sonata n.º 1 for piano by Fernando Lopes-Graça, as well as to understand what might be its possible relation to the music teaching scene in Portugal. Three research questions were formulated: 1 – What is the context and analysis of the Sonata n.º 1 for piano by Fernando Lopes-Graça? 2 – Which are the technical and expressive challenges that a pianist or piano student might face in order to prepare for the performance of this piece? 3 – What is the possible pedagogical utility of this piece and how does it fit in the current paradigm of music teaching in Portugal? The first question implies a collection of data on the work and on its composer, comparing it to a theoretical analysis made by the investigator. To answer the second question, a study of the piece is conducted at the instrument, gathering and synthesizing the inherent difficulties, as well as some solutions. To answer the third question, the results obtained in the previous two questions and the Piano Program’s objectives of the Escola Artística de Música do Conservatório Nacional are compared. The results allow us to draw new conclusions on the Sonata, not only placing it in the work of Lopes- Graça, as well as assisting future interpretations and understanding how it can be introduced in music teaching.
Resumo II - Esta investigação pretende aprofundar o conhecimento existente sobre a Sonata n.º 1 para piano de Fernando Lopes-Graça, bem como compreender a possível relação que pode ter com o ensino da música em Portugal. Foram elaboradas três perguntas de investigação: 1 – Qual o contexto e análise da Sonata n.º 1 para piano de Fernando Lopes-Graça? 2 – Quais os desafios técnicos e expressivos com que se poderá deparar um pianista ou aluno de piano, a fim de se preparar para a apresentação desta obra? 3 – Qual a possível utilidade pedagógica desta obra e como se poderá enquadrar no contexto atual do ensino da música em Portugal? A primeira pergunta implica uma recolha de dados sobre a obra e sobre o compositor, confrontando-a com uma análise teórica feita pelo investigador. Para responder à segunda pergunta é efetuado um estudo da obra ao instrumento, recolhendo e sintetizando as dificuldades inerentes, bem como propondo algumas soluções. Procurando resposta à terceira pergunta, são comparados os resultados obtidos nas duas questões anteriores com os objetivos deduzíveis do programa de piano da Escola Artística de Música do Conservatório Nacional. Os resultados permitem-nos tirar novas conclusões sobre esta Sonata, não só a enquadrando na obra de Lopes-Graça, como também auxiliando futuras interpretações da mesma e compreendendo como pode ser introduzida no ensino da música.
Abstract I - This report has been developed in the context of the Specialized Teaching Internship, as part of the Master’s in Music Teaching, of the Escola Superior de Música de Lisboa (Instituto Politécnico de Lisboa). This internship took place during the school year of 2022/2023 and was carried out at Escola Artística de Música do Conservatório Nacional, in Lisbon. This internship was conducted in an observational regime, attending the lectures of three of the students of teacher Ana Valente, the coopering teacher. The students were attending the 1st , 4th and 7th grades. Additionally, the master’s student had the opportunity to lecture a total of nine lessons (three each student), having the chance to put into practice the knowledge acquired throughout the internship and of the whole master’s program. This report is structured in four sections. In the first one, the expectations for the internship as well as its objectives are analyzed. A SWOT analysis of the intern is also conducted. The second section provides some basic information on the school where the internship took place, such as its history, how it is organized and what its educational offer is. After that, the intern’s experience is described, addressing the classes, its students, and the lectures, both observed and taught. At last, there is a final reflection about the internship as a whole.
Abstract II - The present research intends to deepen the existing knowledge on the Sonata n.º 1 for piano by Fernando Lopes-Graça, as well as to understand what might be its possible relation to the music teaching scene in Portugal. Three research questions were formulated: 1 – What is the context and analysis of the Sonata n.º 1 for piano by Fernando Lopes-Graça? 2 – Which are the technical and expressive challenges that a pianist or piano student might face in order to prepare for the performance of this piece? 3 – What is the possible pedagogical utility of this piece and how does it fit in the current paradigm of music teaching in Portugal? The first question implies a collection of data on the work and on its composer, comparing it to a theoretical analysis made by the investigator. To answer the second question, a study of the piece is conducted at the instrument, gathering and synthesizing the inherent difficulties, as well as some solutions. To answer the third question, the results obtained in the previous two questions and the Piano Program’s objectives of the Escola Artística de Música do Conservatório Nacional are compared. The results allow us to draw new conclusions on the Sonata, not only placing it in the work of Lopes- Graça, as well as assisting future interpretations and understanding how it can be introduced in music teaching.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de
Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à
obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014,
de 14 de maio.
Keywords
Fernando Lopes-Graça Sonata para piano Música portuguesa Compositores portugueses Ensino de música Ensino do piano Piano sonata Portuguese music Portuguese composers Music teaching Piano teaching
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa