Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
38.57 MB | Adobe PDF |
Abstract(s)
A logística assiste atualmente a uma evolução da tecnologia na produção e distribuição de
bens de consumo, com foco significativo na segurança, eficácia e qualidade. Para a distribuição
destes bens recorre-se maioritariamente à circulação rodoviária, sendo para o efeito dimensionados
armazéns e veículos dotados de estruturas e tecnologias adequadas ao regime de desenvolvimento
dos métodos de produção.
Neste trabalho desenvolve-se o conceito de um sistema para um veículo pesado chassis-cabine
para distribuição de mercadorias alimentares porta-a-porta. O conceito desenvolvido permite
efetuar, de forma automatizada, a carga e descarga, sem ser necessária a intervenção direta do
operador, requerendo apenas supervisão da operação. Tem como objetivo maximizar a segurança
do processo e reduzir tempos de distribuição.
A partir da otimização do compartimento de carga e com o auxílio da tecnologia existente no
mercado, é apresentado um conceito que permitir´a, de forma inteligente, o armazenamento e
recolha de mercadoria. São efetuados estudos preliminares sobre a estrutura do equipamento com
recurso a métodos analíticos e numéricos, para seleção de componentes estruturais de sistemas
existentes no mercado. No âmbito do funcionamento do sistema autónomo foi selecionada a
tipologia de sensores e atuadores.
Um sistema flexível e autónomo que apresenta mais-valias para as empresas de distribuição na
melhoria da qualidade do seu serviço.
Nowadays, in logistics, there is an evolution of technology in the production and distribution of consumer goods with significant focus on security, efficiency and quality. To distribute goods companies most often resort to land transportation, therefore storage facilities and vehicles are designed with the intent of being adaptable to production methods. The purpose of this work is to develop a concept of equipment for a heavy-duty vehicle for door to door distribution of goods, allowing automated loading and unloading requiring only supervision of the process by the operator. The aim is to maximize operation safety and reduce distribution time. A concept is presented which optimizes the cargo compartment and makes use of technology available on the market. Structure studies are carried out by analytical and numerical methods for selection of existing systems. With the intent of providing a functional concept, the typology of sensors and actuators was also selected. This concept aims to allocate, store and collect any merchandise in an optimal manner, contributing to a flexible and autonomous system that will add value to distribution companies and improve the quality of their service.
Nowadays, in logistics, there is an evolution of technology in the production and distribution of consumer goods with significant focus on security, efficiency and quality. To distribute goods companies most often resort to land transportation, therefore storage facilities and vehicles are designed with the intent of being adaptable to production methods. The purpose of this work is to develop a concept of equipment for a heavy-duty vehicle for door to door distribution of goods, allowing automated loading and unloading requiring only supervision of the process by the operator. The aim is to maximize operation safety and reduce distribution time. A concept is presented which optimizes the cargo compartment and makes use of technology available on the market. Structure studies are carried out by analytical and numerical methods for selection of existing systems. With the intent of providing a functional concept, the typology of sensors and actuators was also selected. This concept aims to allocate, store and collect any merchandise in an optimal manner, contributing to a flexible and autonomous system that will add value to distribution companies and improve the quality of their service.
Description
Trabalho final de mestrado para obtenção do grau de mestre em Engenharia Mecânica: Manutenção e Produção
Keywords
Veículo Vehicle Distribuição Distribution Inteligente Intelligent Logística Logistics Automação Automation Autónomo Autonomous Transelevador Lift Conceito Concept Sistema System
Citation
MADUREIRA, Tiago Miguel dos Santos - Veículo de distribuição inteligente. Lisboa: Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, 2018. Dissertação de mestrado.
Publisher
Instituto Superior de Engenharia de Lisboa